Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur hittar kunden produkten?
- Detta ämne har 10 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av Rashid.
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2013 kl. 19:47 #99699ParvelitoDeltagare
Sitter och funderar lite på frågan om hur kunderna hittar fram till de produkter de köper. Vad föredrar kunden?
Vanligast är nog någon form av direktlänk till produkten från sökmotor, nyhetsbrev, annons eller jämförelsesajt.
Men sedan?
Använder kunderna helst sökformuläret? Hoppar de runt i navigeringsmenyerna? Vill de filtrera fram vad de skall ha? Eller föredrar de att låta sig inspireras genom att titta på produkter i olika topplistor/nyheter/kunder-som-köpte-den-här-köpte-också?
Någon som sitter på bra information om hur stora andelar av kunderna som beter sig på vissa sätt, och som vill dela med sig av den? Någon som sett artiklar eller forskningsresultat om detta?
25 februari, 2013 kl. 20:31 #160350AndreasDeltagareDetta varierar enligt produktsegment anser jag.
– Bruksartiklar söker man upp o beställer.
– Inredning/kläder söker man inspiration först gillar o slösurfa före man slår till.
– Teknik, där vet man vad man vill ha eller går enligt topplistor och ser vad andra köpt.Detta är alltså mina tankar och inget vetenskapligt, men en intressant frågeställning. Kanske något man borde undersöka närmare.
26 februari, 2013 kl. 08:53 #160368Katrin LundgrenDeltagareMkt olika i olika butiker, totalt ovetenskapligt men summan av min egen surfupplevelse samt vad jag sett vänner och kunder göra och resonera kommer här.
I butiker med mkt produkter går man ofta till filtrering för att hitta det man vill ha, blir ofta för rörigt annars
Sök använder man egentligen mest när man vet exakt vad man ska ha
Kläder slösurfar man gärna runt på sajten och kikar på olika outfits mm. Ibland tror jag det är mkt impuls därMen om vi ska vara lite vetenskapliga så vill jag minnas att Jimmy Wikman tog upp det här på första e-handelsdagarna. Just att vi är olika personligheter och vi har olika sätt att leta bland information och att det är viktigt att anpassa för de olika personlighetstyperna.
Har för mig att det finns med på filmen från dem, men jag kan minnas galet26 februari, 2013 kl. 12:02 #160379AndreasDeltagareEn intressant sak här att jag gör många sälj direkt via Blocket, folk som skickar en fråga via blockets kontaktformulär från produkten som ligger ute på Blocket.
De besöker inte ens webbutiken och kollar på de övriga urvalet, utan de lägger en beställning direkt på mailen på produkten de hittade på Blocket.
Ibland lyckas man dock styra om dem och verkligen få de att gå in i webbutiken också.
Dessa epostmeddelanden är ofta också väldigt kortskrivna, nästan kryptiska.
ex. ”740 5×108 ?”
Parvelito, inte riktigt svar till din frågeställning, men ville dela med mig över hur olika köpbeteenden kan kan vara.
26 februari, 2013 kl. 20:47 #160394NO LINGODeltagareParvelito, i GA kan du iaf se vad folk söker på i din shop. (Innehåll/webbplatssökning) Där kan du se hur många som har sökt och vad de har sökt på. Hos oss använde 8,16% av besökarna sök den senaste månaden.
27 februari, 2013 kl. 08:14 #160425bslaskDeltagareHm, av mina 12,000 senaste besökare så använde hela 0% sökfunktionen enligt GA, stämmer det tro, eller lyckas inte GA fånga upp sökningar i min Prestashop butik?
27 februari, 2013 kl. 08:16 #160426FredrikGustDeltagare@bslask 61335 wrote:
Hm, av mina 12,000 senaste besökare så använde hela 0% sökfunktionen enligt GA, stämmer det tro, eller lyckas inte GA fånga upp sökningar i min Prestashop butik?
Kolla så att du ställt in frågeparametern som ”search_query” och att alternativet ”Spåra webbplatssökning” är ikryssat under Aministratör->Profilinställningar
27 februari, 2013 kl. 20:48 #160479Mike.OdinDeltagareKolla även på intäkterna från sökande besökare vs icke-sökande besökare!
Ofta kan andelen besökare som använder sökrutan ligga kring 10% medan intäkterna från de sökande besökarna utgör 30-50% av försäljningen.27 februari, 2013 kl. 22:31 #160480PrixDeltagare@Parvelito 61250 wrote:
Sitter och funderar lite på frågan om hur kunderna hittar fram till de produkter de köper. Vad föredrar kunden?
Vanligast är nog någon form av direktlänk till produkten från sökmotor, nyhetsbrev, annons eller jämförelsesajt.
Men sedan?
Använder kunderna helst sökformuläret? Hoppar de runt i navigeringsmenyerna? Vill de filtrera fram vad de skall ha? Eller föredrar de att låta sig inspireras genom att titta på produkter i olika topplistor/nyheter/kunder-som-köpte-den-här-köpte-också?
Någon som sitter på bra information om hur stora andelar av kunderna som beter sig på vissa sätt, och som vill dela med sig av den? Någon som sett artiklar eller forskningsresultat om detta?
När jag handlade hos dig så kolla jag först runt i menyn. Letade där efter vad jag ville ha då jag inte visste riktigt namnet på det. Problemet som jag stötte på var att det var inte så lätt att överskåda eftersom det fanns så mycket. Man fick ibland läsa två eller kanske tre gånger för att man råkat öga förbi det man skulle ha. Likaså så skulle min bror beställa först, och då så hitta han inte kategorin ”Skrivarkabel”, någon som inte har kunskap kanske inte vet att den ligger under USB.
När jag inte hittade någon i menyn USB-hubb så sökte jag på just USB för att få med så mycket som möjligt med USB och kollade igenom sökresultatet.
Min känsla är att man då gör antingen eller, menyn eller söker hos dig. Att kolla in på rätt väggfäste med rätt storlek är inte jag hade brytt mig om utan jag hade kunnat klicka mig vidare till rätt storlek. Däremot tror jag att det tydligt skall framgå att det faktiskt finns fler storlekar att tillgå. Kanske istället för merförsäljning av andra produkter ibland tipsa om samma produkt i olika utföranden.
28 februari, 2013 kl. 08:21 #160490connywesthDeltagareNär jag letar teknikprylar så älskar jag att bläddra i papperskataloger som ClasOhsson och Teknikmagasinet, eller andra feta kataloger med justa färgbilder och tekniska beskrivningar.
Letar jag dammsugarpåsar så vill jag kunna söka på dammsugarmodellen och se vad som finns för varianter av påsar som passar till den.
När jag söker böcker så är det mer katagorisökning i första steget och sen vill jag blädra bland det utbud som finns.
När jag köper en dator så vill jag se bilder och en rankinglista på mesta funktion (jag är ju utvecklare så jag har extrema krav på dator) sen vill jag kunna skruva på konfigurationen så jag kan maxa pimärminne, hårddisk och hastighet.
Så det är som kodmyran och prix skriver lite olika beroende vad man vill ha.
Jag håller med Prix om att jag vill se olika närliggande alternativ om jag väl hittat en produkt som jag är nyfiken på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.