Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hjälp med trilskande kund
- Detta ämne har 49 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
16 april, 2011 kl. 09:02 #121896PlastskivorDeltagare
Förmodligen pågår det parallella diskussionen ”hjälp med trislkande webshop” någonstans på något konsumentelektronikforum.. skulle va kul att läsa den tråden.
16 april, 2011 kl. 10:06 #121897FarmorankaDeltagareDu kan inte hålla på och smuggla in varor genom ”gift”, det funkar inte riktigt så när man är företagare (eller privatperson naturligtvis). Alla varor måste deklareras och betalas in moms på ett korrekt sätt.
Jag tycker du ska skippa de produkter du inte kan ha råd att lagerföra i Sverige eller Europa, det kommer bara ge dig större problem i framtiden.
16 april, 2011 kl. 10:51 #121898KristinaDeltagareDu tror inte att kunden blev sådär arg eftersom han trodde han handlade på en seriös, svensk, webshop och sedan upptäckte att det var dropshipping i alla fall?
Dessutom tror jag inte att man kan räkna med att kunderna läser alla villkor och sådant. Kunden tar förgivet att det inte ska vara några problem med vad det vara månde.
Något jag har lärt mig på mitt jobb,är att även om kunden kommer tillbaka med en barnpool som är 2 år gammal och som är överkörd med gräsklipparen fyra gånger, är att vara jätteglad, ge pengarna tillbaka och behålla kunden!
16 april, 2011 kl. 17:39 #121904info@sportstolen.seDeltagare@Kristina 18609 wrote:
Något jag har lärt mig på mitt jobb,är att även om kunden kommer tillbaka med en barnpool som är 2 år gammal och som är överkörd med gräsklipparen fyra gånger, är att vara jätteglad, ge pengarna tillbaka och behålla kunden!
He he, det där var väl nästan på gränsen, hade han bara kört över 3 gånger hade jag godkänt, fyra är en gång för mycket faktiskt.
Som alla andra sagt, betala tillbaka beloppet och vänta på att du får tillbaka prylen. Får du inte tillbaka den så har du lärt dig till nästa gång.
Beställ då produkten till dig och skicka vidare när du får hem den så blir det inte några sådana diskussioner om kunden kommer att skicka tillbaka produkten eller inte.Mvh
Johan16 april, 2011 kl. 21:15 #121909laserDeltagareVi E-handlare borde väl bara ha skrivit en sak på detta inlägg och det är ”Kunden har alltid rätt”
16 april, 2011 kl. 22:11 #121920ParvelitoDeltagare@laser 18621 wrote:
Vi E-handlare borde väl bara ha skrivit en sak på detta inlägg och det är ”Kunden har alltid rätt”
Njae, kunden har inte alltid rätt, men för det så behöver man inte vara otrevlig. I det fall som Kristina ger exempel på så tror jag att man med viss framgång kan göra klart för kunden att det inte är en garantifråga, men att man kan få en bra rabatt på en ny barnpool.
Alla som säljer hemelektronik vet att på sommaren dyker åskskadorna upp på datorer, modem, trådlösa telefoners basstationer, TV-apparater, digitalboxar etc. Det är inte heller ett garantiärende, utan snarare en sak för hemförsäkringen att ta hand om. Då får man förklara det för kunden, skriva ett värderingsintyg samt kanske ordna med en låneapparat till kunden tills försäkringsbolaget sagt OK och kunden kommer tillbaka och handlar nya saker.
Med ett vänligt, ärligt och juste beteende gentemot kunden så brukar 99 av 100 kunder som kommer med lite fel approach till saken kunna fås att byta åsikt och ändå gå ut ur affären som en glad och nöjd kund. Den hundrade kunden spelar det nästan ingen roll vad du gör med för att göra denne glad, de är inte glada ändå. Förmodligen vill man inte ha dessa som kunder.
Det allra viktigaste vid kundbemötande är att man erkänner sina egna fel och misstag samt lyssnar på kundens signaler hur denne vill bli kompenserad för det. När den saken är ordnad, och man öst lite empati över kunden brukar denne utan omsvep kunna acceptera sina tillkortakommanden och se till så att man kan fortsätta sina affärer på ett för bägge parter fördelaktigt sätt. Men erkänner man inte sina fel och misstag, kommer motparten heller aldrig att ge med sig en millimeter.
17 april, 2011 kl. 00:27 #121922QantariDeltagareNu måste jag medge att jag inte läst alla postningar (orkar bara inte med det). Men vill ändå komma med ett par kommentarer.
PrylKungen, denna media spelare – skickas den mot ”registred mail”? Det brukar enstaka order göras. Registred Mail är det samma som rekommenderat i Sverige. Du får alltid trackingnummer. Så snart han hämtat ut spelaren skickar du ett frankerat kuvert till honom. När du har spelaren i retur skickar du tillbaka pengarna.
Jag skickar aldrig någonsin tillbaka pengar först (om det inte är en känd faktura kund med godkänd kredit).
Lägg inte mer tid på tjafs med kunden, det leder inte till något.
Så..
1. Ta emot retur
2. Betala tillbaka pengarna3. Gå vidare, lär av misstag och jobba på med din webbutik.
/PA
18 april, 2011 kl. 19:53 #121997PrylKungenDeltagareNu var det mycket att svara på såhär efter helgen.
Orkar inte citera varenda ett utan gör mer ett allmänt inlägg om det hela.Jag har en vag känsla av att han letat info på nätet om just denna mp-spelare och hittat den billigare på en ”kina sida” och som någon sa, känt sig lurad.
Nu har ju jag inställt i shoppen så att kunden måste godkänna villkoren innan denne kan bekräfta ordern, så jag kan ju bara anta att han inte läst allt vid beställning utan kanske i efterhand, vad vet jag.
Den elektronik jag inte har hemma i lager sköts av Brightpoint och 20:20 och även där som en typ av dropship, jag får en order, kund betalar, jag lägger min order hos Brightpoint eller 20:20 beroende på vara och de skickar till kund i mitt namn.
Det största tacket skickar jag till dig Qantari!
Du verkar förstå det här i alla fall, ja det är med tracking inkluderat.Och du verkar tänka som jag, trots mina försök till förklaringar.
Vara sen återbetalning av pengar.Nu lägger vi ner spekulerandet i den här tråden, jag väntar fortfarande på svar från kunden, sist jag fick svar så bad han mig vänta tills han eller myndighet hörde av sig.
18 april, 2011 kl. 20:52 #122000nobynatorDeltagareDropshippar du hela ditt sortiment, för på varje produkt står det ”i lager” ? 😎
18 april, 2011 kl. 21:31 #122002PrylKungenDeltagare@nobynator 18726 wrote:
Dropshippar du hela ditt sortiment, för på varje produkt står det ”i lager” ? 😎
Haha!
Ja, ska man tolka ”den ilskne kunden” så gör jag väl det..
Ska maila OpenCart och be dem lägga till Dropship som lageralternativ..Eller skaffa ett ”riktigt/bättre system” eftersom OpenCart är så pass okänt och ingen använder det. :rolleyes:
Näe, skämt å sido, jag hade den där mp5 spelaren som drop iom att som jag skrev tidigare, det kommer hela tiden nyare och bättre modeller.
Skulle jag då ha ett lager på allt från 10-100 så kommer jag att få Tradera ut 99% och det vill jag inte. -
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Hjälp med trilskande kund” är stängt för nya svar.