Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur hanterar ni bluffare

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102530
    Majas
    Deltagare

    Hej,
    För en dryg månad sedan fick vi en order av en kvinna som köpte två ljusstakar och sex serveringar. Kunden handlade mot faktura. Efter någon dag kom ett argt mail om att paketet var tilltryckt vid leverans och att serveringarna var urplockade, troligen från fraktbolaget eller någon på utlämningen. Vi var snälla och gav pengarna tillbaka för servettringarna för att slippa dålig publicitet. Självklart var det bluff, varför skulle någon bara ta en del av ett paket och inte hela paketet?

    Detta handlande från oss var som att trycka på en knapp. Efter denna order har det strömmat in konstiga ordrar från olika personer, på lika adresser i landet. Abnormalt stora ordrar som vi inte vet hur vi ska hantera. Alla mot faktura. Senast en order på typ hela vårt lager av en viss produkt till ett värde av 6300 kr. En produkt man normalt sett bara köper för 320 kr. Den som beställde hade 23 olika mobilnummer registrerade på sin adress. Vad gör man med den? Kan man vägra leverans? Får man det?

    Hur gör ni när magkänslan säger nja…

    /Maja

    #177703
    Qarillion
    Deltagare

    Är du osäker så kräv förskottsbetalning eller alternativt skicka mot postförskott.

    Tyvärr är det nog så att om någon lyckats en gång så sprids det fort i de kretsarna tyvärr. Vi hade exakt samma typ av bekymmer när vi själva skötte vår fakturering.

    Men det jag kan säga är att i 100% av fallen där magkänslan sa nej och man ändå skickade iväg varorna så var det en bluff. Så säger magkänslan att något inte stämmer, lita på den!

    I de flesta fallen lär magkänslan vara rätt!

    #177705
    Majas
    Deltagare

    Bra point med att ändra till förskottsbetalning. Ska prova det.

    Vill man ha sin produkt så är det ju butiken som bestämmer. Precis som i en fysisk butik där kortutdragaren kan vara trasig och cash gäller just då men kan man säga tack för din order men nej tack när man bara har en magkänsla. Den som köper våra fakturor har ju släppt igenom personens personnummer. Om paketet sedan hämtas ut av annan person/försvinner/eller som tidigare kan ju kunden hävda att inte betala för ett trasigt gods.

    /M som i Mycket tröttsamt

    #177714
    C.Larsson
    Deltagare

    Vi har också haft vår del av såna kunder. Vi har kontaktat kunden och sagt att det blivit problem med faktura lösningen och bett kunden göra om köpet med kortbetalning. I några fall har vi även erbjudit någon liten kupong som plåster på såren. För man vet ju aldrig, det kan vara en ärlig kund ;)

    #177727
    Jonkejober
    Deltagare

    @C.Larsson 81817 wrote:

    Vi har också haft vår del av såna kunder. Vi har kontaktat kunden och sagt att det blivit problem med faktura lösningen och bett kunden göra om köpet med kortbetalning. I några fall har vi även erbjudit någon liten kupong som plåster på såren. För man vet ju aldrig, det kan vara en ärlig kund ;)

    Det måste jag säga var en smart och ganska konstruktiv lösning!

    #178287
    LESH
    Deltagare

    Antar att du sköter faktureringen själv. Håller med tidigare ”talare” om att hänvisa kunden till någon typ av förskottsbetalning.

    Sen ev. titta på om det är värt att lägga ut faktureringen till ett företag som tar risken för den då de har bättre möjligheter att kontrollera om kunden har gjort bedrägerier tidigare. Annars titta igenom mönster för dessa ordrar och ev. lägga till någon typ av regel i din kassa som hänvisar dessa kunder till ett annat betalsätt än faktura.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.