Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur importera från Kina på rätt sätt?
Etiketter: eori, import, importmoms, tull, tulldeklaration
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 2 månader sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
10 september, 2015 kl. 12:45 #102973SlemmonsterDeltagare
Den första importen jag gjorde var som privatperson. Jag fick då en faktura från FedEx som avsåg importmoms och administrationsavgift. Då antar jag att det är FedEx som har tagit hand om tulldeklarationen och betalat importmoms eftersom jag importerade som privatperson.
Nu när jag har ett företag vill jag göra importen rätt, och då uppstår en del frågetecken:
- Hur gör jag för att importen ska ske till företaget och inte mig som privatperson? (Företagsformen är handelsbolag)
- Var kommer EORI-nummer in i det hela? Måste leverantören ange EORI-nummer på försändelsen för att det ska gå rätt till?
- Ska jag göra tulldeklaration? Hur går det till?
- Jag måste ”betala” importmoms. Det gör jag genom att bokföra ingående och utgående moms på 25 % av tullvärdet + tull, om jag har förstått det rätt. Vad är syftet med det, då ingående och utgående moms tar ut varandra? Vad jag förstår måste jag inte betala något i slutändan (förutom tull då).
- Har jag missat något när det gäller import av varor från Kina?
Tack på förhand!
10 september, 2015 kl. 13:46 #179438VATadviserDeltagareHej,
Jag kan svara på din fråga angående momsen.
Du har uppfattat det helt rätt. Anledningen till att du tar upp importmomsen i din momsdeklaration nu är att tullverket har slutat fakturera momsen på företagen från och med i år. Tidigare var du tvungen att betala ut momsen till tullverket och sedan vänta på att få tillbaka momsen tills din momsdeklaration var klar. Något som i en del fall kunde ta lång tid beroende på hur långt mellan deklarationerna ditt företag hade. Idag slipper du lägga ut pengarna utan kan lägga på dem själv i deklarationen och sedan göra samma avdrag som du även tidigare gjorde.
Vad gäller din fråga i punkten 1 så är väl det naturliga att du ser till att din leverantör ställer ut leverans, fakturor etc på ditt företag och inte på dig som privatperson.
Punkten 2 och Eori nr är jag lite osäker på. Jag importerar från USA men anger aldrig något sådant. Kanske UPS får upp det per automatik. Jag har enbart angett detta nr vid export.Mvh
Stefan10 september, 2015 kl. 13:59 #179439SlemmonsterDeltagareTack för svaren!
Gör du någon importdeklaration när du importerar från USA då?
11 september, 2015 kl. 04:58 #179443C.LarssonDeltagareHär kan du kolla eori nr http://www.tullverket.se/eori
11 september, 2015 kl. 06:23 #179445Stefan72Deltagarehur man än gör så blir det väl rätt ?, det kan ju ta lite olika lång tid bara men i slutändan blir ju resultat detsamma. Det är ju möjligen tiden man kan tjäna om man ser till att alla papper är klara.
Eori nummer söker man och sen verkar det mesta ske automatiskt, jag anger det då inte särskilt och ingen har frågat efter det annat än då jag inte hade nåt.11 september, 2015 kl. 08:00 #179447SlemmonsterDeltagareJag gör en testbeställning och ser vad som händer, förhoppningsvis går det bra. Jag kan återkomma och berätta hur det gick
Tack för hjälpen!
11 september, 2015 kl. 10:28 #179451VATadviserDeltagare@Slemmonster 83996 wrote:
Tack för svaren!
Gör du någon importdeklaration när du importerar från USA då?
Hej nej det gör UPS åt mig
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.