Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98303
    sweetsandy
    Deltagare

    Hej

    Har åkt på ett problem nu och vet inte alls hur jag ska lösa detta.
    Jag börjar så här… Den 2 maj beställde en tjej kläder av mig på faktura genom klarna. Allt var bra och jag skickade varorna.

    Efter några dagar ringde det på min mobil och det var tjejens mamma i luren. Hon var väldigt förvånad eftersom hon ( mamman) hade inte beställt varor av mig. De visade sig att hennes dotter hade beställt varorna i mammas namn. Alltså förfalskat.

    Jag själv sa till mamman att det var självklart att hon skulle skicka tillbaka varorna och om dottern ville ha dem så var hon tvungen att lägga en order som hon själv kunde betala.

    Det var första problemet som vi löste. Men nu är det så här… Jag fick tillbaka kläderna i torsdags den 14 juni och 14 dagars Öppetköp/Bytesköp hade gått ut för länge sedan och dessutom var klänningen smutsig och örhängena tar jag inte tillbaka pga. hygieniska skäl…

    Jag blir så förbannad och skickar tillbaka paketet och mailar en förklaring och skriver ett brev i paketet att hon har på flera av våra punkter i avtalet brutit emot dem…

    Idag fick jag ett mail tillbaka av dottern att det hade blivit ett missförstånd och hon skickar tillbaka varorna igen till mig och vill att fakturan ska strykas ifrån sin mamma… Åhhhh! Vad ska göra??

    Nån som kan komma med tips hur man hanterar ett sånt här ärende.

    En förvirrad

    SweetSandy

    #147535
    JohanR
    Deltagare

    @sweetsandy 46919 wrote:

    Hej

    Har åkt på ett problem nu och vet inte alls hur jag ska lösa detta.
    Jag börjar så här… Den 2 maj beställde en tjej kläder av mig på faktura genom klarna. Allt var bra och jag skickade varorna.

    Efter några dagar ringde det på min mobil och det var tjejens mamma i luren. Hon var väldigt förvånad eftersom hon ( mamman) hade inte beställt varor av mig. De visade sig att hennes dotter hade beställt varorna i mammas namn. Alltså förfalskat.

    Jag själv sa till mamman att det var självklart att hon skulle skicka tillbaka varorna och om dottern ville ha dem så var hon tvungen att lägga en order som hon själv kunde betala.

    Det var första problemet som vi löste. Men nu är det så här… Jag fick tillbaka kläderna i torsdags den 14 juni och 14 dagars Öppetköp/Bytesköp hade gått ut för länge sedan och dessutom var klänningen smutsig och örhängena tar jag inte tillbaka pga. hygieniska skäl…

    Jag blir så förbannad och skickar tillbaka paketet och mailar en förklaring och skriver ett brev i paketet att hon har på flera av våra punkter i avtalet brutit emot dem…

    Idag fick jag ett mail tillbaka av dottern att det hade blivit ett missförstånd och hon skickar tillbaka varorna igen till mig och vill att fakturan ska strykas ifrån sin mamma… Åhhhh! Vad ska göra??

    Nån som kan komma med tips hur man hanterar ett sånt här ärende.

    En förvirrad

    SweetSandy

    Vet inte riktigt hur det ligger till men, då kan alla som ångrar sitt köp efter att ha förstört produkt eller dylikt skylla på att det var sitt barn som köpte sakerna i sitt namn?

    Hänvisa de till dina vilkor ”Du har 14 dagars ångerrätt från den dag du mottagit varan, förutsatt att varan är oanvänd.”

    #147536
    sweetsandy
    Deltagare

    @JohanR 46920 wrote:

    Vet inte riktigt hur det ligger till men, då kan alla som ångrar sitt köp efter att ha förstört produkt eller dylikt skylla på att det var sitt barn som köpte sakerna i sitt namn?

    Hänvisa de till dina vilkor ”Du har 14 dagars ångerrätt från den dag du mottagit varan, förutsatt att varan är oanvänd.”

    Jag har mailat henne om detta och skrivit till henne att hon har brutit mot flera punkter i vårat avtal , men envisas ändå att skicka tillbaka det.

    #147537
    JohanR
    Deltagare

    @sweetsandy 46921 wrote:

    Jag har mailat henne om detta och skrivit till henne att hon har brutit mot flera punkter i vårat avtal , men envisas ändå att skicka tillbaka det.

    Har du ingen möjlighet att försöka få till kläderna så att de blir som nya? Alternativt sälja de för en billigare peng? Då kan du väl göra en deal att du tar mellanskillnaden från kunden då hon faktiskt utnyttjat en del utav varan och gjort den till en begagnad vara så som hon hanterade den.

    #147538
    tonys
    Deltagare

    @JohanR 46920 wrote:

    Vet inte riktigt hur det ligger till men, då kan alla som ångrar sitt köp efter att ha förstört produkt eller dylikt skylla på att det var sitt barn som köpte sakerna i sitt namn?

    Det finns många på forumet som kan det här bättre än jag, men ett samtal där ni påpeka till mamman alt dottern att den är egentligen bedrägeri (och kanske ska dessutom polisanmäls) kan hjälpa?
    Vad säger Klarna förresten?

    #147539
    JohanR
    Deltagare

    @tonys 46923 wrote:

    Det finns många på forumet som kan det här bättre än jag, men ett samtal där ni påpeka till mamman alt dottern att den är egentligen bedrägeri (och kanske ska dessutom polisanmäls) kan hjälpa?
    Vad säger Klarna förresten?

    Smart tänkt, kan ju fungera.. Det är ju trots allt bedrägeri alt försök till bedrägeri. :)

    #147543
    sweetsandy
    Deltagare

    @tonys 46923 wrote:

    Det finns många på forumet som kan det här bättre än jag, men ett samtal där ni påpeka till mamman alt dottern att den är egentligen bedrägeri (och kanske ska dessutom polisanmäls) kan hjälpa?
    Vad säger Klarna förresten?

    Har pratat med Klarna och de hjälpte mig med allt. :)

    Jag mailade till tjejen som ville skicka tillbaka varorna igen och skrev att jag inte godkände hennes retur av varor och hänvisade att de skulle kontakta Klarna angående fakturan.

    Sen får dom lösa det hos Klarna. :)

    Men man blir så jäkla irriterad…
    Jag funderade också om jag skulle kontakta polisen och göra en anmälan, men frågan är hur långt ska man gå..

    #147544
    sweetsandy
    Deltagare

    @JohanR 46922 wrote:

    Har du ingen möjlighet att försöka få till kläderna så att de blir som nya? Alternativt sälja de för en billigare peng? Då kan du väl göra en deal att du tar mellanskillnaden från kunden då hon faktiskt utnyttjat en del utav varan och gjort den till en begagnad vara så som hon hanterade den.

    Jag vill alltid kunna garantera mina kunder att de man beställer är i nyskick och jag skulle inte själv vilja ha hem något begagnat.

    #147545
    Jimmys
    Deltagare

    @sweetsandy 46926 wrote:

    Jag funderade också om jag skulle kontakta polisen och göra en anmälan, men frågan är hur långt ska man gå..

    Nej, du skulle isf sagt till mamman att hon måste göra en polisanmälan för bedrägeri först, innan du tar ställning i situationen, då hade du säkert inte hört något mer!
    Men man ska passa sig för att vara för drastisk i liknande situationer, man vill ju inte bli ”stalkad” av en rättshaverist 😮

    #147540
    sweetsandy
    Deltagare

    @Jimmys 46928 wrote:

    Nej, du skulle isf sagt till mamman att hon måste göra en polisanmälan för bedrägeri först, innan du tar ställning i situationen, då hade du säkert inte hört något mer!
    Men man ska passa sig för att vara för drastisk i liknande situationer, man vill ju inte bli ”stalkad” av en rättshaverist 😮

    Ja mamman får sköta den biten med polisanmälan om hon vill.

    De är de man känner att man vill inte bli indragen allt för mycket och hur mycket tid,pengar och energi vill man lägga för detta.

    De har du rätt i Jimmy. Man ska vara försiktigt tror ja. :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.