Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hur får man tillbaka kollinummer från Pacsoft för egen spårning?
- Detta ämne har 38 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
16 januari, 2010 kl. 17:14 #108206Katrin LundgrenDeltagare
Problemet med den varianten är att du måste manuellt flytta filerna till din lokala dator, och du måste då alltid köra på samma dator. För att komma åt det kan du naturligtvis göra ett script som flyttar filer och gör allt, men jag tror du får svårt att komma undan några manuella steg, och du är låst till en dator och kan alltså inte använda dig av onlinevarianten. Det kommer du inte undan.
Vi har precis suttit i helgen och uppdaterat Unifaun kopplingarna och vi har inte hittat ngt bra sätt att göra det på om du inte vill vara låst till en dator, så hittar någon hur det görs är jag supertacksam för att få veta hur ni valt att göra.
16 januari, 2010 kl. 17:37 #108208GregerADeltagareKatrin,
Det är väl bara ett problem om man envisas med att köra logistiken i webshopen … Jag som kör ett affärssystem på den lokala datorn ser inte det som ett problem.
Lämpligen kör man orderkopplingen på samma maskin skom skrivaren, och fildelning i nätverk lär visst också vara på G …
Jag antar att du har den andra varianten med POST/GET, men den erbjuder de ju bara till hostade miljöer, inte till enskilda installationer.
Snart skall det fixas till en orderkoppling även här, så då kommer jag säkert att springa på alla pumparna. :rolleyes:
16 januari, 2010 kl. 20:26 #108210Katrin LundgrenDeltagareGreger, du är välkommen när du behöver hjälp med pumparna
Och visst är det så att kör du allt via ett affärssystem och är nöjd med att vara begränsad till en dator, så fungerar det hyfsat, men många gånger blir det lite fulhack runt omkring i alla fall för att verkligen få till det.
I den lösningen med affärssystem kan du dock glömma redundans i att kunna köra på flera datorer, kraschar din dator har du trassel…. men å andra sidan kraschar datorn är det kanske ditt minsta problem. Även om du har pack och plock på flera platser som jag kör, så fungerar det inte direkt optimalt, eller om du har flera packare som ska jobba parallellt. Själv vid en datorkrasch går jag bara över till makens dator och fortsätter jobba eftersom allt är webbaserat. Däremot går webben ner gråter jag
För att förtydliga, jag som alltså gillar att slippa vara beroende av affärsystem för att kunna hantera min butik, jag hade välkomnat ett sätt även för oss andra att kunna få kolliid tillbaka på ett smidigt sätt, och hittar någon ett sätt snälla hojta.
16 januari, 2010 kl. 21:38 #108212GregerADeltagareI den lösningen med affärssystem kan du dock glömma redundans i att kunna köra på flera datorer, kraschar din dator har du trassel….
Inte alls Katrin … man behöver bara ännu fler datorer
Min tanke är att ha en skrivarserver vid packbordet som även kör Unifaunonline med orderkopplingen. Katalogen som filerna skall läggas i fildelas via nätverket. Sedan kan man ha flera datorer där personalen hanterar order och gör utskrifter ifrån. Än så länge kan de dela på en uppsättning skrivare.
16 januari, 2010 kl. 22:19 #108213GregerADeltagare@Kodmyran 3224 wrote:
För att förtydliga, jag som alltså gillar att slippa vara beroende av affärsystem för att kunna hantera min butik, jag hade välkomnat ett sätt även för oss andra att kunna få kolliid tillbaka på ett smidigt sätt, och hittar någon ett sätt snälla hojta.
Håller med … det borde Unifaun kunna erbjuda tycker jag.
Jag labbade lite med Unifaunonline … troligen kan man genom att skapa en gästinloggning och samma teknik som jag gjorde i den andra tråden plocka ut historiken med automatik.
Får se när det inte är nåt på TV nästa gång … :rolleyes:
17 januari, 2010 kl. 09:35 #108215Katrin LundgrenDeltagare@GregerA 3226 wrote:
Inte alls Katrin … man behöver bara ännu fler datorer
Min tanke är att ha en skrivarserver vid packbordet som även kör Unifaunonline med orderkopplingen. Katalogen som filerna skall läggas i fildelas via nätverket. Sedan kan man ha flera datorer där personalen hanterar order och gör utskrifter ifrån. Än så länge kan de dela på en uppsättning skrivare.
Låter bra, men vi som har packning på flera orter? Visst kan vi ha ett nätverk, men det blir betydligt krångligare, speciellt om man som jag har lagret outsorcat och inte delar nätverk med det företaget som jag har det upplagt.
17 januari, 2010 kl. 10:26 #108216GregerADeltagareGodmorgon,
OK – jag ger mig
Det hade ju varit smidigt om Unifaun erbjöd ett webservice API där man både kunde skicka in sin sändningsdata och göra lite queries – ungefär som det brukar funka i betalväxlar.
Antagligen har de inte tänkt sig så avancerade miljöer för Unifaunonline, utan isåfall finns de mer avancerade produkterna. Men jag gissar att prissättningen på dem inte riktigt passar ett mindre företag. (de offereras ju på begäran)
17 januari, 2010 kl. 10:52 #108217Katrin LundgrenDeltagareVi har gjort kopplingar för unifaun online och deras plustjänst, men där går det inte att hitta automatiskt återkoppling. Du får i stället skicka in ditt ordernummer till en Unifaun tjänst som då spårar det till dig. Orginalkollit går att plocka ut därifrån men då blir det fulhack, och så fort de ändrar så har vi tjugo arga kunder i luren, så vi måste hitta ett sätt att göra det som unifaun supportar vilket inte är lätt. Unifaun är egentligen en ganska enkel etikettutskrivningstjänst utan alltför mycket avancerade funktioner i som man betalar en hel del för. Trots det är det smidigare än att gå mot resp företag direkt.
22 februari, 2010 kl. 14:15 #108867PerDeltagare@Kodmyran 3224 wrote:
Greger, du är välkommen när du behöver hjälp med pumparna
Och visst är det så att kör du allt via ett affärssystem och är nöjd med att vara begränsad till en dator, så fungerar det hyfsat, men många gånger blir det lite fulhack runt omkring i alla fall för att verkligen få till det.
I den lösningen med affärssystem kan du dock glömma redundans i att kunna köra på flera datorer, kraschar din dator har du trassel…. men å andra sidan kraschar datorn är det kanske ditt minsta problem. Även om du har pack och plock på flera platser som jag kör, så fungerar det inte direkt optimalt, eller om du har flera packare som ska jobba parallellt. Själv vid en datorkrasch går jag bara över till makens dator och fortsätter jobba eftersom allt är webbaserat. Däremot går webben ner gråter jag
För att förtydliga, jag som alltså gillar att slippa vara beroende av affärsystem för att kunna hantera min butik, jag hade välkomnat ett sätt även för oss andra att kunna få kolliid tillbaka på ett smidigt sätt, och hittar någon ett sätt snälla hojta.
Apport.net är ett TA-system som ger dig möjligheten att få responsfil (xml) med lite all möjlig information:
* Pris (Uträknat med hjälp av ditt specifika avtal, vilket innebär att du får ditt exakta fraktpris)
* orderNummer/referensnummer (det du själv skickar med, så du skall kunna matcha transportbokningen i ditt system)
* Sändningsnummer (track’n’trace)
* Kolli-idNackdelen i ditt fall är att det kommer kosta dig 2 kronor per paket, eftersom posten inte är partners med Apport och således inte betalar apport någonting för denna tjänst. Hade du skickat med DHL hade du kunnat fått det gratis, då Apport (precis som Unifaun) är partners med DHL/Schenker/DSV.
Du har också möjlighet att skicka webservice-anrop för att få tillbaks önskad information.
4 december, 2010 kl. 15:53 #116880JoelDeltagareVi ska precis byta till Posten och har kopplat på Orderkoppling för Pacsoft online (den variant som ”endast” kostar 2000 kr/år och inget extra 1-2 kr per sändning).
Vi har löst det på följande sätt:
1) Vi registrerar sändningen som skickad i vårt webbgränssnitt som skapar en xml-fil i en katalog på servern (”orders”) med den information unifauns programvara behöver.
2) På lagerdatorn är denna katalog mappad som en egen enhet (via ett ftp program som heter webdrive) samtidigt som sökvägarna i unifauns programvara är pekade till denna enhet.
3) När sändningen är registrerad och filen skapad så syncas enheten via ftp-programvaran automatiskt och unifaunprogramvaran (som ligger i bakgrunden och läser in filer från katalogen) skriver ut fraktetiketten.
4) Unifaun-programvaran skapar då en fil som lägger sig i en mapp på denna nätverksenhet som heter ”export”. I denna fil läggs ordernummer tillsammans med kolli-id. Den mappade nätverksenheten är ständigt i sync mot ftp:n så att denna fil laddas upp på vår server.
5) Kl 15.00 varje dag (när Postbilen precis varit här och hämtat våra paket) så körs ett script via crontab på vår server som går igenom dagens beställningar som är markerade som skickade. Scriptat plockar ut kolli-id från filen i historymappen samtidigt som vi skickar ut ett e-mail till kunden med ”ditt paket är på väg”+kolli-id. Samtidigt passar vi på att uppdatera vår databas så att kunden via sin orderbekräftelse kan klicka på en länk och spåra sitt paket direkt på hemsidan.
Detta förutsätter så klart att alla kopplingar fungerar som dom ska och att det inte är något strul med t.ex ftp-programvaran som syncar den mappade enheten. Men fullt fungerande så är det helt automatiskt och mycket smidigt.
/Joel
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.