Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hjälp. Falskbeställning?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102988
    xciso
    Deltagare

    Tja. Vi fick en beställning på en rad produkter. Då vi har ett väldigt brett sortiment har vi inte allt hemma. Vi tog hem det kunden ville ha och skickade det för ca 10 dagar sen. Paketet var så pass stort att vi var tvugna att skicka det som styckegods.

    Kunden beställde med efterkrav (postförskott). Detta gör ca 50% av våra kunder. I fredags skickade DHL ett mail till oss om att dem ej kunde nå kunden, och ville ha in nya anvisningar för att kunna leverera.

    Jag ringde kunden igår och berättade att någon beställt saker till BMW XX.
    Kunden säger att han själv har en Toyota och inte beställt.

    Telefonnumret står inte på samma person som har beställt.
    Namn och adress går till samma ställe.

    Vi har förut råkat ut ibland att kunder inte hämtat ut COD beställningar (efterkrav), men då denna är på 6800kr, samt att frakten hamna på ca 800kr gör att jag nu vart riktigt irriterad.

    Vad kan jag göra åt detta?
    Vid beställning lagras IP-nummer. Kan jag göra något åt detta?

    Mycket tacksam för hjälp.

    #179482
    Plastskivor
    Deltagare

    Hur går det till med efterkrav när man skickar DHL stycke ?

    #179485
    xciso
    Deltagare

    @Plastskivor 84050 wrote:

    Hur går det till med efterkrav när man skickar DHL stycke ?

    Det ska gå, men fick en faktura att dem debiterat 350kr ex moms för det 😞

    #179486
    Gustav
    Deltagare

    Det finns inte någonting du kan göra, förutom att släppa det och att gå vidare. Det du möjligen kan göra är att se över dina rutiner och att dokumentera varje ärende (såsom tex IP-nr, e-post, tidpunkt för beställning, osv). Om några år så kanske du har tillräckligt med statistik för att kunna bedöma vad som är en busbeställning och vad som är en riktig beställning, innan orden blivit expedierad.

    #179527
    Mr Jonas
    Deltagare

    @xciso 84049 wrote:

    Tja. Vi fick en beställning på en rad produkter. Då vi har ett väldigt brett sortiment har vi inte allt hemma. Vi tog hem det kunden ville ha och skickade det för ca 10 dagar sen. Paketet var så pass stort att vi var tvugna att skicka det som styckegods.

    Kunden beställde med efterkrav (postförskott). Detta gör ca 50% av våra kunder. I fredags skickade DHL ett mail till oss om att dem ej kunde nå kunden, och ville ha in nya anvisningar för att kunna leverera.

    Jag ringde kunden igår och berättade att någon beställt saker till BMW XX.
    Kunden säger att han själv har en Toyota och inte beställt.

    Telefonnumret står inte på samma person som har beställt.
    Namn och adress går till samma ställe.

    Vi har förut råkat ut ibland att kunder inte hämtat ut COD beställningar (efterkrav), men då denna är på 6800kr, samt att frakten hamna på ca 800kr gör att jag nu vart riktigt irriterad.

    Vad kan jag göra åt detta?
    Vid beställning lagras IP-nummer. Kan jag göra något åt detta?

    Mycket tacksam för hjälp.

    Jag vet att det svider, men tänk positivt – Varorna hamnade inte hos ”busen”, dvs han fick inget för sitt ”besvär” vilket förhoppningsvis gör att han inte försöker med dig nästa gång.

    Vad du bör göra är att lagra hans IP-nummer och adresser.
    Ta även en kartbok och tittat på vilka andra ”byar” som ligger i närheten av bådas adresser.
    Dom kanske har ”kompisar” i andra grannbyar som dom kan använda adresserna på.
    Dvs beställs samma BMW grej i granbyn, så ring och dubbelkolla innan du skickar grejen.

    Mvh
    Jonas Rosengren

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.