Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hjälp en nybörjare, en hel bunt frågor och fundering.
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av ViPER.
-
FörfattareInlägg
-
15 april, 2012 kl. 12:10 #97887ViPERDeltagare
Tjenare!
Sitter nu och fixar allt finlir så som att lägga in produkter, testa funktioner och lägga upp text och information på min första butik som jag håller på att utveckla men flera gånger så drar funderingar och tankar iväg på hur man skall göra för att enklast få en bra start. Känns onödigt att uppfinna hjulet flera gånger om i fall folk redan har kommit på bra sätt och vill dela med sig av dessa.
Mina frågor rör allt från vilka e-post adress man skall ha, hur många och skall man ha separata e-post för payson, paypal, info, kundtjänst och vad det nu kan vara?
Min tanke är en [email]info@domän.se[/email] för generella saker så som kundtjänst och frågor samt möjligen utskick, en [email]order@domän.se[/email] som skickar ut order mail etc till kunder och eventuellt en [email]betalning@domän.se[/email] som kopplas till paypal och payson. Tankar om detta?
Serverstruktur? Hur skall man strukturera alla bilder på servern för att snabbt och lätt hitta till dessa och veta vad dom hör till? Finns det något ur SEO synpunkt att tänka på även här gällande namn och liknande? Just nu gör jag en katalog med namnet på leverantören och sedan en underkatalog för varje produkt den här mappen får samma namn som produktens artikelnamn/nr. Ett bra sätt?
Vilka betalsätt skall man köra på egentligen? Från början tänkte jag Payson (kortbetalning, direktbetalning), Paypal, Bankgiro, Faktura och eventuellt efterkrav/postförskott men tror mer på att göra det enkelt för kunden så lutar nog åt bara Payson och faktura och möjlighet att ge dom som inte klarar faktura kraven möjlighet att betala via bankgiro? Faktura avgift eller inte? Kommer fakturera i egen regi då jag anser mig ha råd att ligga ute med pengarna.
Lösning för frakt och fraktpriser? Jag har i dag avtal med pluskontot vilket ger bra priser på DHL som jag tänkt vara första valet för transport hos mig skall man erbjuda både DHL service point och DHL paket?
Min tanke var att inte baka in frakt på något sätt i priserna på produkterna utan mer gå efter vikt på försändelsen och bara lägga in DHL priserna för kg men självklart är det tänkt att ha både ett max tak för frakt samt även en ”köp för x kr och få fri frakt” men även så att små försändelser på några hundra G kan väljas att skickas som brev istället vilket jag gissar blir billigare än DHL paket eller Service point.
Skall man även erbjuda posten paket efter samma deal som DHL baserat på vikt osv? Eller är det helt enkelt så att man skall gå på med en fast kostnad för frakten?
Min butik kommer sälja ett ganska blandat sortiment från små lätta grejer på några hundra gram till stora tunga möbler och andra saker som kanske kommer behöva gå på pall osv. Kommer sälja ett brett sortiment av heminredning men även lite av annat som kan jag kan komma över till bra priser.
Känns som ärligaste modellen är att räkna bort frakten på produkterna i butiken för att ge en bild av att man har ett bra pris på produkten och sedan vara ärlig och tydlig med att frakt kostar pengar och vad den kostar.Service Point kostar väl ungefär 1-3 kg 40 kr och DHL Paket 1-3 kg 55 kr vilket jag personligen inte tycker är så jätte mycket pengar och ett paket kring 20 kg kostar 72 kr till ca 80 kr vilket inte heller är några jätte summor. Eller skall man slå sig in på marknaden som en och annan dåre på vinst eller förlust och öka upp produkternas priser lite och erbjuda fri frakt? Känns inte som ett hållbart sätt i längden iaf inte i Sverige med dom kostnader vi ändå har för frakt och transport. Kanske en fast kostnad? Känns dock tråkigt för någon som beställer en grej för mindre pengar att betala lika mycket i frakt som någon som köper 300 kg?
Vilken kontakt information bör man lämna till sina kunder? E-post är ju givet samt även ett telefonnummer? Räcker det med mobil eller vill dom även se ett vanligt ”fast nummer” vilket enligt mig är lite löjligt för i dag kan det ju lika gärna gå till en mobil det med. Skall man presentera företagets adressuppgifter också? Behöver man vara noggrann med att skriva ut att besök ej får göras på adressen av kunderna hur som helst? Driver för närvarande verksamheten från hemmet och man vill inte ha besök av folk hur som helst.
Lagerhållning? Hur viktigt är detta egentligen? Antar det är olika från bransch till bransch men där jag rör mig bland heminredning, möbler och annat som kan vara ganska stort och platskrävande så undviker jag gärna att ha det på lager. Många av mina leverantörer som säljer dessa stora produkter skickar dom gärna direkt hem till min kund så ser inte nödvändigtvis någon mening i att ha det hemma. Fördelen med att ha det hemma är ju dock möjligheten att kunna klämma, känna och lära känna produkten själv samt kunna ta egna bilder osv.
Som ny företagare har man inte heller kapital eller möjlighet att plocka hem hela sortimentet på direkten men många av mina leverantörer kan ju leverera mer eller mindre till dagen efter bör jag avstå från att presentera lagerstatus till kunderna i början kanske? Själv är jag ofta sådan att ser jag att det står ej i lager beställer jag inte, står det där emot kanske att det finns på lager hos leverantör för utskick direkt så beställer jag också. Finns det inget lagersaldo alls eller status beställer jag och hoppas det kommer snart bara. Vad är den smidigaste lösningen i början egentligen?
Det blev en hel del text här nu och mer kommer det säkert men jag har läst forumet i ett antal dagar nu samt en del annat material men nu när det snart är dags att öppna dörrarna till min egen butik så är det många frågor som hänger i luften och jag vill ha lite konkreta svar på dom. Som tur är så går ju dock mycket ändra på i efterhand och är det något som inte fungerar så får man väl prova något annat. Samt vi är ju ett par stycken som hänger här på forumet så alla kan ju hjälpas åt med det dom känner att dom vill svara på!
Mvh,
Viper15 april, 2012 kl. 13:00 #142422ParvelitoDeltagareDet finns många sätt att göra det här på, men ”Parvelito-style” är detta:
Mail: Jag har allt till en mailadress så slipper jag krångla. Det går säkert att dela upp det på flera adresser också utan att det blir några stora problem.
Katalogstrukur: Gör så att du hittar rätt, det är det viktigaste.
Betalsätt: Faktura, kort och kortbetalning kommer man långt med. Payson är ett rätt så dyrt sätt att ta betalt större summor med, håll koll och skaffa riktig kortinlösen så snart du är igång. En liten fakturaavgift är inte fel, du har väl utgifter för kreditkontrollen om inte annat.
Frakt: Krångla inte till det för kunden med en uppsjö av frakter som de skall sätta sig in i, utan erbjud istället frakt och berätta sedan att små saker kommer med Posten, lite större saker kommer till DHL:s ombud och de största sakerna kommer med pall och kommer att aviseras dig innan. En enhetsfrakt är inte helt fel att ha, det gör det lätt för kunden att förstå och i viss mån fungerar det som småorderavgift.
Kontaktinformation: Företagets namn, adress, telefon, mail, orgnummer. Man kan skriva (endast kontor, inget lager) om man inte vill ha folk där.
Lagerhållning: Visa för kunden vilken tid det tar att få sakerna istället för lagersaldo är en bra grej.
15 april, 2012 kl. 13:29 #142423ViPERDeltagare@Parvelito 41337 wrote:
Betalsätt: Faktura, kort och kortbetalning kommer man långt med. Payson är ett rätt så dyrt sätt att ta betalt större summor med, håll koll och skaffa riktig kortinlösen så snart du är igång. En liten fakturaavgift är inte fel, du har väl utgifter för kreditkontrollen om inte annat.
Ja tanken är att gå över till kortinlösen senare men just nu i uppstarten känner jag att så få fasta utgifter som möjligt passar mig. Det underlättar tex att om det går trögt i början kan man ju i värsta fall bära kostnaden ändå tills det vänder.
@Parvelito 41337 wrote:
Frakt: Krångla inte till det för kunden med en uppsjö av frakter som de skall sätta sig in i, utan erbjud istället frakt och berätta sedan att små saker kommer med Posten, lite större saker kommer till DHL:s ombud och de största sakerna kommer med pall och kommer att aviseras dig innan. En enhetsfrakt är inte helt fel att ha, det gör det lätt för kunden att förstå och i viss mån fungerar det som småorderavgift.
En tanke jag haft är att varukorgen som syns alltid uppdaterar vad den lägsta frakten kan tänkas kosta och när man väl går till kassan för att betala så kan man tex välja DHL Paket istället för Service Point om man nu vill ha utkörning för några kr extra. Samma sak med små brev grejer, typ du kan välja DHL Service Point i kassan för att få spårning osv för några kr extra. Komplicerar detta för mycket?
Det skulle ju göra så att man hela tiden ser vad det skulle kosta trots att man lägger nya saker i varukorgen, dock är detta över min förmåga i kodning så skulle väl behöva köpa en färdig lösning eller hyra någon att göra det.
Får fundera vidare angående frakt men tack för synpunkterna Parvelito!
Mvh,
Viper15 april, 2012 kl. 13:36 #142425PrixDeltagare@Parvelito 41337 wrote:
Mail: Jag har allt till en mailadress så slipper jag krångla. Det går säkert att dela upp det på flera adresser också utan att det blir några stora problem.
Gällande mejl så är du mer än en i företaget och ni har väldigt specifika uppgifter så kan man ju ha flera. Tex Person A sköter alla Kundservice ärenden Person B sköter alla produktfrågor osv…
Är man ensam så är flera adresser bara krångligt, men fortfarande ganska snyggt mot kunden.
Jag har löst detta som att jag har flera adresser, dock bara valt att utnyttja 3 stycken. Dock alla mejl som kommer till någon av dem adresserna skickas till en huvudadress som jag sitter och svarar på allt ifrån.
15 april, 2012 kl. 14:06 #142429Per NilssonDeltagareMina frågor rör allt från vilka e-post adress man skall ha, hur många och skall man ha separata e-post för payson, paypal, info, kundtjänst och vad det nu kan vara?
Jag är för många e-postadresser! Ju fler desto bättre.
Det underlättar och förenklar för kunderna, leverantörerna men framför allt för dig själv.
15 april, 2012 kl. 14:26 #142431ViPERDeltagareSå sätt så är det väl egentligen inget problem med flera e-post adresser kan ju vara skönt att ha en för kontakt med leverantörer, en för kundtjänsten en för betalningsleverantörer samt en för ordermail osv. Jag kör själv med Thunderbird för mail hantering men även webmail om jag känner att jag behöver kolla mail från en annan dator eller mobil. Har även Growler kopplat med Thunderbird så det kommer en avisering i min Android telefon när jag får mail på något av kontona i Thunderbird.
Förvisso tänkte jag mest på att den här mail frågan rör adresser kopplade mot själva butiken osv, kontakt med leverantörer eller en personlig adress under företagets domän osv räknas inte hit tänkte jag.
Får fundera en bit till tror jag helt klart.
Mvh,
Viper15 april, 2012 kl. 16:20 #142446ParvelitoDeltagare@ViPER 41338 wrote:
En tanke jag haft är att varukorgen som syns alltid uppdaterar vad den lägsta frakten kan tänkas kosta och när man väl går till kassan för att betala så kan man tex välja DHL Paket istället för Service Point om man nu vill ha utkörning för några kr extra. Samma sak med små brev grejer, typ du kan välja DHL Service Point i kassan för att få spårning osv för några kr extra. Komplicerar detta för mycket?
Det skulle ju göra så att man hela tiden ser vad det skulle kosta trots att man lägger nya saker i varukorgen, dock är detta över min förmåga i kodning så skulle väl behöva köpa en färdig lösning eller hyra någon att göra det.
Om du tittar lite bland större ehandlare så är det ytterst få som låter kunden välja mellan fraktsätt och transportör. Till stor del beror det på att det är stökigt med att hålla ordning på detta. Du kan dessutom råka ut för att kunders beställningar skall skickas från två olika håll (ditt lager och leverantörens lager) om de beställer mer än en sak.
Det här med uppdaterad fraktkostnad i varukorgen är något som gör kunderna mycket förvirrade. Om man lägger något i den som kostar 99kr, men priset ökar med 119kr, så börjar folk fundera, och det är aldrig särskilt bra.
15 april, 2012 kl. 16:57 #142448ViPERDeltagare@Parvelito 41363 wrote:
Om du tittar lite bland större ehandlare så är det ytterst få som låter kunden välja mellan fraktsätt och transportör. Till stor del beror det på att det är stökigt med att hålla ordning på detta. Du kan dessutom råka ut för att kunders beställningar skall skickas från två olika håll (ditt lager och leverantörens lager) om de beställer mer än en sak.
Det här med uppdaterad fraktkostnad i varukorgen är något som gör kunderna mycket förvirrade. Om man lägger något i den som kostar 99kr, men priset ökar med 119kr, så börjar folk fundera, och det är aldrig särskilt bra.
Ja det kanske helt enkelt får bli så att man får ta en funderare angående frakten helt klart.
Jag vill ju inte att råka dra med mig färre avslut för att någon som handlar några små saker som kan gå som ett brev eller liknande skall behöva betala en allt för hög enhetsfrakt samtidigt som man inte vill ”förlora” för mycket när någon köper säg en stor vas i betong som väger säg 40kg. Förvisso om man kanske räknar med 2 st enhetsfrakter en på säg 30-50 kr för små lätta saker samt en på säg 99-150 kr för stora och tunga beställningar?
Eller skall man helt enkelt höja priserna såpass att man kan med att skriva fri frakt på alla ordrar? Ja detta med att göra allt så lätt som möjligt för kunden är lite utav ett gissel, hur långt skall man egentligen gå?
I värsta fall får man väl bara ta fram en lösning i början och sedan arbeta vidare och se vad som känns bättre, troligen kommer man få lite feedback från kunder i framtiden som kan vara en slags vägvisare.
Mvh,
Viper -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.