Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hjälp med trilskande kund
- Detta ämne har 49 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
15 april, 2011 kl. 22:10 #121884GregerADeltagare
Egentligen behöver det nog inte sägas mer … Parvelito har gett dig bra svar.
Kunden kan ju dels hävda att produkten inte kommit fram – det är ditt ansvar att den kommer fram.
Han har också sin ångerrätt, som visserligen strikt formellt inte börjar löpa förrän han tagit emot varan.
Har har dock rätt att kostnadsfritt avbeställa innan du gett honom någon accept på ordern.
Är leveranstiden längre än utlovat så har han också rätt att häva köpet.
Det är bara i fallet med ångerrätt som kunden skall stå för returfrakten. I annat fall lär säljaren få stå för den.
Så som säljare har man bara att bita i det sura äpplet om en kund ångrar sig, eller tycker att det tar för lång tid. Om varan skall returneras så brukar man inte betala tillbaka något innan varan kommit i retur, men om kunden inte fått varan och tröttnat på att vänta så har man inte så mycket annat att göra än att betala tillbaka.
Jobbiga kunder har vi nog alla råkat ut för – och jag brukar avsluta dem så fort som möjligt, och hoppas att man slipper dem i framtiden.
Jag hade gjort en kreditering via Paypal och skickat en returfraktsedel till honom.
15 april, 2011 kl. 22:30 #121886PrylKungenDeltagareDu är klok som alltid Parvelito!
Jag svarar styckevis..
Jag är ju reggad i sept 2010 för både moms och F så där har han inget att hämta, jag ska ju deklararera min inkomst/näringsverksamhet i nästa deklaration enligt papper jag fick från ”bossen”.
Tullverket, där har jag ju en mening i villkoren om att det kan fastna i tullen, tror även att jag la till att jag löser tullkostanden isf, inte säker på den punkten. Törs inte ändra just nu om jag missat.Jag har precis i dagarna blivit upplagd på Prisjakt så om det skulle vara en diss där så får jag ta den, men hos Tradera har jag bara + och bra kommentarer. OM han skulle vara så grinig att han letar på mig överallt så låt han lägga ner sin tid på det då.. Skadar mig nog inte nämnvärt då 90% av min trafik kommer från google.
PayPal är ju en rolig historia i sig..
Jag har 7 olika epost adresser som pekar till samma PP konto..
Konstigt? Nja.. Jag äger inte bara prylkungen och drar in PP pengar där..
Jag har varit med om X antal resolution center claims..
Så snart jag påvisat PP villkoren på sajterna så släpper de claimen.
Så, PP är jag inte oroad för, de känner till mina verksamheter.Nej, bråk vinner man inget på, jag tröttnade ju och ville kolla med er
Mjo, ARN är en annan sak, men även där så kan han ju inte reklamera något som han inte fått. Eller, ja.. Men om varan är på väg så ska han ta emot den innan reklamation.
Ja, jag har ju talat om för honom att jag betalar tillbaks pengarna så snart varan är returnerad. D.v.s i min hand. Då kan jag gärna PP’a tillbaks hans pengar samt fraktkostnad.
Där har vi en till sak, ska hans fraktkostnad betalas tillbaks eller kör man på egentlig?
Säg att jag returnerar en vara i en kartong med 5kg extra grus, då är det högre frakt. Men om jag väger varan och fraktar enl. verklig kostnad.
Vilket ska jag betala tillbaks?@Parvelito 18592 wrote:
Det enda i myndighetsväg hans hot kan leda till är om du inte har full koll på moms, tull och liknande. Får Skatteverket och Tullverket anmälningar så brukar de göra revision. Även om allt OK tar det tid att svara på frågor och presentera alla papper i en oklanderlig ordning.
Vad som är värre är väl om vederbörande börjar dissa dig på sajter som Prisjakt, Rejta, Reko och allt vad de heter. Den som Googlar dig får snabbt upp den historien, och det kostar åtminstone en massa tid till att svara på frågor, och troligen också en och annan missad order.
Reklamerar han det hela till Paypal är sannolikheten stor att han får tillbaka sina pengar ögonböj, och du får ett krav på de pengarna plus en avgift från Paypal.
Som jag ser det har du inte mycket att vinna på att bråka med kunden. Slår man ut det du tjänade på att sälja den där manicken på antal timmar du lagt ned, så är det inget vidare redan som det är.
Att skylla på något finstilt i försäljningsvillkor håller inte i t.ex. allmänna reklamationsnämnden. Kunden har näst intill alltid tolkningsföreträde för sin version av hur de uppfattade köpet, så där får man också smisk på fingrarna om det hela hamnar där.
Som läget är nu är det väl inte helt lätt att komma överens med kunden, men jag tror du har allt att vinna på att försöka visa lite mer kompromissvilja och få en snabb lösning på det hela. Manicken lär väl dyka upp snart, och då om inte förr kanske ni kan komma överens.
15 april, 2011 kl. 22:48 #121887PrylKungenDeltagareTack Gerger!
Jag tror att det är just ångerrätten som han hakar upp sig på.
Men som sagt NÄR han HAR varan.En accept på ordern har han fått och jag har lagt beställningen hos mig, vilket han tyckte gick för snabbt..
Jag vet inte om han handlat med dårarna på Deal Extreme som jag VET är sega på mailsvar eller vart han handlar sina ”kina varor”. Jag har dock en kontakt som svarar nästintill 24/7. Men skickar via HK post eller CC post..Leveranstiden kan han inte klaga på då det står 2-3 veckor.
Jag får nog skapa en retur och hoppas att han skickar tillbaks.
Vet att han läser detta forum, så nu vet både ni och han att jag försöker göra mitt bästa
@GregerA 18595 wrote:
Egentligen behöver det nog inte sägas mer … Parvelito har gett dig bra svar.
Kunden kan ju dels hävda att produkten inte kommit fram – det är ditt ansvar att den kommer fram.
Han har också sin ångerrätt, som visserligen strikt formellt inte börjar löpa förrän han tagit emot varan.
Har har dock rätt att kostnadsfritt avbeställa innan du gett honom någon accept på ordern.
Är leveranstiden längre än utlovat så har han också rätt att häva köpet.
Det är bara i fallet med ångerrätt som kunden skall stå för returfrakten. I annat fall lär säljaren få stå för den.
Så som säljare har man bara att bita i det sura äpplet om en kund ångrar sig, eller tycker att det tar för lång tid. Om varan skall returneras så brukar man inte betala tillbaka något innan varan kommit i retur, men om kunden inte fått varan och tröttnat på att vänta så har man inte så mycket annat att göra än att betala tillbaka.
Jobbiga kunder har vi nog alla råkat ut för – och jag brukar avsluta dem så fort som möjligt, och hoppas att man slipper dem i framtiden.
Jag hade gjort en kreditering via Paypal och skickat en returfraktsedel till honom.
16 april, 2011 kl. 04:48 #121888LastbrygganDeltagareFör det första är det inte din kund som gjort misstaget, det är du som hade missat korrekt information på den aktuella produkten och då är det tveklöst ditt problem och inte kundens oavsett om du tycker han/hon är spydig i sina svar eller inte.
Kunden har vid beställningstillfället blivit upplyst om att varan fanns i lager och att du missat det är inte kundens problem. Allt dravel fram och tillbaka med villkor etc. är bara ren jäkla bullshit. Har du hört talas om goodwill och nöjda kunder?
Som nämnts tidigare i tråden, återför de dryga 600kr till kunden och be om ursäkt för att du hade missat att fylla i korrekt information.
Läste dina leveransvillkor igen och hakade upp mig på raden Vissa asien paket kan tyvärr fastna i tullen, men det händer väldigt sällan. som står under punkt 5.
Menar du att oftast så lyckas du smuggla in det du säljer men ibland går det inte så bra och då får kunden också betala tull? Är det jag som kund som skall tulla då eller vad menar du, utveckla gärna.
För övrigt hänvisas mina åsikter om ditt företagande till mitt svar i din feedbacktråd.
Som man bädda får man ligga!
16 april, 2011 kl. 06:19 #121889Katrin LundgrenDeltagareAtt driva ett företag handlar väldigt sällan om att ha rätt gentemot sina kunder, det handlar om att ha nöjda kunder som återkommer.
Betala tillbaka hans pengar och skicka en fraktsedel, och fundera på om du verkligen ska använda dig av dropshipping och om det är värt det. Sedan skulle jag nog fundera över det där med vissa paket kan fastna i tullen ett par gånger till. Det känns som synnerligen oseriöst i mina ögon.
16 april, 2011 kl. 08:08 #121890PrylKungenDeltagareLastbryggan och Kodmyran,
Att det kan fastna i tullen är egentligen inget konstigt, dock så ska jag nog lägga till att jag står för utlösandet i så fall (men då har han väl en skärmdump på det också).
Som ni alla kanske vet så skriver ofta kina/hong kong ”gift” på paketen utan att man bett om något sådant, skulle då tullen öppna och stoppa paketet är ju inget jag kan råda över. Det gäller nog alla importerade Asien varor.
Men om han inte skickar tillbaks varan efter att blivit krediterad som han hotar med så gör han ju sig skyldig till bedrägeri. Jag anser att han ska lämna tillbaka den först och sen krediteras.
Annars kan jag ju ringa Ica och be dem sätta in pengar på mitt konto för jag kanske kommer att returnera falukorven jag köpte förra veckan.
16 april, 2011 kl. 08:37 #121891hansandersDeltagareKung på prylar kanske, men knappast kung på kundrelationer…..
Det verkar som om Du gäna tar en massa bad will bara Du får rätt mot kunden.16 april, 2011 kl. 08:47 #121892Richie72DeltagareÄrligt talat, läs igenom dina egna svar till kunden och Parvelito. Vem vill handla av dig?
16 april, 2011 kl. 08:50 #121894pyhobbyDeltagareJag vill helst inte ge mig i i någon debatt om hur man ska sköta fall likt detta, men jag kan inte låta bli längre.
Du gjorde uppenbart ett misstag med felaktig information.
Om du vill komma ur det hela med hedern i behåll tycker jag att du ska återbetala kundens kostnader direkt, beklaga eventuella problem kunden kan ha fått i samband med beställningen och önska kunden en riktigt trevlig helg.Om du sen blir blåst och inte får tillbaka varan så får du i så fall ta ställning till hur du ska gå vidare då.
Lägg istället din tid på att undvika liknande händelser framöver.
Jag vet inte hur du löser allting kring tull och moms vid import. De gångerna ett paket som det skrivits ”gift/sample” på slinker genom tullen, hur löser du då tull och moms?
16 april, 2011 kl. 08:51 #121895GregerADeltagareAngående förtullning så är det tyvärr en allmän missuppfattning att man kan ”riskera att åka på det” … och att man bara behöver betala om Tullen skickat en räkning på det.
Verkligheten är dock att det är importören som är skyldig att korrekt deklarera alla sändningar. Har en försändelse slunkit igenom tullfiltret så är man skyldig att själv upprätta en tulldeklaration och skicka in denna till tullen.
Så som du bedriver din verksamhet så bygger den på att du och/eller slutkunden begår smugglingsbrott så ofta som möjligt. Det är absolut inte ett seriöst sätt att bedriva ehandel på.
Du får se till att använda en transportör som kan debitera tull o moms till tredje part (dvs dig) även om paketet skickas till slutkund. Det är det enda sättet som dropshipping från lager utanför EU kan bedrivas korrekt på. DHL, UPS, FedEX och TNT klarar detta.
-
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Hjälp med trilskande kund” är stängt för nya svar.