Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hjälp med komplett ehandelslösning.
- Detta ämne har 27 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
21 mars, 2011 kl. 21:49 #120770MajsanDeltagare
@Haddock 17329 wrote:
Detta är ju en rätt svår fråga innan man precis vet vad man får för pengarna.
Jag vet att inget är gratis men samtidigt är detta en bransch där man fortf kan ta betalt för lite o ingenting i många fall blir man lite försiktig..Men säg att jag sätter ett tak första året på 40 + moms..
Är jag för snål då?
MVH/
Tror inte att du är för snål. Om du kollar runt bland de olika e-handelslösningarna som finns å hittar du garanterat någon som passar dig i smasken (felstavning, lät roligare än att jag rättstavade det).
Vi letade länge innan vi hittade vår e-handelslösning som var den absolut bästa som innefattar alla ”moduler” som vi vill ha i vår butik. Nöjd och visst tror många att vi betalar massor i månadsavgift men det gör vi inte.
Ta en personlig kontakt med företagen så får du själv skaffa dig en uppfattning
21 mars, 2011 kl. 22:29 #120773ParvelitoDeltagareLite OT, men det är absolut inga problem att bränna 1,5Mkr på en start-up för E-handel. Jag har suttit med säljare som berättat att databasen deras shop vill ha i botten kostar 2000kr per MHz CPU-hastighet man har i servern (Oracle). Låt gå för att det är några år sedan (på den tiden då 2st PIII 1GHz var en väldigt häftig server), men resten av komponenterna kostade liknande slantar. Jag minns t.ex. att det fanns en modul som kunde skicka orderbekräftelser i PDF-format som kostade 39.000kr, serviceavtalet kostade 10% av totalpriset per år och i grund och botten kunde den inte mer än vilken som helst ”1000kr-i-månaden-shop” som finns idag.
Just nu är min åsikt att webshopar är lite för billiga för att det skall vara särskilt sunda affärer, och man försöker tjäna pengar på fel saker. Typiskt är att man har ett rätt så snålt ”webhotelspaket” där man måste uppgradera för att det skall gå att sälja mer än ett fåtal produkter. Integration och finesser kostar också en massa extra, trots att det borde vara väldigt bra säljargument att det ingår. Mjukvaran har man ju redan utvecklat, så det handlar bara om att få så många som möjligt att betala för den.
Vad man däremot ofta missar är att marknadsföra bra design. Det är väldigt sällan jag ser någon shoplösning berätta att man via dem kan få en bra design på sin webshop för X kr, och jag förstår inte varför? Likaså borde man kanske kunna sälja in copywritertjänster, SEO-tjänster i form av att man får förklarat för sig hur det skall läggas upp enligt skolboken, och måhända lite av hur man tänkt att logistik och liknande skall harmonisera med webshopen. Sådant är webshop-leverantörerna riktigt dåliga på, utan alla och en var måste uppfinna hjulet gång på gång.
Om vi återvänder till sakfrågan, så för 40kkr + Borg får du troligen vad du vill ha från de flesta hyrshoplösningarna. Maila runt till dem och berätta vad du vill göra, och fråga om det går och vad det kostar.
22 mars, 2011 kl. 07:28 #120778DanDeltagareNär företag betalar miljoner för ehandeln är det ofta integration mot affärssystrm o logistiklösningar som tar tid skulle jag gissa. Det är mkt svårare som gysisk butikskedja att addera ehandel än att börja direkt med ehandel.
Konsulttimmar från sap-konsulter och intershop-konsulter eller liknande kostar ju lite också.
22 mars, 2011 kl. 07:42 #120779ZablerDeltagareJo, SIBA och liknande sidor.
Eller fundera på vad Halens har lagt ner på sin e-handelssatsning.Kopplingar mot avancerade affärssystem eller avancerade WMSer kostar ofta skjortan, om man nu skall räkna det till kostnaden för själva e-handeln.
Sen finns det ju analysverktyg som kostar multum.
Sen är skillnaden stor på att lägga 10 000kr på design eller 100 000kr.
Jag funderar på hur mycket pengar Stadium har lagt på sin design, men det stoppar nog inte på 5 nollor iaf.Integrerade ärendehanteringssystem, rabattsystem, kundklubbar, specialfunktionalitet.. Finns massor av spännande och dyra saker där ute.
@Majsan 17332 wrote:
Vad är det egentligen för vanlig e-handelsföretag som betalar 1,5 miljon i startavgift för en e-handelslösning? Nu snackar vi inte Siba eller El-giganten eller?
22 mars, 2011 kl. 07:47 #120780HaddockDeltagareSom med allt kan det ju dra iväg.
Men de standardlösingar jag efterfrågar är ju för den som arbetar med det inte mkt arbete alls bortsett från designbiten.
Det är ju färdiga ”moduler” du kopplar samman i ett fungerande system.Och självklart får det kosta då nån suttit och tragglat för att få det att fungera.
Men jag vill som alla andra ha så mkt som möjligt för pengarna och då inte betala firma A dubbelt så mkt som firma B för exakt samma lösning:)
Men detta forum verkar ju vara ett måste i min sits iaf:)
MVH/
22 mars, 2011 kl. 07:53 #120781DanDeltagare40.000 per år är en bra och tilltagen budget för en hyrlösning om du börjar från scratch skulle jag säga. Men testa demobutikerna hos alla leverantörer och snacka med andra e-handlare, tex på #Emeet i stockholm nästa vecka så kommer det vara lättare att välja.
22 mars, 2011 kl. 08:45 #120790AndreasDeltagareJag kör på en skräddarsydd grund av Prestashop.
Som körs på en egen konfigurerad VPS i England, med väldigt snabb uppkoppling o låg ”ping-tid”. Hyra 600 Kr/år.
Sidan är snabb och enkel att konfigurera, matar idag in 3000 produkter på max 30sekunder.
Gratis är gott! Sedan möjligheten att skräddarsy hur man vill gör saken ännu bättre.
22 mars, 2011 kl. 09:42 #120798NicklasDeltagare@Dan 17342 wrote:
När företag betalar miljoner för ehandeln är det ofta integration mot affärssystrm o logistiklösningar som tar tid skulle jag gissa. Det är mkt svårare som gysisk butikskedja att addera ehandel än att börja direkt med ehandel.
Konsulttimmar från sap-konsulter och intershop-konsulter eller liknande kostar ju lite också.
Stadium tex. kör IFS och där skulle jag tro att standardpriset för modulen BTC ligger runt 300 till 500k och sen får man nog lägga rätt mycket tid på utvecklingsarbete för att anpassa design och koppla på betalmoduler mm. En ifs-konsult kostar enligt standardprislistan 1750 per timme.
29 mars, 2011 kl. 22:49 #121108HaddockDeltagareSer gärna fler förslag komma in, men inte sibas leverantör för 5 miljoner;)
Så billigt som möjligt så bra som möjligt och med de kopplinar jag kräver…
MVH/
30 mars, 2011 kl. 09:32 #121123laserDeltagareHur hade du tänkt dig med ekonomibiten? Ska du kunna importera dina fakturor till SPCS eller är det verfiaktioner du vill importera, vilket ekonomiprogram hade du tänkt dig?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.