Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hjälp! Checklista?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99991
    MTW
    Deltagare

    Jag planerar att starta företag inom en ganska snar framtid, och då tänkte jag börja med en e-butik innan jag (evetuellt) öppnar en fysisk butik. Jag blir dock bara mer och mer snurrig ju mer jag läser.
    Finns det någon ”checklista” på allt man behöver ordna/allt som kostar vid uppstarten? Det skulle vara så skönt att ha något att bocka av efter. (Jag har hittat checklistan hos verksamt, men tycker inte riktigt jag får ut det jag vill av den)

    #163172
    MTW
    Deltagare

    Ok, det kanske inte finns så många bra checklistor där ute, men kanske någon här kan hjälpa mig att sätta ihop en (och kolla så jag inte glömt något…)
    Det jag tänkt starta är en enskild firma. Jag kommer sälja produkter (kläder, smycken och ”saker”, ganska brett utbud men riktat till en lite smalare målgrupp) Jag kommer importera en hel del (utanför eu, men kommer även köpa in från eu-länder)
    Har jag missat något i min ”to do-lista”, speciellt när det gäller själva ehandeln? Eller är det bara att ”skaffa en sida och köra”?

    -Registrera företaget
    -Ordna med f-skatt
    -momsregistrering om det inte går in i något av ovanstående.
    -Skaffa domännam (innan jag registrerar företaget)
    -Ordna med hemsida med webshop. (är det något jag behöver ”hyra in mig på” eller är det en engångskostnad som ”sköter sig själv” sedan? tänkte på betalningslösningar och allt sådant?)
    -Bokföringsprogram/-bok
    -Registrera något hos tullen så jag kan importera(?)
    -Lager
    -Företagskonto (om jag inte kan ha mitt vanliga och bara öppna ett par extra konton)

    Marknadsföringen har jag inte räknat in i den här listan..

    #163176
    mephisto73
    Deltagare

    -Ordna med hemsida med webshop

    Det finns en stor mängd lösningar, allt från egenkodat, open source till hyrlösningar i olika prisklasser. Teknisk kompetens och startup-budget avgör valet för de flesta.

    -Registrera något hos tullen så jag kan importera(?)

    Behöver du knappast. Vanligen sköter din speditör detta.

    -Lager

    Finns även 3PL-lösningar (3:e partslogistik). Passar bäst om du ska sälja ett fåtal SKU:s.

    Övrigt, om du inte redan tänkt på det:
    – affärsplan (hur tänkte du tjäna pengar)
    – marknadsanalys (vilka konkurrenter har du, vad är de bra på etc, vad omsätter marknaden etc.)
    – kundanalys (vilka är dina kunder, ju mer specifik du är, desto bättre)
    – USP (varför ska kunderna köpa av just dig)
    – Marknadsföring (absolut viktigaste punkten. Många tror att det räcker att bygga en webbshop så kommer kunderna att snubbla in av sig själva. Händer inte kan jag säga. Är du inte SEO-guru så bör du fundera på hur du når dina kunder, och vad det kommer att kosta dig.

    Lycka till

    #163179
    MTW
    Deltagare

    @mephisto73 63815 wrote:

    Det finns en stor mängd lösningar, allt från egenkodat, open source till hyrlösningar i olika prisklasser. Teknisk kompetens och startup-budget avgör valet för de flesta.

    Behöver du knappast. Vanligen sköter din speditör detta.

    Finns även 3PL-lösningar (3:e partslogistik). Passar bäst om du ska sälja ett fåtal SKU:s.

    Övrigt, om du inte redan tänkt på det:
    – affärsplan (hur tänkte du tjäna pengar)
    – marknadsanalys (vilka konkurrenter har du, vad är de bra på etc, vad omsätter marknaden etc.)
    – kundanalys (vilka är dina kunder, ju mer specifik du är, desto bättre)
    – USP (varför ska kunderna köpa av just dig)
    – Marknadsföring (absolut viktigaste punkten. Många tror att det räcker att bygga en webbshop så kommer kunderna att snubbla in av sig själva. Händer inte kan jag säga. Är du inte SEO-guru så bör du fundera på hur du når dina kunder, och vad det kommer att kosta dig.

    Lycka till

    Tack!

    Jag har absolut ingen koll på hemsidor och liknande så jag borde nog kolla på någon färdig lösning (och lägga min tid på det jag kan)

    Inte? Jag läste lite info om import och då stod det massor om att klassificera varor, EORI-nummer och liknande? Eller blandar jag ihop det med något annat?

    3:e partslogistik måste jag kolla upp! Just lager känns så otroligt krångligt. Det finns absolut ingen plats att ha det hemma, och jag vill inte hyra för stort, litet, dyrt eller fel..

    Affärsplan och allt sådant ”förarbete” har jag inte räknat med eftersom det är sånt som ska vara gjort när man väl startar upp:)
    Marknadsföringen räknade jag också medvetet inte in här eftersom det inte är något fysiskt som behöver ordnas för att starta upp, utan något om jag måste jobba med hela tiden.

    #163181
    mephisto73
    Deltagare

    Inte för att vara tjatig, men affärsplan etc bör du ha klart för dig innan du kör igång. Sen kan man iofs köra på ändå och se vart det leder, för att det är roligt. Du kommer lära dig massor på vägen.

    Inte? Jag läste lite info om import och då stod det massor om att klassificera varor, EORI-nummer och liknande? Eller blandar jag ihop det med något annat?

    Du kan göra detta själv om du är masochist, annars går det bra att låta exvis DHL sköta tulldeklaration och inbetalning av tull+moms. De tar en femtilapp för besväret, men för många är det värt det.

    #163182
    MTW
    Deltagare

    @mephisto73 63820 wrote:

    Inte för att vara tjatig, men affärsplan etc bör du ha klart för dig innan du kör igång. Sen kan man iofs köra på ändå och se vart det leder, för att det är roligt. Du kommer lära dig massor på vägen.

    Du kan göra detta själv om du är masochist, annars går det bra att låta exvis DHL sköta tulldeklaration och inbetalning av tull+moms. De tar en femtilapp för besväret, men för många är det värt det.

    Absolut, jag är helt med på det!
    Jag har funderat på det här i några år och hunnit både skriva och skriva om affärsplan och budget några gånger:) Alla förutsättningar har dock inte varit samma ända från början (import, webbshop osv), men typ av företag och marknad har varit densamma. (Nu har planerna ganska nyligen tagits upp igen efter att ha legat på is ett tag, så mycket som jag hade bättre koll på när det gäller fek har glömts bort.) Och ja, jag har uppdaterat affärsplanen och hunnit göra en del marknadsundersökningar;)

    Ok, där ser man. Då lät det som att det var något måste för att få importera alls, och att det ”kunde gå riktigt illa” om man inte gjorde det/gjorde fel.
    Jag tänkte antingen boka in en träff eller gå på ett import-infomöte hos tullverket så jag har helt hundra koll på det.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.