Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur försvarar ni er ang. privatimport?
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
6 februari, 2013 kl. 18:20 #99603NordboDeltagare
Hej. Fått en del ”kängor” ang. att man kan köpa/importera vissa av mina produkter utomlands, vilket givetvis i regel kan bli billigare. Brukar försöka möta dessa vänligt men bestämt och mena på att alla gör sina egna val. Brukar ofta försöka framhäva snabb leverans, trygga köp, garanti, och service/rådgivning ingår vid köp hos oss.
Hur brukar ni försvara er när en kund hänvisar/länkar om att samma produkt går att köpa billigare utomlands eller kanske hos en konkurrent?
6 februari, 2013 kl. 18:58 #159475Anton ADeltagare@Nordbo 60262 wrote:
Hej. Fått en del ”kängor” ang. att man kan köpa/importera vissa av mina produkter utomlands, vilket givetvis i regel kan bli billigare. Brukar försöka möta dessa vänligt men bestämt och mena på att alla gör sina egna val. Brukar ofta försöka framhäva snabb leverans, trygga köp, garanti, och service/rådgivning ingår vid köp hos oss.
Hur brukar ni försvara er när en kund hänvisar/länkar om att samma produkt går att köpa billigare utomlands eller kanske hos en konkurrent?
Fråga ett man ställer sig. Varför säger kunden detta till dig istället för att bara köpa den där det är billigare? Jo eftersom kunder ser någon form av mervärde hos dig. Du kanske har fler betalsätt, snabbare leverans eller längre garanti?
Lägg upp det så som du gör, vilka fördelar kunden får genom att handla just av dig.
6 februari, 2013 kl. 19:00 #159476AndreasDeltagareJag brukar påpeka, skillnaden i momsklasser i olika länder samt att en anställd kostar mer här (tänker Finland) en exempelvis i England på grund av vår välfärd.
Sedan brukar jag erbjuda en köp nu rabatt eller erbjuda något kul med beställningen.
När de gäller konkurrenter inom fälgbranchen, så är de jag som startat konkurrentens webbutik i tiderna före jag fick nog på samarbetet (dålig kundservice, långa väntetider och de tog inte mig alls på allvar). De var jag som stod i telefon med de argsinta kunderna.
Här har jag ingen direkt plan hur jag gör, utan de skiljer från fall till fall.
Man vinner många orders, men endel förlorar man alltid. De flesta är ändå inte så prismedvetna, förrutom de alla som ringde på tel och prutade. Men löste jag genom att ta bort telefon.
6 februari, 2013 kl. 19:46 #159478ParvelitoDeltagare@Nordbo 60262 wrote:
Hur brukar ni försvara er när en kund hänvisar/länkar om att samma produkt går att köpa billigare utomlands eller kanske hos en konkurrent?
Ibland när jag inte är på humör är svaret: ”Köp där då, om du vill” följt av ett rått skratt. Är jag däremot på humör så brukar jag ärligt försöka se vad jag kan göra.
Jag importerar själv saker ibland. I somras behövde jag lite delar till gräsklipparmotorn (bränslefilter, oljefilter, ett par fjädrar och en skruv jag lyckades böja till). 800kr ville den lokala maskinhandlaren ha. $21.32 inkl frakt kostade det från amerikansk webbutik på Ebay. Jag försökte inte ens pruta med den lokala handlaren.
Ett annat exempel var en man jag träffade på Posten som var himlastormande glad. Han hade köpt en ny styrservo till sin Audi för 2.800kr från England som den lokala verkstan ville ha 19.000kr för.
Jag tror att konsumenterna framöver blir mer och mer medvetna om att det finns något utanför ankdammen Sverige, och det enda vi kan göra är att se till att möta konkurrensen med något så när rimliga priser. Jag tror inte man beställer servo från England om prisskillnaden är en femhundring. Jag tror inte jag letat delar på Ebay om delarna kostat 300kr. Det hade ändå gett en rimlig marginal för dem som sålde det.
6 februari, 2013 kl. 21:05 #159485NordboDeltagareTack för era svar, fick några tips jag ska lägga på minnet.
Det aktuella fallet i fråga hände på ett annat forum där jag köpt annonsplats och har min egen tråd där jag uppdaterar om nyheter och händelser. En då, tidigare okänd person kommenterar då med en länk om vars man kan köpa produkten jag just marknadsför, billigare, utomlands.
Känns så där lagomt surt, som ni skrivit, det är alltid billigare att köpa direkt via tillverkare men det har ju sina nackdelar som nämnts tidigare.
Känns så onödigt ur min synvinkel, varför måste man lägga in såna kommentarer? Som tur är fick jag hoppet tillbaka när en annan person var mer förstående ang. vårt svenska system och skatter, m.m.Vissa verkar iaf värdera kunskap och service högre än andra, tack och lov
6 februari, 2013 kl. 21:43 #159487Societic Hair SwedenDeltagareDet där är sales-thread hijacking, riktig fult gjort och de många forum accepterar inte sånt, för de lever ju ändå på annonsörer som du.
Visst får alla tycka som de vill, men de behöver inte länkar till någon som de kanske rent av samarbetar med.När det gäller själva sakfrågan så försvarar jag inte mig ett dugg, istället försöker jag göra som Parvelito och erbjuda rimliga priser till tjänsten jag säljer.
D.v.s de betalar ett rimligt pris med tanke på att de får rådgivning innan köp, chans att köpa på faktura och 14 dagars öppet köp m.m.Men det är också som Andreas säger, vissa orders kommer man förlora och det är inget att haka upp sig på och inget att göra åt eftersom du inget kan göra åt t.ex skatteskillnaderna länder emellan.
6 februari, 2013 kl. 21:48 #159488Anton ADeltagare@Societic Hair Sweden 60279 wrote:
Det där är sales-thread hijacking, riktig fult gjort och de många forum accepterar inte sånt, för de lever ju ändå på annonsörer som du.
Visst får alla tycka som de vill, men de behöver inte länkar till någon som de kanske rent av samarbetar med.Har jag missat något?
6 februari, 2013 kl. 21:50 #159489DanDeltagareVi brukar använda något av följande, men ingen policy finns uttalad så kan inte garantera det. Det är upp till den som svarar, men typ:
-bra tips, roligare om du köper av oss dock
-oj det var lite högt pris på den ja, självklart sänker vi
-killarna/tjejerna där är riktigt duktiga, lycka till med ditt köpLåt svaret visa att du är bättre, slänga sales pitchar på folk är inte vad de vill ha när de kommenterar. De är redan på din sida, visa med handling att du är awesome.
Dessutom står ditt svar kvar för all framtid. Ett surt svar eller ett svar som visar att du tar illa upp kommer leda till att nästa person inte kommenterar utan direkt köper av den andra siten som det tipsas om. Om du bara är en trevlig prick där kommer de köpa av dig (tror jag) och en eventuell förlorad kund ger dig istället tre nya.
6 februari, 2013 kl. 23:28 #159491Societic Hair SwedenDeltagare@skinza.se 60280 wrote:
Har jag missat något?
Jag har ett IT företag och jag brukar köra samma upplägg som Nordbo på 4 forums. Betalar för en banner och får då en egen tråd där jag kan marknadsföra mig, skriva om nyheter, uppdateringar men främst då kommunicera direkt med användare på forumet.
Då det alltid lockar många sabotörer så tillåts inte det Nordbo råkade utför.
7 februari, 2013 kl. 10:15 #159508mephisto73DeltagareSom svensk återförsäljare erbjuder du ju vissa fördelar jämfört med direktimport:
– vi pratar Svenska
– snabb leverans
– kunden riskerar ej att åka på oväntade kostnader i form av tull+moms
– kundservice i form av frågor och svar
– enkelt att returnera / öppet köp
– enkelt att byta
– enkelt att reklamera
– köp mot fakturaSåtillvida kan man egentligen säga att man som svensk handlare säljer tillgänglighet, trygghet och service, snarare än produkter i dagens internationaliserade handel. Visst kan man beställa skitbilligt från Kina, men när det strular så står man där med skägget i den berömda brevlådan.
Sedan finns det alltid personer som inte fattar vad det innebär att stå med varulager, lagerlokal, kontor, kundtjänst, betala skatter och avgifter etc etc. Sådana personer tycker att det är deras rättighet att alltid köpa till lägsta pris, och ändå få service och trygghet enligt ovan.
Kanske vi är för dåliga på att sälja in vad vi egentligen erbjuder?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.