Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hur gör ni med Ej hämtad packet
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 6 månader sedan av Yvonne.
-
FörfattareInlägg
-
8 juni, 2018 kl. 07:20 #104705clarezoeDeltagare
Hej!
Fick nu en retur från DHL att kunden inte har hämtat packet. Vad brukar ni göra vid sånna fall? Hur tar betalt från kunden för returavgiften?
Tack på förhand!
8 juni, 2018 kl. 18:54 #185350Mr JonasDeltagareTa en bild med din mobilkamera på försändelsen, skicka bilden till kunden och fråga om något blivit fel. Gör det personligt mellan dig o kund.
9 av 10gånger så har ”livet kommit i mellan” eller så har dom missat posten/dhl´s info om paket på väg osv,osv.
Om det känns som om det fortfarande är en ”affär” – skicka varan igen och bitihop om returer och nya frakter.
Men ser du ett mönster (från en retur i månaden till 10 på en vecka typ, då är det någon som ”busar”.)Jonas
18 juni, 2018 kl. 15:04 #185367jp2DeltagareJag brukar säga att om kunden vill jag ska skicka det igen får de betala (typ) 200 kr.
Hör de inte av sig behåller jag varan. Oftast är varan värd mer än frakten. Jag använder inte DHL för att skicka varor under 150 kr värde.
19 juni, 2018 kl. 08:19 #185373YvonneDeltagareJag skickar faktura på 250:- för outhämtad försändelse, och har dom betalat med kort återbetalar jag mellanskillnaden.
Jag är sjukt less på att jag som företagare ska betala massa pengar på att folk inte orkar hämta ut sina paket.
Någon gång har en kund hört av sig med en godtagbar förklaring, tex fel i mobilnummret eller annat och då brukar jag stryka avgiften och skicka igen, men oftast hör man ingenting.
De flesta betalar.
Jag har inte haft så många men nån i månaden. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.