Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur hanterar ni bluffare
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 11 månader sedan av
LESH.
-
FörfattareInlägg
-
4 mars, 2015 kl. 21:22 #177703
Qarillion
DeltagareÄr du osäker så kräv förskottsbetalning eller alternativt skicka mot postförskott.
Tyvärr är det nog så att om någon lyckats en gång så sprids det fort i de kretsarna tyvärr. Vi hade exakt samma typ av bekymmer när vi själva skötte vår fakturering.
Men det jag kan säga är att i 100% av fallen där magkänslan sa nej och man ändå skickade iväg varorna så var det en bluff. Så säger magkänslan att något inte stämmer, lita på den!
I de flesta fallen lär magkänslan vara rätt!
4 mars, 2015 kl. 21:59 #177705Majas
DeltagareBra point med att ändra till förskottsbetalning. Ska prova det.
Vill man ha sin produkt så är det ju butiken som bestämmer. Precis som i en fysisk butik där kortutdragaren kan vara trasig och cash gäller just då men kan man säga tack för din order men nej tack när man bara har en magkänsla. Den som köper våra fakturor har ju släppt igenom personens personnummer. Om paketet sedan hämtas ut av annan person/försvinner/eller som tidigare kan ju kunden hävda att inte betala för ett trasigt gods.
/M som i Mycket tröttsamt
5 mars, 2015 kl. 18:24 #177714C.Larsson
DeltagareVi har också haft vår del av såna kunder. Vi har kontaktat kunden och sagt att det blivit problem med faktura lösningen och bett kunden göra om köpet med kortbetalning. I några fall har vi även erbjudit någon liten kupong som plåster på såren. För man vet ju aldrig, det kan vara en ärlig kund
6 mars, 2015 kl. 19:31 #177727Jonkejober
Deltagare@C.Larsson 81817 wrote:
Vi har också haft vår del av såna kunder. Vi har kontaktat kunden och sagt att det blivit problem med faktura lösningen och bett kunden göra om köpet med kortbetalning. I några fall har vi även erbjudit någon liten kupong som plåster på såren. För man vet ju aldrig, det kan vara en ärlig kund
Det måste jag säga var en smart och ganska konstruktiv lösning!
30 april, 2015 kl. 14:54 #178287LESH
DeltagareAntar att du sköter faktureringen själv. Håller med tidigare ”talare” om att hänvisa kunden till någon typ av förskottsbetalning.
Sen ev. titta på om det är värt att lägga ut faktureringen till ett företag som tar risken för den då de har bättre möjligheter att kontrollera om kunden har gjort bedrägerier tidigare. Annars titta igenom mönster för dessa ordrar och ev. lägga till någon typ av regel i din kassa som hänvisar dessa kunder till ett annat betalsätt än faktura.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.