Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Hjälp icke-betalande kunder…
- Detta ämne har 9 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
27 oktober, 2011 kl. 10:47 #96712JessicaHDeltagare
Jag har postförskott som betalsätt (bl.a.) i min webshop och har tyvärr redan dåliga erfarenheter.
4 st har inte hämtat ut sina paket, och i mina villkor står det klart och tydligt att man åker på en avgift på 300kr för ej uthämtat paket.Jag har först mailat dem om detta, sedan skickat faktura, och nu mailat igen. Sista betalningsdag på fakturan är idag. vad gör jag om någon inte betalar?
Inkasso? Hur gör ni? Behöver verkligen hjälp… Och funderar på att ta bort PF som alternativ…
27 oktober, 2011 kl. 11:27 #129275SandblomDeltagareTa bort pf som betalningsmetod är det bästa. De som inte hämtar ut paketen kommer heller aldrig att betala din avgift oavsett hur många fakturor du skickar till dem.
27 oktober, 2011 kl. 11:57 #129280JessicaHDeltagareOk. Ja jag ska ta bort det helt klart. Men man kan inte ta hjälp av något inkassobolag?
27 oktober, 2011 kl. 12:45 #129285busbjornenDeltagareMan kan ta hjälp av inkassobolag, men det lönar sig inte vid mindre belopp än säg 1000-2000 kr. (Förutsatt att du inte har drösvis med fakturor kontinuerligt)
Detta gäller dock bara kunder som inte har flertalet anmärkningar och skuldsaldo hos kronofogden. Dessa kunder har redan förfallna fakturor hos andra företag som normalt ligger långt före i kön, som t.ex elräkningar och hyror.
Så även om du anlitar ett inkassoföretag så är det högst troligt att du inte kommer att få ut något.Vi gick på denna nit första julen och då var det 40% av alla postförskott som inte löstet ut. Av dessa skickade vi fakturor och påminnelser och det var inte mer än kanske 1% som betalade dessa.
27 oktober, 2011 kl. 14:26 #129292Knivbutik.seDeltagare@Sandblom 26812 wrote:
Ta bort pf som betalningsmetod är det bästa. De som inte hämtar ut paketen kommer heller aldrig att betala din avgift oavsett hur många fakturor du skickar till dem.
Instämmer. Lyckades inte få pengar från en enda av alla de som inte löste ut sina PF-beställningar under den tid som PF erbjöds som betalningsalternativ, bort med det!
27 oktober, 2011 kl. 15:51 #129295PrixDeltagareDu kan ju handlägga med inkasso själv eller?
27 oktober, 2011 kl. 16:24 #129301LastbrygganDeltagarePostförskott är en lysande tjänst om man förvaltar den väl.
Vi har 1,5-3% outlösta PF och fakturerar dessa 195kr, ca 60% av dessa fakturor betalas.Jag har sedan många år flaggat alla outlösta PF i mitt system och jag får upp en varning om en kund beställer mot PF och har en tidigare outlöst order. Då jag tror att kunder som beställer mot PF och inte hämtar ut är ”återfallsförbrytare” så har jag själv selekterat bort dom kunderna jag inte vill ha.
När en kund med tidigare outlöst PF beställer så mejlas den kunden och får en förklaring om varför vi inte skickar mot PF till denne och frågan om hon/han vill betala med kort eller faktura i stället. Vissa gör det andra inte och kommer de inte med en bra förklaring om varför de inte hämtat ut tidigare order eller om de inte betalt fakturan för outlöst PF så makuleras ordern.
27 oktober, 2011 kl. 18:48 #129318PlastskivorDeltagareAlla verkar ha samma problem med pf utom en viss porrhandlare så tips kan ju vara att sälja snusk..
31 oktober, 2011 kl. 07:03 #129456fotofyndetDeltagare@Plastskivor 26857 wrote:
Alla verkar ha samma problem med pf utom en viss porrhandlare så tips kan ju vara att sälja snusk..
Närå, jag står bakom Mats också. För oss funkar PF hur bra som helst. Det är INTE många returer. Jag har ingen aning om varför, det är ju uppenbarligen inte av samma anledning som skämsfaktorn som vissa av Mats kunder förmodligen upplever. Det KAN vara den popup-ruta vi har där vi tydligt förklarar hur mycket det kostar att inte lösa ut paketet, som man måste trycka ok på för att få bort. Det blir liksom upp i nyllet med en summa pengar då. Men jag vet som sagt inte mer än att det funkar mycket bra hos oss.
31 oktober, 2011 kl. 07:39 #129462Katrin LundgrenDeltagareTror att det beror oerhört mycket på kundkrets också. Jag inbillar mig att de som köper kameror inte är värsta lågpriskunderna….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.