Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hotet från Kina
- Detta ämne har 126 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av Smurfen.
-
FörfattareInlägg
-
14 maj, 2012 kl. 19:40 #145355ParvelitoDeltagare
@skinza.se 44499 wrote:
Så kan man absolut göra. Men frestelsen är för många för stor att inte köpa saker billigt. Köpa saker man kanske inte annars har råd med.
Nej jag säger inte att folk gör det eftersom alla andra gör det.
De här billiga turistgrejerna är inte något stort problem heller. Alla vet att det är skräpgrejer, och de som tillverkat dem har inte lagt någon större möda på få dem att se äkta ut. Det är bara omoraliskt, som att röka en braja när man tågluffar ungefär.
Problemet inträder istället när flygplanet man sitter i får lov att göra en hård landning eftersom vädret är uselt, och däcken exploderar eftersom de inte alls klarar av påfrestningen då det är en billig förfalskad produkt med mycket sämre hållfasthet.
14 maj, 2012 kl. 19:45 #145357Anton ADeltagare@Parvelito 44502 wrote:
De här billiga turistgrejerna är inte något stort problem heller. Alla vet att det är skräpgrejer, och de som tillverkat dem har inte lagt någon större möda på få dem att se äkta ut. Det är bara omoraliskt, som att röka en braja när man tågluffar ungefär.
Problemet inträder istället när flygplanet man sitter i får lov att göra en hård landning eftersom vädret är uselt, och däcken exploderar eftersom de inte alls klarar av påfrestningen då det är en billig förfalskad produkt med mycket sämre hållfasthet.
Dock så är den industrin värd många miljarder…
I vissa branscher så har man ju speciella kvalitetskrav. Tveksamt att Airbus skulle köpa in däck utan att exakt ta reda på hur de tillverkas och dess hållbarhet.
14 maj, 2012 kl. 19:51 #145359ParvelitoDeltagare@skinza.se 44504 wrote:
Dock så är den industrin värd många miljarder…
I vissa branscher så har man ju speciella kvalitetskrav. Tveksamt att Airbus skulle köpa in däck utan att exakt ta reda på hur de tillverkas och dess hållbarhet.
Airbus köper säkert inte in sådant, men det pressade lågprisbolaget som gjort förluster tre år i följd…
14 maj, 2012 kl. 19:52 #145361GregerADeltagare@skinza.se 44504 wrote:
I vissa branscher så har man ju speciella kvalitetskrav. Tveksamt att Airbus skulle köpa in däck utan att exakt ta reda på hur de tillverkas och dess hållbarhet.
Nej, men ett Etiopiskt eller Rumänskt servicebolag eller flygbolag kan ju frestas att göra det. Någon kommer och erbjuder ett parti ”garanterat äkta” däck till halva priset.
14 maj, 2012 kl. 19:54 #145362Anton ADeltagare@Parvelito 44506 wrote:
Airbus köper säkert inte in sådant, men det pressade lågprisbolaget som gjort förluster tre år i följd…
Det är ju Airbus och Boeing som tillverkar de flesta flygplan, även lågprisflygbolagens
14 maj, 2012 kl. 19:55 #145364Anton ADeltagare@GregerA 44508 wrote:
Nej, men ett Etiopiskt eller Rumänskt servicebolag eller flygbolag kan ju frestas att göra det. Någon kommer och erbjuder ett parti ”garanterat äkta” däck till halva priset.
Om dessa flygbolagen tillverkade sin egna plan, skulle man nog kunna va väligt orolig
14 maj, 2012 kl. 19:56 #145365GregerADeltagareJo, men däcken som sitter på vid leverans behöver nog bytas ut efter ett tag …
14 maj, 2012 kl. 19:58 #145366ParvelitoDeltagare@skinza.se 44509 wrote:
Det är ju Airbus och Boeing som tillverkar de flesta flygplan, även lågprisflygbolagens
Ja, men sedan skall de servas. Planen skrotas inte för att däcken behöver bytas.
14 maj, 2012 kl. 20:01 #145368Anton ADeltagareSant, men jag tvekar fortfarande på att något flygbolag, oavsett säte, skulle köpa ett par däck ifrån en annan leverantör än flygplanstillverkaren då det ändå rör sig om så pass små kostnader sett till helheten.
Edit: Tar tillbaka det då däck till flygplan verkar kosta 100 000kr…
Jag erkänner mig besegrad, även om det förmodligen inte skulle ske i verkligheten
14 maj, 2012 kl. 20:08 #145369ParvelitoDeltagareMan har hittat piratkopierade flygplansdäck vid kontroller, så någon/några har i alla fall försökt. Det finns alltid inköpare som tycker det är roligt att stoppa lite pengar i egen ficka, även på flygbolag. Det är inte VD eller styrelse för ett flygbolag som bestämmer det här, de bara initierar sparprogram och har kanske inte full koll på vad som blir konsekvenserna om inköpare börjar handla saker lite billigare eftersom generalagenten är så jädra dyr.
Det här är ett exempel av miljoner på hur piratkopiering kan få rätt ödesdigra konsekvenser.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.