Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hur gör man när DHL inte har utlämninsställe på orten?
- Detta ämne har 25 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Tomas.
-
FörfattareInlägg
-
20 februari, 2012 kl. 20:16 #136970ParvelitoDeltagare
Ja, det hade inte fungerat annars. Vid något tillfälle var det väl också ett ställe i Södertälje som gick i konken, så alla deras paket fick flyttas till ett annat ombud.
20 februari, 2012 kl. 20:49 #136971GregerADeltagareDet kan ju vara bra att ha Posten som backup för de få områden där det inte finns ett DHL-ombud. Behöver man skicka vart 200:e paket med Posten så blir ju merkostnaden försumbar, så den är bara att svälja.
21 februari, 2012 kl. 08:46 #136985MrTribDeltagareHedemora är min gamla hemstad där min familj fortfarande bor, och jag kan bekräfta stora problem med DHL på den orten. Vid julhandeln fick Hedemorabor åka till ett närliggande samhälle i Hedemora Kommun, Garpenberg, för att hämta ut sina DHL-paket. Det är 2-3 mil rätt ut i skogen dit man aldrig har vägarna förbi om man inte bor där eller ska jobba på gruvan, typ.
Om det berodde på att ombudet i staden hade fullt eller av någon annan anledning vet jag inte, men det var nära uppror bland Hedemoraborna kan jag meddela
@Parvelito 35325 wrote:
Hedemora har haft ombud fram till rätt så nyligen, jag har skickat dit i December. Förhoppningsvis tecknar DHL avtal med ett nytt ombud snarast.
Det är ovanligt att det inte finns ombud på så stora orter som Hedemora. Jag vet att Säffle var utan ombud ett tag, men i övrigt brukar det finnas. Jag tror du får mer problem med ett Schenkeravtal som du skall passa hämtningarna på än vad det är att ringa kunden de få gånger det här inträffar.
21 februari, 2012 kl. 10:32 #136991NO LINGODeltagare@GregerA 35392 wrote:
Det kan ju vara bra att ha Posten som backup för de få områden där det inte finns ett DHL-ombud. Behöver man skicka vart 200:e paket med Posten så blir ju merkostnaden försumbar, så den är bara att svälja.
Instämmer. Man behöver ha två transportörer för att kunna täcka hela Sverige även om fraktbolagen själva påstår något annat…
22 februari, 2012 kl. 02:44 #137115Lina.NilssonDeltagare@GregerA 35392 wrote:
Det kan ju vara bra att ha Posten som backup för de få områden där det inte finns ett DHL-ombud. Behöver man skicka vart 200:e paket med Posten så blir ju merkostnaden försumbar, så den är bara att svälja.
@NO LINGO 35414 wrote:
Instämmer. Man behöver ha två transportörer för att kunna täcka hela Sverige även om fraktbolagen själva påstår något annat…
Jag håller med er helt och hållet. Skönt att man upptäcker såna här saker i tid!
@GregerA jag har sett att du använder både DHL och Schenker som ombud. Kan du berätta lite mer ingående hur det hela fungerar?22 februari, 2012 kl. 06:03 #137117markgardDeltagareHej, ni som använder två transportörer…
Hur jobbar ni med det i praktiken? Sitter ni själva och väljer ombud åt kunden, låter ni kunderna själv välja (med olika fraktpris, eller samma oavsett transportör?) eller har ni automatiserat det på något sätt? Med växande volymer måste ju valet av transportör och ombud vara smidigt.
Det vore intressant att veta mer om hur ni jobbar/resonerar kring den punkten. Vi på DB Schenker försöker ju göra jobbet åt er med vårt upplägg med upp till tre olika alternativ per postnummer samt möjligheten att välja helt fritt, men kanske kan vi göra det ännu bättre/mer användbart…
Hälsningar
Magnus
DB Schenker22 februari, 2012 kl. 06:44 #137119RikardDeltagareDet undrar jag också. Hur har ni koll på att kunden får ett kass ombud? Ba: ”1,5 mil, nä då kollar jag vad Posten kan göra…” eller hur då?
22 februari, 2012 kl. 10:08 #137150GregerADeltagare@Lina.Nilsson 35547 wrote:
@GregerA jag har sett att du använder både DHL och Schenker som ombud. Kan du berätta lite mer ingående hur det hela fungerar?
Hur det fungerar? Du menar om det fungerar?
Jo, jag tycker inte att det är någon större kvalitetsskillnad på Posten, DHL eller Schenker idag. Alla tre klantar till det ibland, och alla har bätter och sämre ombud. Men som helhet tycker jag nog ändå att det är hugget som stucket.Att vi kör med båda beror mest på att vi även ville få avtal på företagspaket och en del utrikesförsändelser, och det var inte möjligt att få till en hyfsad lösning med bara en av dem då. Jag väntar fortfarande på att man skall kunna skicka Privpak inom Norden.
Sen har vi gjort så att kunden har möjlighet att välja fraktbolag och utlämningsställe i kassan, så kan han ju välja det som passar bäst.
29 februari, 2012 kl. 20:02 #137891SandraDeltagareHos mig uppe i norrbotten finns inte DHL & Schenker på kartan längre tyvärr, varken som privatperson eller ehandlare. Leveranstiden är ohållbart lång. Om jag ska köpa något ”brådskande” så kan jag inte handla i en butik som inte kan erbjuda posten som alternativ.
Sist tog det 8 dagar att få ett paket med DHL, Schenkers rekord hamnar på 10 dagar. Samma sak när man skickar, trots att man lämnar in på de dagar som man vet att ombudet har hämtning på paket.
Jag åker gladeligen 3 mil för att hämta ut hos posten!Även om vi är få här uppe så är vi också kunder!
29 februari, 2012 kl. 20:53 #137892GregerADeltagare@markgard: Så här ser det ut i vår kassa.
1. Utlämningsställe baserat på postnummer visas för de olika fraktsätten
[ATTACH]533[/ATTACH]2. Kunden klickar på ett av fraktsätten, och får då även möjlighet att välja ett annat utlämningsställe baserat på annat postnummer.
[ATTACH]534[/ATTACH]3. Baserat på det nya postnumret visas de fem närmaste.
[ATTACH]535[/ATTACH]Kan tillägga att det är väldigt sällan någon väjer alternativt utlämningsställe.
Jag hoppas du överlever att exemplet blev med DHL … 😮
Vad jag förstår så är det mer problem med upphämtning än distruibution utanför storstäderna. Det är antagligen därför vi inte tycker att det är så stor skillnad på de olika transportörerna, medan en handlare som bara kan erbjudas hämtning kl 8:45 varannan dag nog inte blir lika nöjd.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.