Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Hjälp mig i valet!
- Detta ämne har 27 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
29 maj, 2011 kl. 14:43 #123266PrixDeltagare
Bloggus: Jag har ju utan problem fattat vad du anser om användarvänligheten men gör detta att man som e-handlare får mer begränsningar med Wikigruppens system eller att det helt enkelt bara tar längre tid att göra saker?
29 maj, 2011 kl. 20:18 #123277bloggusDeltagare@Prix 20155 wrote:
Bloggus: Jag har ju utan problem fattat vad du anser om användarvänligheten men gör detta att man som e-handlare får mer begränsningar med Wikigruppens system eller att det helt enkelt bara tar längre tid att göra saker?
”helt enkelt bara tar längre tid att göra saker?” är nog mitt primära problem, men butiken har ju säkert en del begränsningar också, det har alla och det beror på vad man eftersöker.
Exempel:
A.
Inget snabbsök genomgående på alla sidor. Måste gå till enskilda undersidor för att söka på specifika saker.B.
Ingen genomgående, gemensam meny på alla sidor. För allt krävs att man stegrar tillbaka för att sedan välja annan del av administrationen. Det är ganska absurt faktiskt.C.
Detta är jag osäker på, men har butiken så man kan sätta upp flera administratörer?? Ser inget i admin, men kundtjänst kan kanske sätta upp det. Man behöver ju fler inloggningar och försöker man använda en så loggas alltid en ut om man loggar in frpn en annan dator för samma användare – det har jag testat. Skall man ”växa” som någon nämnde ovan så är ju flera inloggingar ett måste.D.
Enligt mig skall man kunna sätta upp egna orderstatus: betald, obetalt, väntar på förskott, ej inbetalt, avbeställt … ja, det man önskar och vill ha. I denna butik finns tre färger, röd, gul och grön. 😮 Är detta en trafikkorsning? Är det för de som inte kan läsa? Hur fan gör de som är färgblinda?? Det finns inte ens text bunden till färgerna vad jag kan se. Nej, det är en begränsning för mig.Det finns många sådana småsaker att ta hänsyn till, jag tänker inte ta upp flera … men tar upp ett enkelt exempel.
1. Jag tittar på en order.
2. Hmmm … har kunden beställt innan, tänker jag?
3. Kan inte klicka på kunden och få de uppgifterna – ooops!
4. Jag söker på kunden … ooops, det finns inget snabbsök i butiken.
5. Jag måste scrolla ner.
6. Klicka mig tillbaka till kontrollpenelen.
7. Klicka ”Kunddatabas”
8. Söka på t.ex. mail.
9. Klicka på kund för att få alla ordrar för denna kund.Det är enligt mig omständigt. Man skall kunna ta sig fram nästan överallt i en butiksadministration, när det gäller grundläggande information man vill hitta, med ett klick eller en sökning + ett klick. Klart med få beställningar per dag går det, med de som har många beställningar per dag, 60, 80 eller mer – det blir en himla klickande. Samma sak gäller om man börjar få en del kundsamtal som skall fråga om det ena eller andra.
Wikinggruppen har dock en del bra saker, som vissa mindre bra leverantörer inte har för samma prisnivå och det skall de ha ett plus i kanten för, men det uppväger enligt mig inte just de sämre saker med adminpanelen. Förbättra den, så skulle de i så fall ha ett prisvärt alternativ.
(Sedan får jag javascripfel i IE8 och kan inte ens makulera en order.)
29 maj, 2011 kl. 20:29 #123278bloggusDeltagare@precis en sån 20154 wrote:
Wikinggruppens lösning fungerar utmärkt och är otroligt prisvärd när man jämför med andra företag. När jag jämför mot DanaWeb, både när det gäller kostnad och funktioner, så vinner ju Wikinggruppen med hästlängder!
Ja, det förstår jag, men man skall nog undvika DanaWeb som en jämförelse … i något
29 maj, 2011 kl. 20:30 #123279precis en sanDeltagareAnledningen till att jag tycker Wikinggruppen är bra och har bra admin beror antagligen på att jag har en väldigt liten webshop, behöver absolut ingenting av vad du beskriver ovan bloggus, det är nog därför vi har delade meningar!
Som svar på att jag skall undvika att jämföra med DanaWeb, så måste jag säga att det ÄR dem jag har att jämföra med…
29 maj, 2011 kl. 20:38 #123281bloggusDeltagare@precis en sån 20171 wrote:
Anledningen till att jag tycker Wikinggruppen är bra och har bra admin beror antagligen på att jag har en väldigt liten webshop, behöver absolut ingenting av vad du beskriver ovan bloggus, det är nog därför vi har delade meningar!
Som svar på att jag skall undvika att jämföra med DanaWeb, så måste jag säga att det ÄR dem jag har att jämföra med…
Ja, du är liten, men du skrev själv:
Känner att det finns stor potential att växa som webshop här och att förändra.
Växer man så ser man klart och tydligt begränsningarna.
Ja, jag vet att du har DanaWeb och som jag nämnde till dig så har jag varit anställd där och vet vad man får Du gör rätt i flytten från de …
29 maj, 2011 kl. 21:57 #123298PrixDeltagareNu blev jag osäker, tänkte ju efter kontakt i torsdags lägga en beställning på butik imorgon. Men måste tänka ytterligare en gång, även om man börjar som liten måste man ju vilja bli stor och då utan begränsningar.
Om du helt genrellt skulle rekommendera en leverantör vem skulle det bli? Ta gärna hänsyn till funktionerna som man får med hos Wikinggruppen och priset. Nordisk e-handel var man tvungen att betala extra för flera funktioner så man landa på 900-1000 kr istället för Wikinggruppens 500 kr. Och det är då utan design-hjälp av företaget.29 maj, 2011 kl. 22:04 #123299prylsjukDeltagareBlueMist är kanske ett alt.? Dock kostar ju dom också en hel del med flera tilläggsfunktioner, men värt att kika på kanske?
30 maj, 2011 kl. 06:49 #123303Katrin LundgrenDeltagareklipper och klistrar lite ur ett gammalt blogginlägg och hoppas det hjälper dig lite grann
När du ska välja butikslösning bör du göra följande:
1) Sätt dig ner fundera och vilka behov du har nu och vilka du tror du får i framtiden
2) Fundera över vad det får kosta, och vad du är beredd att prioritera bort och inte om kostnaderna visar sig bli för höga
3) Därefter kikar man på lösningar, provar demobutiker , och kontaktar andra e-handlare som kör den lösningen för att få lite referenser om hur det fungerar för dem.Saker som är bra att titta på när det gäller butikslösningar är:
Kan du ändra utseendet på lösningen precis som du vill ha det?
Dvs är butikens utseende och funktoner helt skilda åt, och har du tillgång till HTML och CSS kod för att själv kunna göra ändringar om du vill det?Är butiken sökmotorvänlig?
Är den sökmotorvänligt gjord, dvs är butiken lätt för google att hitta alla produkter i så att du kan komma högt upp i träfflistan när någon söker efter dina varor?
Den ska inte vara byggd i ramar och den ska ha seovänliga urls, dvs att urlen ser ut http://www.butikensnamn.se/kategori i stället för en massa konstiga tecken i urlen,.
Man ska även kunna sätta alla Metataggar, och en googleanpassad sitemap bör finnas, liksom möjlighet att sätta alt taggar på bilderna.Att den butikslösning du väljer är sökmotorvänlig är i dag ett måste, för syns du inte i sökmotorerna finns du inte. Ingen besöker en butik som man inte vet finns och som man inte hittar. det är inte som att ha en fysisk butik mitt inne i centrala stan någonstans, där folk alltid kan råka gå förbi av en eller annan anledning. På nätet råkar ingen gå förbi ens butik, där måste man se till att synas!
Snabbkassa?
Har butiken en s.k. snabbkassa? Dvs kan du handla utan att logga in i något konto, och kan du gå genom kassan på en sida? Detta är något man sett ökat köpen i de butiker som har detta.Merförsäljning, marknadsföring och sociala funktioner?
Har butiken merförsäljningsfunktioner och marknadsföringsfunktioner? Dvs finns sådant som tipsa en vän, möjlighet att skriva recensioner, möjlighet att dela produkter på facebook, toppsäljare, cross sellling funktioner, kopplingar mot prisjämföresesajter m.m.? Dessa är funktioner som hjälper dig att få mer försäljning och även att sprida information om dina produkter och din butik. Funktioner som man visserligen kan klara sig utan men som är bra att ha för att växa i butiken.Statistik för uppföljning
Finns statistik så att du kan följa upp din försäljning? Du bör minst kontrollera att det går att använda google analytics e-handelsspårning i butiken, något som är mer eller mindre standard i dag bland e-handlare att använda för att hålla koll på sin försäljning. Men även annan statistik, som lämnade varukorgar, betalsätt, reklamationer returer m.m. är naturligtvis ett plus att ha.Hur fungerar den att jobba med bakom skalet?
Måste man skriva ut varje plocksedel för sig, eller kan man skriva alla dagens plocksedlar direkt?
Hur ser plocksedlarna ut, får man med all information man måste ha enligt lag, exempelvis information kring ångerrätt m.m. Kan man skriva ut kvitton till kunden. Hur skriver man ut adresssetiketter? Hur skickas leveransinformationen till kunden? Hur hanteras byten och returer?Hur hanteras lagret i butiken?
Har den något lagersaldo som räknas ner?
Kan man ställa in om kunderna ska kunna handla saker som är slut i lagret?
Kan man visa om varor finns i lagret eller ej ? Kan man visa leveranstid på varorna?
Kan kunder få mail när varor kommer in i lagret, dvs bevaka varor?
Hur gör man för att ändra lagersaldot på produkterna när de kommer hem påfyllning av varor.
Kan man enkelt se när varor behöver beställas hem igen, och kanske till och med beställa dem i butiken?Förenklad bokföring?
Har du möjlighet att enkelt bokföra? Finns kopplingar till affärssytem för bokföringens skull. Detta är något man kan klara sig utan i början, men när man växer är det skönt att automatisera så mycket det bara går.
Dessa är frågor man kanske inte lägger så stor vikt vid med bara några order om dagen, men som kan få väldigt stor betydelse när man har 100-500 orders om dagen.
Varje sparad minut är då pengar, och kan man minska telefonsamtal och mail från kunder som undrar om varor finns hemma, när de kommer in igen m.m. så sparar man tid.Butiken ska dessutom vara enkel att jobba med och de vanligaste sakerna ska gå att göra med få enkla handgrepp, för att det ska vara så snabbt och effektivt som möjligt.
Ju större din butik blir, och ju fler ordrar du får, desto mer måste du försöka automatisera och effektivisera, så välj en lösning som du kan växa i och tänk på detta redan från början.Som du ser så finns en hel del att tänka på för att få en god start och fortsättning på sin e-handelssatsning. Men det sista och inte minst viktiga rådet jag vill ge dig är att ta hjälp av andra och förbättra ständigt er butik. Gör kundenkäter och fråga hur butiken upplevs, gör A/B tester om du har möjlighet till det, prata med andra e-handlare för att få feedback och utveckla butiken utifrån svaren. Låt butiken hela tiden utvecklas och stanna inte upp, för då blir du omkullsprungen bakifrån av dina konkurrenter som hela tiden utvecklas.
Lycka till med din e-handelssatsning!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.