Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hur jobbar ni med beställningsvaror?
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
17 september, 2009 kl. 06:47 #94049DanDeltagare
Jag har inga beställningsvaror i någon mina butiker. Jag vet inte hur man hanterar det.
Spontant känns det som att man måste hantera det manuellt och beställa in varan till sitt eget lager och sedan skicka vidare den. Förutom i de fall där leverantörerna erbjuder leverans direkt till slutkund.
Men hur hanterar man ordrar med både beställningsvaror och lagervaror. Hanterar ni det manuellt?
Hur beställer ni från leverantörerna? Det krävs ju en viss volym per order för att man inte ska bli ruinerad på frakt och liknande eller bara arbetskostnaden i att beställa. Har ni automatiserat detta? Hur vet ni att produkten finns i lager hos leverantör. Mina leverantörer får ofta resta produkter i flera månader, det går ju inte mina kunder med på.
Anledningen att jag frågar är att jag funderat på att fixa en modul för att hantera detta i mitt butikssystem.
17 september, 2009 kl. 09:05 #107080SekeDeltagareVi har minskat ner antalet beställningsvaror till nära noll just för att få ett så automatiserat flöde som möjligt och minimera den manuella hanteringen. Tidigare beställningsvaror har lagts in i det ordinarie sortimentet.
En del större och dyrare sällanköpsartiklar finns fortfarande som beställningsvaror, men just eftersom det rör större belopp så är det inget problem att det tar lite extra tid att hantera.
17 september, 2009 kl. 09:43 #107081Katrin LundgrenDeltagareVi har försökt minimera antalet beställningsvaror, men en del har vi fortfarande.
Framförallt klösträd som är stora och dyra, dessa beställer vi direkt från leverantören till kunden när de beställer. Vi har bara beställningsvaror som är såpass dyra att den extra frakten lönar sig.17 september, 2009 kl. 11:27 #107083KockenDeltagareVi har inga beställningsvaror men funderar på att ta ”in” dyra varor som beställningsvaror.
Vi har tidigare haft så att kunderna kunnat ”köpa” saker som varit slut i lager. Men det har vi slutat med bara pågrund av att det blev för mycket manuell hantering. Vi lyckades inte hitta någon enkel rutin för det.17 september, 2009 kl. 12:20 #107084ParvelitoDeltagareSkall man ha beställningsvaror är det nästan nödvändigt med daglig lagerfil från leverantören där de berättar vad som finns, och det som inte de har döljer man i webshopen. Inget 100%-igt system, men 97-98% i alla fall.
Produkterna måste vara så prissatta att de tål frakt och hanteringskostnader. Hanteringen blir så gott som alltid en manuell grej som tar resurser i anspråk.
På ett ställe där jag var anställd tog inte säljarna i specialbeställningar om de inte var på minst 20.000kr, eftersom det inte var lönsamt. Nu kanske man inte skall vara så drastisk som E-handlare, men jag har svårt att se någon beställningsvara med mindre än 500kr i TB vara direkt lönsam om man inte har ett stort flöde av beställningsvaror och har ett färdigt flöde och rutin för det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.