Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Hjälp med val av plattform
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av PLandgren.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2013 kl. 12:25 #100132Jesper RibackaDeltagare
Hej alla e-handlare!
Har varit medlem här ett tag på ehandel.se men har inte vågat posta så mycket.
Jag är ute och letar efter en ehandelsplattform, men har väldigt svårt att bestämma mig. Jag har tänkt på några funktioner som borde finnas med men jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med tips/referenser och om jag har glömt något
Först lite kort om butiken.
Vi ska sälja ett fåtal typer av produkter som kommer att finnas i olika färger och varianter. Vi kommer att starta med ca 400 artiklar men kommer nog i framtiden landa mellan 1000-10000.
Vi vill såklart att det ska vara lätt för kunden att hitta rätt färgtyp etc så en viktig sökfunktion skall finnas med. Vi vill också att den ska vara SEO anpassad då jag inte är en höjdare på onpage SEO (jag vet hur man skriver produktbeskrivningar, metataggar etc) men jag kan mest offpage SEO.Det skiljer väldigt mycket i pris på plattformarna, men vi vill helst slippa en dyr installationskostnad på 10k+ utan vi kan betala mellan 500-2000kr i månaden för paketet.
Här är min lista som jag har skrivit nu. Jag har säkert glömt tusen saker så ni får gärna säga till om jag är helt ute och cyklar eller om det är något som ska tas bort, läggas till.
1. SEO vänlig plattform. Onpage SEO ska vara färdigt. Kunna skriva metatags, produktbeskrivning etc i adminpanel.
2. ”snabbkassa” inte för många steg för kunden när den ska handla
3. Viktigt att man kan exportera butiken när man behöver byta upp sig till större plattform
4. Sökfunktion på startsidan.
5. Integrerat med dom stora betalfunktionerna som tex Klarna.
6. Integrerat med dom stora fraktfunktionerna som tex Posten, DHL mfl.
7. Integrerat med dom stora prisjämförelsesidorna som tex Prisjakt.
8. Möjlighet till olika valutor
9. Lagerhantering. Kunna räkna ner lagret automatiskt om man gör en försäljning.
10. Google analytics, kunna mäta trafik från Adsense och övrig trafik.
11. Kunna skapa rabattkuponger för kunder. Tex Procentrabatt, fri frakt eller fast belopp.
12. Bildslider på framsidan av butiken.
13. Kunna skicka ut nyhetsbrev direkt från adminpanelen.
14. Kunna lägga in sociala knappar som tec Facebook, Twitter, google+ etc.
15. Kunna ha produkter direkt på startsidan, som tex populära varor, nyheter, senast köpta etc
16. Kunna lägga in produkter direkt i adminpanelen.
17. Support ifall något händer.
18. backup på butiken(står jag för detta eller gör plattformen det?)Extremt tacksam för svar
Ha en trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Jesper Ribacka20 maj, 2013 kl. 13:14 #164251Katrin LundgrenDeltagareHej, här på forumet hittar du en tråd som nyss var uppe som kanske kan hjälpa dig http://www.ehandel.se/forum/e-handelsplattformar/6402-att-taenka-pa-naer-man-vaeljer-plattform.html
20 maj, 2013 kl. 14:58 #164254Jesper RibackaDeltagareTack Kodmyran mycket läsvärd tråd!
Då kommer jag egentligen till fråga nummer 2: Ni som har en ”hyrplattform” i dagsläget, passar den in på mina kriterier och vilken plattform är det?
Med vänlig hälsning
20 maj, 2013 kl. 15:22 #164255danielanderssonDeltagare@Rainman 65030 wrote:
Då kommer jag egentligen till fråga nummer 2: Ni som har en ”hyrplattform” i dagsläget, passar den in på mina kriterier och vilken plattform är det?
I princip alla plattformar stödjer det du skrev ut. Har du testat dem för att se vilken DU gillar?
20 maj, 2013 kl. 15:54 #164257Jesper RibackaDeltagareHej Lunar!
Har läst väldigt bra information från dig här på forumet.
Ja jag har kollat några, lagt upp demotester etc. Dock så har jag inte frågat någon som redan har erfarenhet sen tidigare om en plattform.
Jag är också lite allergisk mot företag som vill ha ”konsulttimmar” dvs sälja på mig en plattform som sedan behöver göras om pga att den inte är färdig.
Design kan jag köpa att man kanske behöver lägga till då det är en smaksak och inte kan vara anpassad för alla.
Som sagt så är jag inte en rutinerad e-handlare utan står just nu och funderar vilken första plattform jag ska välja
20 maj, 2013 kl. 16:47 #164260PLandgrenDeltagareHej,
jag håller med om att de flesta plattformar stödjer i princip hela din lista med krav.
Dock är det två krav som jag tror det är lite svårare med:
6. Integrerat med dom stora fraktfunktionerna som tex Posten, DHL mfl.
13. Kunna skicka ut nyhetsbrev direkt från adminpanelen.Vi använder Prestashop (hos Prestaworks) och är mycket nöjda. De två ovan nämnda kraven stöds inte, men vi ser det inte som ett stort problem. Faktiskt skulle jag vilja påstå att det finns andra som är bättre på dessa två komponenter och då kanske en integration mot till exempel Unifaun eller Getanewsletter är viktigare än att ”shoppen” försökt bygga denna funktion själv.
En annan sak att fundera över är om du tänkt klara dig utan affärssystem eller inte. Väljer du att kliva in i den världen så kan det ju tänkas att affärsystemet löser ett eller flera av dina krav. När vi packar så jobbar vi i princip uteslutande i affärsystemet (Specter) som alltså tar hand om transportbokning (via Unifaun) och utskrift av etiketter.
Allt beror ju också på volymer och expansionsplaner. Har du ett fåtal beställningar per dag så kan du ju klara dig utan en del finesser till en början, eftersom en del av den innebär att du drar på dig fasta kostnader varje månad. Vi bokade transporter för hand i Pacsoft från början (mycket copy/paste blev det), men vid en viss volym inser man att det inte håller längre…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.