Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur gör jag med paket som kommit i retur?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97897
    Elina
    Deltagare

    Jag har idag stött på mitt första krångelärende som e-handlare (rätt bra med tanke på att vi nyss firat 1 år) :) Och nu behöver jag er experters hjälp ;)

    Jag har idag fått ett outlöst paket från en kund. Kunden har betalat med faktura så jag har pausat fakturan hos Klarna medan vi löser ärendet.

    Kunden gjorde en beställning av oss 19 mars och vi skickade ut det samma dag. Den 11 april ska en påminnelsefaktura gått ut till kund enligt notering hos Klarna.. Vi har inte hört något från kunden alls under denna tiden.

    Jag kontaktade kunden via telefon idag och meddelade henne att paketet är återsänt till oss då det inte är uthämtat. Kunden säger då att hon redan fått hem varorna, men utan faktura. Jag ber då att få återkomma för att se om det är vi som skickat ut dubbla paket, men efter kontroll ser vi att vårat lagersaldo stämmer och vi bara skickat ut en gång.
    Kunden har antagligen beställt samma varor hos någon annan också (det är min enda förklaring)..

    I vårat köpvillkor står det att vi debiterar kund 250 kronor vid outlöst paket. Men hur gör vi nu? Kunden beställde alltså sina varor för ca 1 månad sen, och ångerrätten är ju enligt lag bara 14 dagar. Ska vi meddela kund att vi kommer skicka tillbaka paketet med 250 kr påslag eller vad gör vi nu?

    Vad hade ni andra gjort?

    #142757
    Parvelito
    Deltagare

    Jag hade nog strukit det hela, utan att debitera 250kr.

    #142758
    Elina
    Deltagare

    @Parvelito 41688 wrote:

    Jag hade nog strukit det hela, utan att debitera 250kr.

    Trots att vi haft massa kostnader i samband med beställningen? Både frakten ut och kostnaden för returen hos posten?

    #142759
    Joel
    Deltagare

    Vi skickar alltid ut en straff-faktura på 300 kr för outhämtat paket, men så fort kunden försöker förklara sig (oavsett om det låter trovärdigt eller om kunden själv har gjort fel) så brukar vi makulera den.

    Det är inte värt att bråka mer än man behöver :)

    #142760
    Dan
    Deltagare

    Om kunden är så arrogant hade vi debiterat vår avgift för outlösta paket. Inga konstigheter. Dock gör vi det bara på muppkunder, inte hederliga och trevliga kunder.

    #142761
    Elina
    Deltagare

    Tråkiga för oss är att det är en av de största order vi fått in sen vi startade, och det blir problem med detta eftersom vi redan fått utbetalt från Klarna (det har ju gått så länge sen beställningen skickades ut).. Oh vad jag blir ledsen när det blir problem..

    #142763
    Prix
    Deltagare

    @Elina 41692 wrote:

    Tråkiga för oss är att det är en av de största order vi fått in sen vi startade, och det blir problem med detta eftersom vi redan fått utbetalt från Klarna (det har ju gått så länge sen beställningen skickades ut).. Oh vad jag blir ledsen när det blir problem..

    Om kunden säger sig fått varorna men ingen faktura, kan du inte be Klarna skicka ut en ny faktura till dem då med hänvisning att kunden inte säger sig fått den?

    Hon har ju egentligen aldrig sagt sig inte skulle vilja ha det. Utan att hon fått det utan att kunnat betala för det fanns ingen faktura.

    #142764
    Prix
    Deltagare

    För att förtydliga menar jag inte att man ska lura kunden! Men lyssna på kundens förklaring. De kan ju va så att ni har gjort något fel så det har gått ut två leveranser men inte registrerats i system…

    #142766
    Elina
    Deltagare

    @Prix 41694 wrote:

    Om kunden säger sig fått varorna men ingen faktura, kan du inte be Klarna skicka ut en ny faktura till dem då med hänvisning att kunden inte säger sig fått den?

    Hon har ju egentligen aldrig sagt sig inte skulle vilja ha det. Utan att hon fått det utan att kunnat betala för det fanns ingen faktura.

    Ja det är ju ett alternativ, för hon säger ju att hon fått varorna från oss..

    #142767
    Elina
    Deltagare

    @Prix 41695 wrote:

    För att förtydliga menar jag inte att man ska lura kunden! Men lyssna på kundens förklaring. De kan ju va så att ni har gjort något fel så det har gått ut två leveranser men inte registrerats i system…

    Det har bara gått ut ett paket från oss.. Vårat lagersaldo stämmer och vi har rätt antal hemma.. Dessutom har vi inte tillräckligt mycket paket för att kunna skicka dubbelt.. Vi har bara en som packar..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.