Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hjälp med tredjepartslogistik
- Detta ämne har 45 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av Preminger.
-
FörfattareInlägg
-
22 november, 2011 kl. 16:44 #130762LubicDeltagare
Sen så har väl de flesta 3pl-företag väldigt bra avtal med Posten/DHL/Schenker så deras frakter ligger förmodligen en hel del under vad man själv kan förhandla fram när man är ny. Detta borde göra att man i vissa fall nästan kommer billigare undan än att sköta om det själv?
22 november, 2011 kl. 16:59 #130763ParvelitoDeltagare@basse1985 28456 wrote:
Tror du att jag kan komma ner så lågt?
Min försäljning har begränsats mycket av hur mycket jag har kunnat skicka ut. Har inte vågat marknadsföra mer eftersom jag inte känt att jag klarat av att skicka mer.Vi får se vad de svarar. Jag hoppas att de säger 20kr per paket.
Vad kan lagerhyran ligga på per kvm?
Jag kikade lite i din shop… Vi kan väl säga så här att om de vill ha mer än 20kr så kan du väl höra av dig så får vi räkna lite seriöst på det. 😎
22 november, 2011 kl. 17:14 #130764LubicDeltagareParvelito: Bättre att du tar detta, annars så har jag tänkt erbjuda mig Men vi vill helst bara skicka lite större produkter, då vi endast vill hålla på med paket.
22 november, 2011 kl. 19:05 #130769basse1985Deltagare@Parvelito 28461 wrote:
Jag kikade lite i din shop… Vi kan väl säga så här att om de vill ha mer än 20kr så kan du väl höra av dig så får vi räkna lite seriöst på det. 😎
Det låter intressant Parvelito.
Jag kommer att uppdatera er alla om vad priserna ligger på.
Är de på över 20kr så kontaktar jag dig Parvelito så löser vi det:)Just nu så betalar jag ju 12kr per paket. Då räknar jag inte med timlönen eller kvm priset hemma i garderoben.
Jag hoppas verkligen jag inte betalar mer än 20kr hos 3e part logistikfirman.
22 november, 2011 kl. 19:18 #130770ParvelitoDeltagare@Lubic 28462 wrote:
Parvelito: Bättre att du tar detta, annars så har jag tänkt erbjuda mig Men vi vill helst bara skicka lite större produkter, då vi endast vill hålla på med paket.
Jag har inga ambitioner att starta 3PL-företag egentligen, men sådana där saker som finns i få varianter, tar någon minut per paket att packa om man organiserar det rätt, och det är ju en promenad i parken.
22 november, 2011 kl. 19:29 #130771basse1985Deltagare@Parvelito 28469 wrote:
Jag har inga ambitioner att starta 3PL-företag egentligen, men sådana där saker som finns i få varianter, tar någon minut per paket att packa om man organiserar det rätt, och det är ju en promenad i parken.
Alla mina glas levereras separat i små vadderade boxar. Det enda som behövs göras är att lägga i verktyg och sedan skicka iväg.
Helst så ska ju beställningar över 500kr skickas som rek.Eftersom jag känt att jag inte klarat av att skicka mer än jag gör nu har jag heller inte lagt ner så mycket kraft på att expandera. Får jag hjälp med logistiken tror jag att jag kan dubbla min försäljning på ganska kort tid.
23 november, 2011 kl. 06:28 #130794Jimmy OstromDeltagareTredjeparts företagen räknar alla på olika sätt, men oavsett är det summan på sista raden som räknas.
En del visar räkningen per plock i kronor (allt från någon krona till flera tior om det tex är cyklar eller annat stort), en del vill ha per timme ialla fall dom första 3 månaderna.
Oavsett är det summan av ett paket som är intressant.
Sen utöver detta tillkommer det: Inleveranser, returer (oftast 100 kronor per retur för detta vill dom såklart inte ta i, så postförskott går fett bort), lagerhyllor per meter, pallplats, frakter.
Det är inte billigt om man bara tittar per kronor, och har med det även hemma i sin garderob så blir det svårt att motivera dig själv att flyta allt till ett tredjeparts logistik företag.
Det man (eller ialla fall jag) tar med i beräkningen är tex hyra (6500 kronor per månad), larm (ca 5000 kronor per år + installation första gången på ca 15000), 2 kronor per utskrift via Unifaun, försäkring på ca 6500 kronor per år, A4 papper, X antal skrivare, tejp och det viktigaste TIDEN!
Så skickar man ett fåtal sändningar varje månad och har har det hemma så finns det ju inte mycket att spara in på mer än tiden, så frågan är då om tiden är värt tiotusentals kronor per år?
23 november, 2011 kl. 16:08 #130823basse1985DeltagareJag kommer att ta alla kostnader och dela dem per beställning (ungefär vad som beställs per månad).
Då ser jag om det är värt att använda mig av 3e part eller om jag ska fortsätta skicka från hyllan hemma i lägenheten.Jag har ca 100 beställningar i månaden. Detta med mycket lite marknadsföring och endast ett betalningssätt (kortbetalning)
Skulle det kosta 20k kronor per år för allt så skulle det kosta mig 16.67 kr per beställning. Vilket är 4kr mer än vad det gör nu.
Så 20k per år skulle jag ha råd med att avvara till 3e part logistik.
Förhoppningsvis ökar försäljningen om jag slipper handskas med logistiken och på så vis sjunker pris/paket
Returer är det inga problem att ta hand om själv.1 december, 2011 kl. 18:37 #131522basse1985DeltagareNu har jag pratat lite fram och tillbaka med några 3pl företag och har fått fram dessa ca. priser.
Billigast:
25kr/ kvm hylla / månad19kr/order ( exkl porto, emballage)
80kr/månad för försäkring(100k)
Detta verkar rätt intressant för mig..
Är det något mer jag bör tänka på?1 december, 2011 kl. 19:00 #131527Katrin LundgrenDeltagarehar du tänkt på annat lagerarbete, som inleveranser i lagret, inventering årligen, uppmärkning av produkter osv. dvs allt småpyssel.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.