Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Hur avisera prishöjning?
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år sedan av rln.
-
FörfattareInlägg
-
11 november, 2015 kl. 15:15 #103091ZtradeDeltagare
Hello,
Har haft igång webbutiken i 3 månader nu.
Varken design eller programering är min starka sida, så vi kör en hyrshop från textalk.Vi har fått in strax över 200 orders och allt rullar på under oorganiserat kaos på lager, kontor och i tidsplaneringen.
Precis som det ska vara gissar jagMen, nu har vi insett att vi måste få upp vinsten på vissa varor som vi tillverkar säljer via vår webbutik. Alltså måste vi höja priset.
Våra kanaler i dagsläget för att nå ut till kunder är webbutiken samt facebook, vi använder oss inte av nyhetsbrev eller liknande i dagsläget.
Nu är jag nyfiken på hur ni skulle gå tillväga för att höja priset på en produkt, utan att tillföra eller ändra produkten på något vis?
Höjer ni bara priset utan att säga något?
Meddelar befintliga kunder via nyhetsbrev?
Inlägg på Facebook/webbutikens startsida?Läste på något forum ett tips om att avisera kunderna 2-4 veckor innan prishöjningen om vad som komma skall, och gör det till en positiv ”handla nu medans priserna fortfarande är låga” deal för kunden.
Tankar på det?Ur kundens perspektiv är det negativt att höja priserna, därav känns det ”jobbigt” att faktiskt skriva ut det i text på webbutiken eller facebook.
Samtidigt kan nog en och annan kund känna sig lurad om priserna har ökat 20% utan någon förvarning eller förklaring från ett köp till ett annat.Klurigt klurigt…
11 november, 2015 kl. 15:59 #179800GregerADeltagareDet är inte särskilt vanligt att man aviserar prisändringar i förväg, varken höjningar eller sänkningar.
Det förekommer att en del kör kampanj typ ”köp nu – nästa vecka höjer vi priset”. Men om du har lönsamhetsproblem så är du väl egentligen inte så intresserad av att sälja mer till det låga priset.
Höj du priserna bara. Det kommer säkert en o annan gnällspik, men det är sånt man får leva med.
Du kan ju alltid motivera det med att ni haft introduktiosnpriser medan ni trimmat in ehandeln.
11 november, 2015 kl. 16:54 #179802Stefan72Deltagaretyvärr är det ju väldigt vanligt att man lägger sig för lågt ”för att komma igång” och sen inser att njae det här fungerar nog inte……..Det är ju snarare bättre att lägga sig på en rimlig nivå direkt och kanske prissänka längre fram.
11 november, 2015 kl. 20:31 #179805ZtradeDeltagareJapp, det är ju där skon klämmer.
Ivrig att komma igång och få in första ordern i butiken.Men men, då får vi uppdatera lite priser en mörk november-natt när ingen är inne och handlar på sidan Alla är vi barn i början…
14 november, 2015 kl. 22:13 #179838SeinfeldDeltagareVi har skrivit i våra köpvillkor att vi utan förvarning höjer eller sänker priser på både artiklar och frakt. Har inte höjt så mycket på artiklar men dock fått följa med i fraktkostnadsökningar och inte ett klagomål. ”Som nått fram till oss”
16 november, 2015 kl. 11:46 #179857ZtradeDeltagare@Seinfeld 84807 wrote:
Vi har skrivit i våra köpvillkor att vi utan förvarning höjer eller sänker priser på både artiklar och frakt. Har inte höjt så mycket på artiklar men dock fått följa med i fraktkostnadsökningar och inte ett klagomål. ”Som nått fram till oss”
Bra idé, ju mer kundkontakt man har, ju mer förstår man vikten av att vara extra tydlig med allt man gör (och inte gör).
Man kan inte ”friskriva” sig tillräckligt i dagens samhälle då sunt förnuft mer ofta än sällan är en bristvara.
För att ta frågan en nivå upp.
Aviserar ni att köpvillkoren uppdateras?16 november, 2015 kl. 15:43 #179864rlnDeltagareJag skulle bara höja priset. Skulle någon kund höra av sig och vara missnöjd har man ett guldläge att ordna en glad kund genom att ge just den kunden 15% rabatt (eller var som nu motsvarar prishöjningen + lite till) för att vända en missnöjd kund till en glad kund.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.