Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hjälp med hantering av en retur

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100306
    Hensh
    Deltagare

    Hej,

    Jag har ett litet problem med en kund som vill returnera en vara.

    Den 30:e april gör en kund en beställning, som jag skickar ut dagen efter. Nästan två veckor senare (jag erbjöd då 14 dagars öppet köp) får jag hem ett AVI från Posten där jag kunde hämta ut en försändelse från Posten. När jag skulle hämta ut paketet gick det inte igenom, eftersom att kunden hade skrivit fel företagsnamn på paketet. Posten kunde då inte verifiera att jag är bolagets ägare – trots att AVI:n hade skickats till mig, med samma företagsnamn som paketet hade adresserats till.

    På våra retursedlar har vi tydligt nämnt att ta kontakt med oss och vi skickar ut en förbetald retursedel från DHL. Detta bryr sig kunden då inte om att göra utan betalar själv returen hos Posten. Anledningen till detta var att kunden ville slippa ta sig till ett DHL-ombud.

    Hur som helst, jag kontaktar kunden och förklarar situationen med att jag inte kunde hämta ut paketet, och att paketet därför kommer att skickas som retur tillbaka till kunden.

    I ett annat mail, som skickades den 23 maj, skickar jag med en förbetald retursedel som jag då köper via Posten.se. Efter några dagars väntande ser jag att retursedeln ännu ej har använts, och jag bestämmer mig därför att jag skickar hem en retursedel till kunden. Detta gör jag den 28 maj.

    Kan även tillägga att kunden aldrig tog kontakt med mig när jag mailade över retursedeln eller när skickade hem den till kunden.

    Jag fortsatte att vänta och ingenting hände. Tror då att kunden har valt att behålla varan och tänker inget mer på det. Tills idag, så får jag ett mail från Posten om att jag har ett brev på väg till mig från kunden. En hel månad efter som retursedeln inhandlades från Posten.se.

    Min spontana tanke är att jag ej ska godkänna returen. Vad tycker ni är det rätta att göra?

    #165365
    Parvelito
    Deltagare

    Godkänn returen och bråka inte mer om detta. Det är helt enkelt inte värt det.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.