Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hög konkurrens?
- Detta ämne har 19 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 5 månader sedan av mikaelm01.
-
FörfattareInlägg
-
11 juli, 2015 kl. 08:14 #178938mikaelm01Deltagare
Ursäkta missförståndet, det jag syftade var att sänka priserna lite bara, alltså att man fortfarande ska kunna leva på det med marginaler, men istället för att ta ut lön så investerar jag tillbaka det i bolaget då jag har andra inkomstkällor fram till att verksamheten rullar som det ska, alltså tillrkäckligt för att kunna återinvestera och ta ut lön utan att gå back.
@pyhobby 83380 wrote:
Med detta tankesättet tror jag du skjuter dig själv i både foten, huvudet och knäskålen samtidigt.
Det är inget fel med att inte ta ut lön för att bygga upp verksamheten, det är ofta direkt nödvändigt att göra så om man har lite kapital. Vi har själva gått den vägen.MEN, att dumpa priser är inte vägen till framgång på sikt. Hur tänker du att det ska kunna ge dig en möjlighet att leva på bolaget på sikt om du redan från start har små marginaler?
11 juli, 2015 kl. 09:51 #178939antonDeltagareKul, klart du ska starta igång detta! 10k är en bra början. Med tanke på det du sagt tidigare i tråden, här är lite tips:
– Välj en ÄNNU smalare nisch. Istället för djurfoder, säg t.ex. kaninfoder. Bli bäst i den nischen (se Dans svar tidigare).
– Köp inte in lager för alla pengar utan ha även en del på ”fejklager”, dvs du beställer först när du själv fått en order. Självklart är det bästa att ha i eget lager, men med ”fejklager”-modellen kan du ha djupare sortiment direkt.
– Fundera på ditt erbjudande ordentligt. Ska kunderna komma till din butik för att det är billigt, för att du har djupast sortiment eller för att du har saker ingen annan har? Försök hitta dina unika värden så att det finns en anledning för folk att handla hos dig.11 juli, 2015 kl. 10:14 #178940PlastskivorDeltagare@Mr Jonas 83378 wrote:
En som faktiskt har lyckats med detta är – knivbrevs killen som lyckats ta en ”lokal” produkt och fått den på webben först. (även efter att webben fyllt 20+ ).
Knivbrev torskade över en mille 2013 så det är knappast en relevant förebild i detta sammanhang.
Denna typ av affärsmodeller innebär ofta att man måste sänka enorma summor på lära marknaden att efterfråga produkten/tjänsten. När man väl har gjort det så hamnar man över radarn för copycats som då inte behöver sänka millar på att skapa marknaden. Eftersom det redan är gjort.
Typ 1998 hamnade ”first mover’s advantage” högt upp på floskeltoppen.
Men när det gäller denna typ av nischer är det nog snarare ”second/third/fourth movers’ advantage”.Jag skulle nog säga att trådskaparen bör ta en rejäl brainstorming för att hitta sin nisch men allt där man måste investera cash för att ”lära marknaden” bör gå fetbort.
11 juli, 2015 kl. 11:03 #178941mikaelm01DeltagarePrecis!
Ska nischa mig så mycket som möjligt så att jag har en start att börja bygga upp butiken på med det startkapitalet, sedan kan man ju självklart öka sortimentet med tiden om det rullar på.
Sjukt tacksam för all feedback jag får, uppskattar allt!
11 juli, 2015 kl. 11:53 #178942DanDeltagareAtt konkurrera med att dumpa priser för att man inte tar ut lön är en dödsdömd strategi tyvärr som aldrig fungerat.
Best case är att du får snurr på verksamheten och inte tjänar några pengar och aldrig kommer göra det. När du vill ta ut lön och investera i annat faller hela din ide för du måste öka priserna och dina kunder byter då till nästa person som startar med samma ”ide”. Ditt enda sätt att fortsätta vara bättre än konkurrenterna är att sänka priserna.
Jättebra sätt att lära sig ehandel dock men det är mer en utbildning du betalar för än ett företag.
Omdu har ambitioner att nån dag leva på detta bör du tänka om skulle jag säga. Pris som enda konkurrensfördel leder till en ond spiral med mindre o mindre marginal/priser. Till slut betalar du för att få sälja varor till kunder. Då är det vettigare att starta ett soppkök eller ge pengarna direkt till välgörenhet
15 juli, 2015 kl. 17:42 #178980mikaelm01DeltagareTack Dan, så långt tänkte jag nämligen inte och uppskattar att du nämnde det.
Jag har nämligen kikat runt lite på ehandelindex och märkte att det endast bara finns en vattenpipa butik vilket fångade mitt intresse, hur är bästa sätt att se om det är värt att starta upp en vattenpipa butik, ser att de omsätter någon enstaka miljon, dock har de egna varumärken på tobak vilket de säljer till butiker så hur mycket de säljer via deras ehandel är oklart.
Finns det något sätt att veta om det är lönt att starta en butik på en viss nisch?
kollade på google trend men det ser ut att vara låga siffror på sökord som vattenpipa, endast 100 sökningar som mest ungefär, det ger inte mycket egentligen eller har jag fel?
15 juli, 2015 kl. 18:00 #178981DanDeltagareDet går inte att vetenskapligt säga var det finns högst potential per minst konkurrensenhet. Jag skulle inte hänga upp mig på det utan mer komma på hur kan jag kombinera ett sortiment med en unik fördel som ingen annan har (där pris kan vara sekundär men inte primär fördel) och hitta nischen så istället.
Det är alltid bra att utgå ifrån sitt eget intresse eller något man brinner för lite extra, men man kan inte bara göra det om man inte tänker på kunden samtidigt.
Det handlar precis som inom allt företagande att störa sig på något, hitta något som man inte tycker funkar bra idag, något man känner att man skulle kunna göra mycket bättre själv.
Google trends är vettigt, men där skulle jag snarare titta efter en ökande trend istället för en stor volym just nu. En stor volym just nu i sökningar innebär att det med största sannolikhet redan finns hög närvaro i nischen. Däremot om man försöker hitta framtidens stora volymer kan man vara snabbt in i nischen och bygga starkt varumärke utan att betala massor för marknadsföring i starten.
15 juli, 2015 kl. 18:18 #178982mikaelm01DeltagareKlockrent tänkande och inspirerande!
Ska ge det ett försök, i värsta fall tar jag lärdom av det.
Ehandel 4 life
Tack!
20 juli, 2015 kl. 10:06 #179017Katrin LundgrenDeltagareDu har fått många kloka råd i tråden och jag som själv drivit djurbutik tänker därför bara ge dit ett enda råd. Skippa tankarna på djurfodermarknaden. Den är otroligt överetablerad och med ett startkapital på 10 000 kr tror jag du ska glömma den helt och håller även om du lyckas hitta en nisch. Det är nämligen också en marknad där det faktiskt även finns gott om nicshföretag i och med att många tycker om djur.
20 juli, 2015 kl. 11:52 #179018mikaelm01DeltagareTack för rådet,
Jag lägger det på is med med de nischer jag skrivit upp, får sitta och brainstorma och kolla hur marknades ser ut och vad som fattas och inte rusha in i något som inte leder någonstans, förhoppningsvis även tjäna någon slant på webshopen jag slutligen startar.
Beställde hem två böcker, Rivstart och Konsten att starta, driva och lyckas med en internetbutik.
Har börjat läsa i dom och tycker att de är mycket inspirerande.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.