Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hjälp med retur
- Detta ämne har 39 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
18 december, 2012 kl. 15:53 #157360PrixDeltagare
@Jimmy Öström 57860 wrote:
Håller med!
Mer än så ska jag inte behöva plomera kan jag tycka. Hela boxen i sig var ju i plast.
Har löst det med att leverantör tar tillbaka den från oss.
18 december, 2012 kl. 15:55 #157361PrixDeltagareEnligt våra villkor ”Du har enligt Distans- och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Detta gäller dock endast om förpackningen/plomberingen är obruten. Vid ångrat köp är det du själv som bekostar returfrakten till oss.”
18 december, 2012 kl. 16:00 #157362Jimmy OstromDeltagareNej är det plastat är det lugnt!
@Prix 57870 wrote:
Mer än så ska jag inte behöva plomera kan jag tycka. Hela boxen i sig var ju i plast.
Har löst det med att leverantör tar tillbaka den från oss.
18 december, 2012 kl. 16:11 #157363JohanKDeltagareÖnska kunde en god jul med faktura på frakten tillbaka till kunden och självklart den ursprungliga fakturan..
18 december, 2012 kl. 16:26 #157366LastbrygganDeltagareGodkänner du returen denna gången så får du svårt att neka nästa gång kunden beställer, för det lär han/hon göra om det var ”så lätt” att returnera en bruten/kopierad DVD-box.
Jag är ganska hård vid denna typ av returer och skulle nog valt att inte återbetala ordervärdet. Nu kan ju inte jag returnera begagnade DVD till mina leverantörer som du kunde göra så det gör nog att jag kanske tänker lite annorlunda. Men som sagt, ger man kopierarna lillfingret så rycker de snart hela handen…
18 december, 2012 kl. 16:33 #157368PrixDeltagare@Lastbryggan 57876 wrote:
Godkänner du returen denna gången så får du svårt att neka nästa gång kunden beställer, för det lär han/hon göra om det var ”så lätt” att returnera en bruten/kopierad DVD-box.
Jag är ganska hård vid denna typ av returer och skulle nog valt att inte återbetala ordervärdet. Nu kan ju inte jag returnera begagnade DVD till mina leverantörer som du kunde göra så det gör nog att jag kanske tänker lite annorlunda. Men som sagt, ger man kopierarna lillfingret så rycker de snart hela handen…
Hur gör du då? Mejlar kunden att returen inte är godkänd och skickar tillbaka? Tar du betalt för frakten tillbaka till kunden då?
18 december, 2012 kl. 16:38 #157369BorjeDeltagareDet är stor chans att jag skulle släppt detta fallet eftersom ni redan haft en mejlkonversation och jag tror båda sidor kommer att hävda att de har missförstått varandra. När jag får liknande mail brukar jag vara så tydlig som möjligt och även skicka köpvillkoren igen och hänvisa till relevanta delar. Då kan de bestämma om de vill ta ”risken” att skicka tillbaka en öppnad DVD-box.
18 december, 2012 kl. 16:54 #157370LastbrygganDeltagare@Prix 57878 wrote:
Hur gör du då? Mejlar kunden att returen inte är godkänd och skickar tillbaka? Tar du betalt för frakten tillbaka till kunden då?
Det är lite från fall till fall hur jag uttrycker mig men jag hade nog mejlat ett svar typ:
Vi kan tyvärr inte godkänna din retur eftersom plasten är bruten och det framgår klart och tydligt i våra leveransvillkor. Självklart skickar vi tillbaka boxen till dig och eftersom det snart är jul och vi är snälla så bjuder vi dig på returfrakten denna gången.18 december, 2012 kl. 17:00 #157371NellyPeterDeltagareInget lätt fall. Enligt dina villkor har kunden gjort fel men det är inte säkert att ARN tycker likadant. Jag hade godkänt returen men talat om för kunden att denne egentligen inte har rätt att returnera när plasten är öppnad. Sedan hade jag börjat med plomberingar som är mer tydligt.
Det finns alltid en risk att bli bedragen vid returer men tänk om det är en hederlig kund som ”bara” råkat öppnat plasten. Om du inte godkänner returen kommer du ha en mycket missnöjd kund och du kommer även ha lagt en massa tid och pengar på kunden i allafall.
18 december, 2012 kl. 17:05 #157372PrixDeltagare@NellyPeter 57881 wrote:
Inget lätt fall. Enligt dina villkor har kunden gjort fel men det är inte säkert att ARN tycker likadant. Jag hade godkänt returen men talat om för kunden att denne egentligen inte har rätt att returnera när plasten är öppnad. Sedan hade jag börjat med plomberingar som är mer tydligt.
Det finns alltid en risk att bli bedragen vid returer men tänk om det är en hederlig kund som ”bara” råkat öppnat plasten. Om du inte godkänner returen kommer du ha en mycket missnöjd kund och du kommer även ha lagt en massa tid och pengar på kunden i allafall.
Men ARN brukar titta mycket på konsumentverkets tolkningar av lagen och enligt den (som är partisk) har jag ju rätt. Plasten är bruken, villkoren säger sitt.
Men hur kan jag plombera något mer än att det är ett stor plasttäcke över som du måste riva sönder för att det ska brytas?
En hederlig kund hade inte skrivit ”i oöppnad skick” utan berättat att den råkat bryta plasten. Jag är inne på Lastbryggans tanke om att detta kommer upprepas om man godkänner det. Men samtidigt så är det en större kostnad för mig att skicka den till honom igen än vad det blir att låta det va och förklara att det aldrig kommer accepteras igen och detta var ett undantag….. men fortfarande så vill jag behålla min hand (som Mats, Lastbryggan, uttryckte det).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.