Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Hur hanterar ni returer?
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
17 februari, 2013 kl. 15:51 #99657JoelDeltagare
Hitintills har vi inte haft något riktigt stöd för att hantera returer direkt i plattformen. Eftersom vi (bland annat) säljer kläder så blir det ju en del returer per dag och ganska mycket jobb att hantera dem manuellt.
Hur hanterar ni returer? Har ni stöd för det i er plattform? Och isåfall, hur hanteras det där?
Jag vill bygga in stöd för detta i våran plattform där allt är per automatik, så väl återbetalningar som utskick av bytesvaror.
Resultatet borde bli effektivare arbetstid, mindre fel, snabbare handläggning och därmed nöjdare kunder. Även lämnad statistik så som returfrekvens kan vara intressant för att följa upp kvalitet och kundnöjdhet.
Här är en start… har jag missat något väsentligt?
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=853&stc=1&d=1361116275[/IMG]
17 februari, 2013 kl. 19:33 #159884MajsanDeltagareSom du säkert vet så har Shop4sale en inbyggd funktion för detta. Jättesmidig för det mesta då ett automatiserat mail skickad till kund vid retur och även till butiken MEN den är absolut inte perfekt. Vill en kund byta 1 produkt mot t.ex 3 så skiter det sig. En produkt kan endast ersättas med 1 annan produkt/storlek. Optimala vore om man kunde välja flera ersättningsprodukter.
Det som är bra är att om kund vill byta produkt 1 mot produkt 2 så registrerar du detta i returhanteringen. Då skickar butiken automatiskt tillbaka produkt 1 i lager och samtidigt en ny plocksedel för 2. 2 lagerreserveras direkt och när du skickar ordern ändras lagerantalet automatiskt
17 februari, 2013 kl. 20:04 #159886PrixDeltagareVad jag tycker är intressant och vill bygga in tillsammans med en returfunktion är kostnader. Det är dock mycket jobb och väldigt komplext men att kunna få in vad returen kostar Er, vad som kvitteras när du fakturerar för ej hämtad försändelse, när kunden byter vara, frakter och om något är sönder.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.