Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hur hanterar ni okänd adress? Posten
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av Majsan.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2011 kl. 12:16 #96155basse1985Deltagare
Hej,
Jag har är ungefär en 3 1/2 månad gammal e-handlare och stöter på problem dagligen. Inget fel med det. Jag älskar problem, att lösa dem är de bästa jag vet.
Jag har nu sökt efter svar på min fråga här på forumet utan framgång. Därför skapar jag en tråd.
Jag har fått några få returer från posten som ej kan hitta adressen som kunden skrivit till mig.
Adressaten okänd.
Jag mailar då kunden och ber honom/henne bekräfta/rätta adressen så jag kan skicka ut varan och så att de kan få den.
Någon gång så har kunden skrivit fel adress och ger mig rätt adress efter att jag mailat dem. En annan gång så har posten (sommarjobbare, praktikanter) klantat sig och inte hittat adressen och gjort det lätt för sig och skickat tillbaka paketet.
Jag förlorar ju på detta eftersom jag måste betala porto ännu en gång.
Hur hanterar ni detta?
18 juni, 2011 kl. 13:19 #123863GillettedirektDeltagareJag har faktiskt aldrig råkat ut för det.
En lösning kan ju vara att använda SveaWebpay eller Klarna som använder personnummer för att hitta folkbokföringsadressen. Då lär det inte bli fel adress.
18 juni, 2011 kl. 14:42 #123864TissyDeltagareHar nog hänt oss också några enstaka ggr att försändelser kommit i retur trots att både vi och kunden angett korrekt adress.
När vi sedan sänt ut det på nytt har vi påpekat för vårt Postombud att det är ngn på Posten som gjort fel och det har då aldrig varit några problem att sända ut försändelsen på nytt utan kostnad.
Om de krånglar kan du ju alltid visa upp returens adresslapp samt det nya försändelsen du sänder ut och det i kombination med att paketet har samma vikt borde ju göra att de på Posten ser att det förmodligen är samma sändning du gör på nytt.
18 juni, 2011 kl. 16:56 #123865AnkisDeltagareJag har råkat ut för det någrar gånger men det är bara att bita i det sura äpplet och skicka igen, någon gång hade postpersonalen vänt på postnummret vid registrering och någon gång har kunden råkat vända på postnumret i kassan.
Någon gång hade kunden nyligen bytt namn gift sig så det kom tillbaka men då fick jag skriva gamla namnet.
Jag har alltid betalat för ny frakt tyvärr, men det händer inte ofta.
Posten skickade inte igen utan betalning ens när de gjort fel.18 juni, 2011 kl. 23:00 #123873basse1985DeltagareOk, då biter jag i det sura äpplet:)
Tack för svaren.
19 juni, 2011 kl. 06:19 #123875MajsanDeltagare@Gillettedirekt 20824 wrote:
Jag har faktiskt aldrig råkat ut för det.
En lösning kan ju vara att använda SveaWebpay eller Klarna som använder personnummer för att hitta folkbokföringsadressen. Då lär det inte bli fel adress.
Man kan tro att det inte blir fel, men av egen erfarenhet vet jag att Klarna inte uppdaterade min folkbokföringsadress förrän ca 3-4 veckor EFTER att jag flyttat, dock efter påstötning av mig.
Deras system är inte 100% säkert – tyvärr
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.