- Detta ämne har 71 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
9 februari, 2012 kl. 17:35 #136126ParvelitoDeltagare
@Smurfen 34440 wrote:
Många med mig har märkt en stor skillnad sista kvartalet bara jämfört med förra året vi den här tidpunkten, alla jag talar med säger samma sak, och det är helt enkelt segt just nu och folk verkar hålla i pengarna
Har ni märkt någon skillnad?
Ja, mer än +100%
Det är svårt att avyttra ehandelsverksamheter till rätt pris. Någon hemlig företagsbörs med massor av intressenter finns dock inte. Har du en bra verksamhet så är ju CdOn Group rätt hungriga på att förvärva, och det finns säkert andra som kan tänkas vara intresserade om man ser synergieffekter med sin befintliga verksamhet,.
9 februari, 2012 kl. 18:13 #136129NO LINGODeltagareUtan att ha läst hela tråden i detalj vill jag bara tillägga att ehandelsföretag enligt min mening inte värderas på något annat sätt än andra typer av företag. E:et i ehandel säger inget om hur bra eller dålig din affärsidé är bara hur du distribuerar informationen om ditt erbjudande ut till marknaden. Nedersta raden talar om hur bra du är på att leverera ditt erbjudande. Allt annat är bara bs och money talks bs walks gäller även inom ehandel. Stor potential används ofta som argument. Sen när blev potiential något som går att värdera? De teoretiska modellerna talar bara om hur snabbt en köpare kan få tillbaka sin grundinvestering. Det sanna värdet i ett företag finns bara i en köpares ögon. Bästa sättet att få bra betalt för sitt företag är således inte att hitta EN köpare utan att hitta RÄTT köpare
9 februari, 2012 kl. 18:19 #136130JoelDeltagare@NO LINGO 34449 wrote:
Utan att ha läst hela tråden i detalj vill jag bara tillägga att ehandelsföretag enligt min mening inte värderas på något annat sätt än andra typer av företag. E:et i ehandel säger inget om hur bra eller dålig din affärsidé är bara hur du distribuerar informationen om ditt erbjudande ut till marknaden.
Jag håller inte med. Jag tycker att E:et i mitt företag höjer värdet på bolaget, jämfört med ett traditionellt bolag (jämför gärna med en fysisk butik). Detta då e-handeln bara är i sin linda ännu och med sina få procent av marknaden kan vi alla (med vissa undantag) se fram emot flera positiva år med mer eller mindre garanterad omsättningsökning (förutsatt att man spelar sina kort rätt).
Jag är därför beredd att ge ett bolag med ett ”E” i sin verksamhet en betydligt bättre värdering än andra typer av företag.
Med det sagt ska man inte överdriva en värdering utan alltid titta ordentligt på vad man köper och om det är något som har förutsättningar att växa och skapa en bra avkastning för sin investering inom en rimlig tid.
13 februari, 2012 kl. 08:01 #136382LiniverDeltagareDen här butiken skulle vara intressant att granska. Jag ser det som ganska osannolikt med en nettovinst på 40% när man säljer elektronik och spelkonsoller.
Välmående webbutik med milj. omsättning | Älvsborg | Blocket
13 februari, 2012 kl. 09:09 #136388ParvelitoDeltagare@Liniver 34739 wrote:
Den här butiken skulle vara intressant att granska. Jag ser det som ganska osannolikt med en nettovinst på 40% när man säljer elektronik och spelkonsoller.
Han sålde för blott en miljon, så vi kan väl anta att det mest handlar om diverse kinaimporterade tillbehör, och inte pallvis av Xbox med lägsta priset på Prisjakt.
Och 40% bruttomarginal är inte alls svårt att hålla då, det är inte helt otroligt att 40% efter kostnader men före personalkostnader kan vara korrekt.
13 februari, 2012 kl. 12:35 #136410RikardDeltagareJag håller inte med Peter om att e-handel ska ha samma värdering som en butik på hörnan. Då kan vi lika gärna värdera e-handel som vi värderar restauranger eller ridskolor eller importföretag eller varför inte ett tillverkande bolag?
Det är helt klart en annan affärsmodell på ehandeln än vad en fysisk butik har. I alla fall om den ska lyckas. Men det behöver vi inte tvista om, bara att kika på senaste förvärven inom e-handel att bolagen inte har värderats till 3-5 gånger årsvinsten utan baseras på tillväxtmöjlighet och möjlighet att nu ta en stor del av en framtida marknad och då kunna tjäna pengar verkar vara viktigare vid förvärv än resultatet.
18 februari, 2012 kl. 11:32 #136833NO LINGODeltagareNeeeh Rikard håller inte med dig Vi ehandlare vill gärna tro att det vi gör är unikt nyskapande och har stooooor potential som är värt massvis med dollar. Så är det inte. Det finns ingen ny ekonomi. Värdering av bolag baseras igår, idag och imorgon på vilken avkastning de kan ge, inget annat, dvs det är affärsidén som är viktigare än hur man marknadsför sin produkt dvs om man finns på nätet eller inte. Man kan alltså inte säga att en butik är mer värd bara för att den finns på nätet givet allt annat lika. Vi måste sluta lura oss själva och släppa drömmen om att bli uppköpta för några sköna miljoner och istället fokusera mer på att bygga starka och livskraftiga företag i traditionell mening än att vara ”ehandlare med stor potential”. Men det är ju min tråkiga syn på det hela
18 februari, 2012 kl. 15:35 #136839NicklasDeltagare@NO LINGO 35243 wrote:
Neeeh Rikard håller inte med dig Vi ehandlare vill gärna tro att det vi gör är unikt nyskapande och har stooooor potential som är värt massvis med dollar. Så är det inte. Det finns ingen ny ekonomi. Värdering av bolag baseras igår, idag och imorgon på vilken avkastning de kan ge, inget annat, dvs det är affärsidén som är viktigare än hur man marknadsför sin produkt dvs om man finns på nätet eller inte. Man kan alltså inte säga att en butik är mer värd bara för att den finns på nätet givet allt annat lika. Vi måste sluta lura oss själva och släppa drömmen om att bli uppköpta för några sköna miljoner och istället fokusera mer på att bygga starka och livskraftiga företag i traditionell mening än att vara ”ehandlare med stor potential”. Men det är ju min tråkiga syn på det hela
Håller med dig!
18 februari, 2012 kl. 20:03 #136850DanDeltagareE-handel är högt värderat nu. Efterfrågan är stor, alla vill gräva guld.
Att värdera högt är alltså inget konstigt då det är enkel marknadsekonomi. Min roliga butik är värd mer än korvkiosken på hörnet som omsätter mer. Så är det bara och det är så bara för att det är jävligt mycket hetare att köpa ehandelsbolag 2012 än korvkiosker och då får man betalt för hype och potential
Och det är bra (för oss).
18 februari, 2012 kl. 22:36 #136856ParvelitoDeltagareJa, en del ehandel är hett just nu.
Det som går att sälja för bra pris är de som:
– visat sig ha en affärsidé som går hem hos kunderna
– en affärsmodell som håller och som går att skala upp
– har människor i bolaget med erfarenhet och förmåga att ta sig framåt som följer med
– kommit i vart fall en bit på vägen med omsättningen och marknadsandelenWebshopar med lager som har dålig försäljning och där det inte finns kunnig personal som medföljer är tämligen ointressant och värderas betydligt lägre.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.