Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hjälp kunden att hitta rätt
Etiketter: iblick, produktguider, sökverktyg
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av Carl of Sweden.
-
FörfattareInlägg
-
8 september, 2009 kl. 12:57 #94033johanDeltagare
Att särsilja sig med mer avancerade verktyg/produktguider som får kunden att känna sig trygg med sina köp borde vara ett enkelt sätt för e-butikerna att behålla och vinna kunder.
Med Web 2 öppnade sig stora möjligheter till att erbjuda flexibla och eleganta lösningar till oss konsumenter. Varför är det då så få butiker som har anpassat sig? Är det för kostsamt eller har butikerna bara inte insett nyttan och vikten av att hjälpa sina kunder. I butiken på gatan finns det ALLTID personal som kan svara på frågor eller hjälpa kunden i att hitta rätt. Varför har då inte webben kommit med en liknande lösning?
Sidor att finna inspiration på: Live it, Expert – Produktguiderna , iBlick
8 september, 2009 kl. 21:01 #106962ParvelitoDeltagareDet finns oändligt mycket att göra på E-handelsområdet, men precis som när detaljhandeln gått från handelsbodar med handelsman bakom disken till dagens köplador kommer det att att ta tid. Just nu är stridropet över alla andra SEO, men jag är så pass gammal att jag kommer ihåg snacket om dynamisk HTML och dess revolution för E-handeln. Om ett par år kommer vi till nästa steg, och det kan mycket väl vara bättre köpstöd för kunden.
Det största problemet för oss som säljer fysiska varor B2C tror jag är ”klämma och känna-momentet”. Man skulle kunna komma runt det med hjälp av korta informativa filmer på 30-60 sekunder där en vara presenteras från alla håll och kanter med dess egenskaper. Det tar säkert 5-10 år till, men räkna med att vi kommer dit.
Något som jag tror kommer snabbare är, hör och häpna, shoppingportaler. Torget var långt före sin tid, och andra försök som gjorts fastnar alltid på att de skall försöka vara alla till lags. Jag tror stenhårt på nischade portaler som erbjuder en specifik målgrupp ett sortiment i 200-250 olika butiker som inte konkurrerar med varandra om exakt samma saker, men som har liknande målgrupper. Och så får man krydda med massor av sociala grejer runt om det hela för att det skall bli trevligt att gå dit. Tänk bara att kunna ge bort ett presentkort som gäller i 250 olika webbutiker…
Tyvärr har press och media hittills varit väldigt inriktade på ordet ”billigast” när man diskuterat E-handel, medan man för konventionell butikshandel pratat mycket mer om köpupplevelser, arrangemang och evenemang. Jag tror att det kommer bli viktigt att i framtiden kunna erbjuda unika arrangemang i sin egen E-butik. Som att man tjattar med någon kändis på området, eller direktsänder Apples presskonferens där senaste prytteln presenteras eller varför inte en halvtimmes konsert med en musiker? Det kommer finnas marknad för bolag som vill sälja sådant till E-handlare.
Jag tror inte det finns slantar i tillräcklig mängd hos varje liten E-handlare att implementera varje litet steg i utvecklingen, utan man får ta större kliv över flera generationer uppdateringar av funktionerna när man väl uppgraderar.
9 september, 2009 kl. 07:59 #106965Katrin LundgrenDeltagareProblemet är att butiken på gatan har inte öppet 24 timmar och det har du på webben. I dag finns inget som slår levande personal vad gäller köpupplevelse hur mycket webb 2.0 det än är. Det säger sig själv att varorna blir rätt dyra om vi har personal 24 timmar om dygnet. Jag tycker också det är svårt att se vilka integreringar man bör göra för att höja shoppupplevelsen. Många knyter bloggar och communitis till sina butiker, men på något sätt har jag svårt att se hur det höjer servicen till kunden.
Jag tror precis som Parvelito att det är känna, klämma upplevelsen många vill ha, samt möjligheten att prata med personal.9 september, 2009 kl. 08:00 #106966Katrin LundgrenDeltagareProblemet är att butiken på gatan har inte öppet 24 timmar och det har du på webben. I dag finns inget som slår levande personal vad gäller köpupplevelse hur mycket webb 2.0 det än är. Det säger sig själv att varorna blir rätt dyra om vi har personal 24 timmar om dygnet. Jag tycker också det är svårt att se vilka integreringar man bör göra för att höja shoppupplevelsen. Många knyter bloggar och communitis till sina butiker, men på något sätt har jag svårt att se hur det höjer servicen till kunden.
Jag tror precis som Parvelito att det är känna, klämma upplevelsen många vill ha, samt möjligheten att prata med personal.9 september, 2009 kl. 13:41 #106968Fredrik.anDeltagareOtroligt intressant diskussion. Detta är frågor vi jobbar med nu och i vår nästa butik kommer vi ha behandlat en del saker som vi tror är åt rätt håll i alla fall. Men det kommer aldrig kunna bli som en fysisk butik. Har någon ett svar på den lösningen för att slå det så är jag mycket intresserad
Men jag håller med om att många butiker inte utnyttjar det som finns, inklusiver vår butik…
9 september, 2009 kl. 14:05 #106969Carl of SwedenDeltagareEn fördel med att marknadsföra upplevelser är att det inte är så lätt att känna och klämma på dem! Så det spelar ingen större roll om man säljer dem i en butik eller på nätet!
Jo, Liveit och de andra större elefanterna har väl även fysiska butiker där de säljer sina upplevelsepresenter..
Undrar hur snacket går inne i en sådan butik?
”Jo, den här boxen med hundspann känns bra!”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.