Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Hur blev du kontaktad av dina leverantörer?
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av Kashkan.
-
FörfattareInlägg
-
31 maj, 2013 kl. 11:54 #100190FruktsamDeltagare
Jag har funderat mycket på vilket tillvägagångssätt som generellt är det bästa att ta initial kontakt med potentiella kunder på.
Själv avskyr jag att bli uppringd av säljare när jag inte bett om det, och har pga min egen inställning till det svårt för att ringa upp andra företag på det viset. Och jag läste nyligen en undersökning där drygt 8447 beslutsfattare blivit tillfrågade och 63,4% föredrog att bli kontaktade via e-post och bara 16,11% via telefon.
Det är egentligen inte så förvånande, mail är ju inget störande moment som skapar avbrott i arbetet, dessutom behöver man varken svara bu eller bä på erbjudandet. Men frågan är hur många som nappar på det jämfört med telefon?
Jag upplever att de flesta försöker kontakta mig via telefon och jag får väldigt sällan mail (några enstaka vanliga brev).
Innebär det att telefon är ansett som effektivast? Ska jag strunta i vad som är effektivast och fortsätta köra på det som känns rätt i magen?Så jag är lite nyfiken. Om du har eller har haft leverantörer som du inte själv sökt upp, varor eller tjänster.
Hur kontaktade dessa dig initialt?31 maj, 2013 kl. 12:24 #164658danielanderssonDeltagareMånga försöker på telefon men blir hänvisade till epost.
Är det som leverantören intressant så nappar vi, svårare än så är det oftast inte.
Vi blir oftast mer positivt inställda till leverantörer som faktiskt bifogar BRA information i första mailet, istället för att skriva ”Hur får jag kontakt med inköparen?”.
31 maj, 2013 kl. 12:50 #164659ParvelitoDeltagarePrecis som Daniel skriver så får leverantörer gärna maila, och gärna något mer än ”Jag vill ha kontakt med inköparen”. Presentera företaget, berätta vad man erbjuder, gärna med några USP:ar som är unika på marknaden, och där man som återförsäljare har möjlighet att tjäna pengar. Är det intressant är det mycket troligt att jag hör av mig, är det inte intressant så lägger man inte mer tid på det.
31 maj, 2013 kl. 17:01 #164665C.LarssonDeltagareJag har fått många förfrågningar per mail men det tror jag är smidigast då de flesta är från utlandet.
31 maj, 2013 kl. 17:16 #164666PrixDeltagareDet beror på vad som säljs.
Vilket företag representerar du?
3 juni, 2013 kl. 06:50 #164723Lilla IvyDeltagareJag hänvisar uteslutande till mail. Låter oftast företagstelefonen gå på svarare. Man skulle bli sittandes vid telefonen hela dagarna annars pga alla telefonabbonnemangsförsäljare mm.
5 juni, 2013 kl. 13:07 #164810FruktsamDeltagareTack så mycket för era svar! Det verkar ju onekligen som de flesta föredrar att bli kontaktade via mail.
Frågan är då fortfarande varför så många väljer att sälja via telefon i första hand? Får de så många fler kunder på det viset? Och framförallt får de nöjda och trogna kunder på det viset?
Jag tror ändå för egen del att jag fortsätter via personliga mail och i vissa fall direktbesök i butik. Det känns rätt i hjärtat.
5 juni, 2013 kl. 13:11 #164811FruktsamDeltagare@Prix 65496 wrote:
Det beror på vad som säljs.
Själv säljer jag högkvalitativa ekologiska delikatesser och kosttillskott utan fuffens.
Fast min fråga var också riktat mer generellt. Är nyfiken på hur andra tänker.
I andra verksamheter jag drivit så har jag inte behövt marknadsföra mig aktivt så jag har inte riktigt reflekterat över det ur det perspektivet.9 juni, 2013 kl. 20:47 #164901KashkanDeltagareEmail funkar bra ; )
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.