Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hjälp med retur
- Detta ämne har 39 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
18 december, 2012 kl. 17:08 #157373DanDeltagare
Man har väl rätt att öppna förpackningen? Plast är ingen plombering, enligt mig har kunden enligt DL rätt att öppna en sån här plastförpackning och ändå ångra köpet. Sen är det ju jäkligt drygt såklart, men jag är rätt säker på att Konsumentverket skulle säga samma sak.
Sen om syftet är att kopiera blir det ju ännu tråkigare, men kunden kanske tyckte boken var för tunn eller hade för kassa bilder osv kommer antagligen KOV hävda om DL ska gälla ändå.
18 december, 2012 kl. 17:19 #157376PrixDeltagare@Dan 57883 wrote:
Man har väl rätt att öppna förpackningen? Plast är ingen plombering, enligt mig har kunden enligt DL rätt att öppna en sån här plastförpackning och ändå ångra köpet. Sen är det ju jäkligt drygt såklart, men jag är rätt säker på att Konsumentverket skulle säga samma sak.
Sen om syftet är att kopiera blir det ju ännu tråkigare, men kunden kanske tyckte boken var för tunn eller hade för kassa bilder osv kommer antagligen KOV hävda om DL ska gälla ändå.
Men detta räknas som en DVD-box och säljes som en sådan. Konsumentverket säger sig på sin sida ge undantag från att undersöka varan när det kommer till DVD-filmer så plastförpackningen får ju då inte brytas.
Citerat ”För vissa andra varor upphör ångerrätten att gälla om du bryter plomberingen. Det gäller till exempel datorprogram och dvd-filmer.”
Dan, skulle du inte se det som ett problem? om jag gick in och köpte Vänner – Kompletta samlingen av dig. Drog av plasten och sedan 12 dagar senare höra av mig och vill skicka tillbaka.
Jag har då självklart öppnat varje fodral för att ”undersöka”. Om jag sedan sett filmerna eller ej vet du inget om… Hade du då med ett leende tagit tillbaka för jag hade ju rätt att göra så. Två veckor senare kanske jag då gör samma sak, och ytterligare en vecka senare gör min bror och min bäst polare det också!
Edit: Om du ville ha en anledning så säger att boxen var inte lika snygg i verkligheten.
Ska kolla skivorna om de är använda, inte gjort det ännu…
18 december, 2012 kl. 17:29 #157377LastbrygganDeltagare@Dan 57883 wrote:
Man har väl rätt att öppna förpackningen? Plast är ingen plombering, enligt mig har kunden enligt DL rätt att öppna en sån här plastförpackning och ändå ångra köpet. Sen är det ju jäkligt drygt såklart, men jag är rätt säker på att Konsumentverket skulle säga samma sak.
Sen om syftet är att kopiera blir det ju ännu tråkigare, men kunden kanske tyckte boken var för tunn eller hade för kassa bilder osv kommer antagligen KOV hävda om DL ska gälla ändå.
Senast jag hade ett sånt här ärende (5-6 filmer) ringde jag Bosse Lindell på Svensk Distanshandel och beskrev precis det som Prix beskriver och enl. Lindell så var det tveklöst så att vi kunde neka kunden returen.
18 december, 2012 kl. 17:50 #157378NellyPeterDeltagareJag tror att du skulle få rätt enligt KV men det är inte alls säkert att ARN tolkar det likadant. Jag vet inte vad Ni andra har för erfarenheter men mina är att ARN är mer ”kundvänliga” i sina tolkningar än KV.
Men den egentliga frågan är vad du vill med kunden?
Om du skickar tillbaka returen till kunden har du haft en stor kostnad (hantering och porto) och du kommer troligtvis aldrig få tillbaka kunden men du slipper framtida bedrägerier av kunden.
Om du godkänner returen, ”varnar” kunden och lägger in en notering på kunden så är det en billigare lösning, kunden är mer nöjd och du kan undvika att bli utsatt för framtida bedrägerier av denna kund.
Som sagt – ingen enkel fråga där det finns ett svar som är ”rätt”. Det är lite upp till dig hur du vill agera och hur du ska uppfattas! Mina anställda i reklamationshanteringen har inte alltid haft en lika kundliberal syn som mig i dessa frågor kan sägas….
18 december, 2012 kl. 18:02 #157379ParvelitoDeltagarePå den gamla goda tiden när man köpte CD-skivor i butiken så var de alltid väldigt noga med att där sätta på små etiketter med budskapet att bruten förpackning inte kunde lämnas åter. Då var det verkligen tydligt att det inte går, och man har lite mer på fötterna när en kund börjar svaja. Det kanske kan vara en liten sak att satsa på?
Du kan ju få med en liten URL som berättar var den är köpt också, till glädje för alla present/julklappsmottagare som vill veta var man köper så bra filmer.
18 december, 2012 kl. 18:26 #157380DanDeltagareVi skulle accepterat den rakt av tror jag. Jag hade liknande ärende innan i år
http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/3932-angerraett-vid-bruten-garantitejp.html
med en surfplatta och där kolla jag med Trygg ehandel och de sa att de antagligen skulle tolka det till konsumentens fördel om jag ej minns fel.
Skyddsplast är ej plombering så det undantaget är inte giltigt skulle jag säga.
Vi skulle dock sälja en sån box utan skyddsplast igen om det är enda felet.
18 december, 2012 kl. 20:41 #157387PrixDeltagare@Dan 57890 wrote:
Vi skulle accepterat den rakt av tror jag. Jag hade liknande ärende innan i år
http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/3932-angerraett-vid-bruten-garantitejp.html
med en surfplatta och där kolla jag med Trygg ehandel och de sa att de antagligen skulle tolka det till konsumentens fördel om jag ej minns fel.
Skyddsplast är ej plombering så det undantaget är inte giltigt skulle jag säga.
Vi skulle dock sälja en sån box utan skyddsplast igen om det är enda felet.
Men om boxen sedan skulle tagit skada och blivit lite knölig när jag skicka tillbaka den till dig? Fortfarande accepterat den?
För de som är intresserade så ska jag se vad dem större aktörerna i min bransch gör. Tänker köpa någon billig skitfilm och dra av plasten och sedan skicka tillbaka och se om jag hör något eller de är tillmötesgående… även om en skitfilm inte är samma sak som en box värd ett gäng hundralappar mer.
18 december, 2012 kl. 21:01 #157388BohicaDeltagareKolla konkurrenternas köpvilkor, annars är jag med på resonemanget ”läropeng”
mvh
18 december, 2012 kl. 21:14 #157390BorjeDeltagare@Dan 57890 wrote:
Vi skulle accepterat den rakt av tror jag. Jag hade liknande ärende innan i år
http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/3932-angerraett-vid-bruten-garantitejp.html
med en surfplatta och där kolla jag med Trygg ehandel och de sa att de antagligen skulle tolka det till konsumentens fördel om jag ej minns fel.
Skyddsplast är ej plombering så det undantaget är inte giltigt skulle jag säga.
Vi skulle dock sälja en sån box utan skyddsplast igen om det är enda felet.
Fast jag tror DVD, CD etc är annorlunda än en surfplatta eftersom man kan kopiera innehållet på skivorna. Där tycker jag ”lagen” är ganska tydlig. Sen kan ju alltid kunden öppna skivan, kopiera den, repa den och reklamera den istället och då får du stå för returfrakten. Me n det skulle nog bara fungera en gång för nästa gång blir du misstänksam.
18 december, 2012 kl. 21:22 #157392DanDeltagareÄr boxen skadad är det en annan sak tycker jag. Då kan man inte sälja den till fullpris och de är mest det jag tycker bör påverka ångerrätten, dvs lider säljaren ekonomisk skada av konsumentens rätt till prov/undersökning. Samlare kanske vill ha plasten obruten det är såklart en faktor. Tror inte det hade påverkat oss dock, men kass kartong däremot!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.