Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Hjälp med betalningslösningar
- Detta ämne har 22 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av mephisto73.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2012 kl. 17:37 #146150JohanKDeltagare
@lunarmys 45362 wrote:
.. och icke att glömma, vad säger leverantörerna när prisbilden förstörs helt?
Självklart kommer de inte gilla det..
Bara dra det hårt till konkurrensverket, dock har man inga leverantörer kvar sen
23 maj, 2012 kl. 17:55 #146151Richie72Deltagare@eternalsunshine 45308 wrote:
Samma produkter (stora världskända varumärken), samma kvalité, leveransvillkor och garantier, 50-70 % lägre pris. Hade det fungerat tror du?
Det här ska bli väldigt spännande att följa.
23 maj, 2012 kl. 18:00 #146152Anton ADeltagare@eternalsunshine 45308 wrote:
Håller med dig fullständigt.
Ju större marknaden är desto konkurrenskraftigare den blir, men också större chans att växa snabbt, erbjuda andra produkter och ta ut större marginal när man har en etablerad kundbas.
Vi har en liten organisation, inga stora överheadskostnader och kommer därför kunna konkurrera först och främst på priset.
Samma produkter (stora världskända varumärken), samma kvalité, leveransvillkor och garantier, 50-70 % lägre pris. Hade det fungerat tror du?
Att det är enklare att växa snabbt på en konkurrenskraftig marknad håller jag verkligen inte med om!
Hur ska ni kunna sälja samma varor till 50-70%? Ska ni driva företaget ideellt?
Om ni dessutom är små, hur ska ni kunna köpa in stora volymer och få samma priser som övriga aktörer på marknaden?
Vad rör det sig om för maknad?23 maj, 2012 kl. 18:32 #146155FredrikGustDeltagareApropå betallösnimgarna pratade jag med Teller för att kolla vad haken med lösningen var då de är billigare än andra som inlösare. Det visar sig att man får vänta 2-21 dagar på att få pengar utbetalda för en kortbetalning beroende på kreditvärdighet.
Startavgiften är på 500kr numera.
Skulle tro att vi kommer köra med Handelsbanken för inlösen när vi uppgraderar från payson.
Vad gäller betalväxel är de billigare alternativen lite avtalsmässigt knepiga såsom att man i den billigaste lösningen måste aktivera alla betalsätt där inte factoring ingår. Då kan man med lite otur snabbt tjäna in de lite dyrare avtalen…
Billigt och hyggligt bra: Payson
Dyrare och funkar smidigt: Paypal
Hållbart i längden när volymerna vuxit: någon annan med mellanalyernativet.23 maj, 2012 kl. 18:44 #146156Jimmy OstromDeltagareVad är det som gör att du tycker Payson är hyggligt bra och inte mycket bra eller bara bra?
Sen tycker inte jag payson är billiga men ”okej pris”.
@FredrikGust 45369 wrote:
Billigt och hyggligt bra: Payson
23 maj, 2012 kl. 19:05 #146158FredrikGustDeltagare@Jimmy Öström 45370 wrote:
Vad är det som gör att du tycker Payson är hyggligt bra och inte mycket bra eller bara bra?
Sen tycker inte jag payson är billiga men ”okej pris”.
Att Payson bara får ”Hyggligt bra” är att det fungerar, men att jag tidigare tappade folk som inte orkade leta reda på sitt lösenord hos Payson för att kunna betala via kort. När jag införde PayPal och kör utan faktureringsavgift väljer ungefär 50% faktura, 20% payson och 30% paypal.
För mig som handlare är ju Payson väldigt prisvärt då det inte kostar när man inte säljer något, men så snart storleken på ordrarna ökar blir de procentuella avgifterna lite tråkiga att betala.
23 maj, 2012 kl. 20:24 #146164Jimmy OstromDeltagareJag förstår och håller helt med dig helt! Trams med inloggning och hopas dom fixar bort detta.
Bortser man från inloggningen (vilket man knappt kan göra:mad:) så gillar jag med Payson.
Men en sak som irriterar mig som har flera shopar är att man måste ha olika inlogg till alla (behöver man t.ex. inta ha hos Svea) och skulle man vilja byta mejladress måste man skapa ett nytt konto för detta kan dom inte ändra:eek::o
Jag undrar ibland, eller rätt ofta hur företag är funtade i huvudet. Ibland känns det bara som man försöker göra det sämre för företagare än bättre:(
@FredrikGust 45372 wrote:
Att Payson bara får ”Hyggligt bra” är att det fungerar, men att jag tidigare tappade folk som inte orkade leta reda på sitt lösenord hos Payson för att kunna betala via kort. När jag införde PayPal och kör utan faktureringsavgift väljer ungefär 50% faktura, 20% payson och 30% paypal.
För mig som handlare är ju Payson väldigt prisvärt då det inte kostar när man inte säljer något, men så snart storleken på ordrarna ökar blir de procentuella avgifterna lite tråkiga att betala.
23 maj, 2012 kl. 20:56 #146167JohanKDeltagare@FredrikGust 45369 wrote:
Apropå betallösnimgarna pratade jag med Teller för att kolla vad haken med lösningen var då de är billigare än andra som inlösare. Det visar sig att man får vänta 2-21 dagar på att få pengar utbetalda för en kortbetalning beroende på kreditvärdighet.
Startavgiften är på 500kr numera.
Skulle tro att vi kommer köra med Handelsbanken för inlösen när vi uppgraderar från payson.
Vad gäller betalväxel är de billigare alternativen lite avtalsmässigt knepiga såsom att man i den billigaste lösningen måste aktivera alla betalsätt där inte factoring ingår. Då kan man med lite otur snabbt tjäna in de lite dyrare avtalen…
Billigt och hyggligt bra: Payson
Dyrare och funkar smidigt: Paypal
Hållbart i längden när volymerna vuxit: någon annan med mellanalyernativet.vi får vänta 7 agar hos euroline i början
23 maj, 2012 kl. 21:46 #146171eternalsunshineDeltagare@lunarmys 45355 wrote:
Det brukar fungera, tills du/ni ska börja plocka ut lön.
Idag har var och en av oss annan inkomst .Vi kommer inte ta ut någon lön under det första året, satsa allt för att bygga upp ett namn och ett varumärke.
En sak man bör fråga sig innan man konkurrerar med pris är om man räknat rätt och varför ingen annan gör det. Om branschen är mogen och har hög konkurrensutsatthet, varför kan ni ligga 50-70% lägre i pris då? Det låter inte logiskt.
Samt, vad händer när ni prisdumpar marknaden. Tar ni all volym då eller följer de etablerade aktörerna med varumärke, bättre marginaler och slimmade organisationer efter och krossar er totalt?
Att prisa sig in kan såklart funka, det är det enklaste som finns Att sen göra det och fortfarande tjäna pengar… det är väl en annan historia.
Bra fråga Dan, och ett mkt intressant sätt att se det på. De stora konkurrenterna är så pass stora att de har butiker, personal och överheadskostnader. Tror inte att det är lätt för de att dumpa sina priser.
Vi kommer att ha tre kategorier av produkter. Kategori 1: välkända märken, där kunden kan faktiskt jämföra med konkurrenterna och se att vi är billigast. Kategori 2: mindre/icke välkända varumärken, där kan vi lägga en bra marginal.
Kategori 3: produkter under eget varumärke/agentur åt några varumärken som inte finns representerade på den svenska marknaden.Har man byggt en bra kundbas pga de billiga produkterna är jag övertygad om att man kommer att kunna sälja på kategori 2 & 3 också.
Vad tycker du?
.. och icke att glömma, vad säger leverantörerna när prisbilden förstörs helt?
Vet faktiskt inte. Vi skrev på ett samarbetsavtal nyligen och där stod det inget om vår marginal. Så länge de får feta beställningar hoppas jag att de håller sig lugna
Om ni dessutom är små, hur ska ni kunna köpa in stora volymer och få samma priser som övriga aktörer på marknaden?
Kapital finns, vi är inte nystartade fast vi är nya inom denna branschen. Vi kommer alltså att köpa in stora volymer.
Kul att ni kommenterar konceptet, man får alltid mer av en diskussion. Tacksam för det !
23 maj, 2012 kl. 22:02 #146172ParvelitoDeltagareIngen kommer ge upp sina marknadsandelar utan en strid på liv och död. Om du tror att det går att sänka priset med 50-70% så är jag rätt övertygad om att du missat något på utgiftssidan, t.ex. att kunderna verkligen vill ha en personlig service, eller att det är massor av returer och reklamationer, eller att marknadsföringen är så dyr att man behöver de där marginalerna för att finansiera den.
Tänk också på att er leverantör förmodligen kommer att utsättas för enorma påtryckningar, och att fula trick är väldigt tillåtet i krig, kärlek och affärer.
Kanske räcker det med att som ehandlare vara 15-20% billigare. Konkurrenterna blir sura ändå, men det är ju ingen krigsförklaring utan något man kan förklara med personlig service, få varan direkt på ett attraktivt läge.
Lycka till, och berätta gärna hur det går.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.