Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Hjälp att uppskatta konverteringsgrad
Etiketter: konverteringsgrad
- Detta ämne har 10 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av pralbin.
-
FörfattareInlägg
-
19 oktober, 2012 kl. 12:50 #99002Osterlens skafferiDeltagare
Hej
Jag håller på att starta upp en nätbutik och försöker ta fram en budget för verksamheten. Jag behöver uppskatta hur många köp som kommer att göras i nätbutiken.
Jag kommer att återförsälja produkter för ett redan etablerat varumärke, de har ingen näthandel själva.
Från deras hemsida kommer de att ha länkar från sina produkter direkt till samma produkt i min nätbutik.
De har ca 2400 unika besök varje månad.
Hur många av dessa kan man uppskatta kommer att göra ett köp i min nätbutik?Jag har på forumet läst om konverteringsgrader på allt mellan 0,5-7% där ca 2-3% är normalt. Gällande mina förutsättningar med etablerat varumärke och deras direktlänkar till min hemsida, hur uppskattar man konverteringsgraden då? Jag tänker mig att den borde vara högre än normalt men jag vill gärna höra mig för om andras erfarenheter.
En annan fråga. De jag återförsäljer för säljer för ca 200 kr till varje kund. Kan man få en uppfattning om vad mina kunder skulle kunna tänkas handla för? Dvs brukar näthandel röra sig om lägre eller högre belopp och generellt hur mycket?
Tacksam för att höra om era erfarenheter, Fredrik.
19 oktober, 2012 kl. 13:04 #154126Christoffer TyreforsDeltagareFörst och främst tror jag inte att någon kan gissa svaret på din fråga, inte ens med 1000% avvikelse.
Först måste du ta hänsyn till hur många som klickar på länken på deras hemsida. Jag skulle tro att den kanske ligger mellan 0-5%.
19 oktober, 2012 kl. 13:15 #154127peteDeltagareDet låter som om du tänker dig att huvuddelen av dina betalade kunder ska komma från dessa länkar, vilket antagligen inte kommer generera så mkt. Låt oss vara generösa och säga att 10% klickar vidare till din produktsida = 240 unika / månad. Låt oss säga att du uppnår 2% konverting (vilket tar tid för nya butiker) = ca 5 köp / månad = ca 1000kr omsättning / månad om man räknar på existerande snittordervärde.
Även med dessa snälla siffror så ser du att du kommer behöva driva stora mängder trafik från andra källor för att skrapa ihop något
22 oktober, 2012 kl. 09:30 #154250mephisto73DeltagareFall 1: 2400 unika x 2% CTR x 2% CR = 0.96 avslut per månad
Fall 2: 2400 unika x 5% CTR x 3% CR = 3.6 avslut per månad
Fall 3: 2400 unika x 5% CTR x 10% CR = 12 avslut per månadJag gissar på att du kommer ligga på mellan 1 och 12 avslut per månad med given information. Välj själv vilket du gillar mest.
22 oktober, 2012 kl. 11:22 #154262mickevvsDeltagareJag verkligen älskar att räkna och analysera konverteringsgrader med unika besökare och klick. Skitkul, dock är aldrig resultaten lika roliga när man tittar i slutet varje månad.
Låt oss börja med att vi har ca 18.500 unika besökare i vår webbutik, varav då vi har 44% avvisningsfrekvens (Folk som lämnar sidan inom 5sek utan att gå vidare till ny undersida). Med dem siffrorna i hand har vi kvar ca 10.360 unika besökare som vi har chanser att dem faktiskt köper något.
I slutet av månaden nu så tittar jag på antalet köp som landar på ca 190st.
Summa summarum på detta så har vi indirekt tappat ca 18.310 potentiella köpare av alla unika besökare vi fått in på vår sajt. Men sen måste man ha i åtanke att det skiljer sig avsevärt mycket från nisch till nisch. I vår nisch är det mer förberedelser inför köp, man ska räkna och mäta och få tag på hantverkare osv. Så säg att av alla dem 18.310 besökarna som inte köpte denna månaden så kanske 200 av dem köper nästa månad.
Lite att tänka på där
Fixa analytics och börja analysera, det är skitkul när man väl kommit in i det och ser mönstret.
Kan även nämna här att vi har 24.000 besökare totalt på vår butik per månad, vilket förklarar varför ”tid till köp” kan ta lite längre tid hos oss i vår nisch.
/Micke
22 november, 2012 kl. 19:08 #155909Osterlens skafferiDeltagareJag tackar så mycket för er input.
Det blir ju inte så himla många köp med endast den kanalen ser det ut som, jag har andra på G också.
Analytics kan nog hjälpa en del med att se hur kunderna beter sig.
Sen i lördags kör vi på med Österlens skafferi så nu är det bara att testa vilka kanaler som funkar bäst.
Återkommer säkert när jag kommit in mer i arbetet.Tack, Fredrik.
10 december, 2012 kl. 10:56 #156901CarlDeltagare@Österlens skafferi 54237 wrote:
Hej
Jag håller på att starta upp en nätbutik och försöker ta fram en budget för verksamheten. Jag behöver uppskatta hur många köp som kommer att göras i nätbutiken.
Jag kommer att återförsälja produkter för ett redan etablerat varumärke, de har ingen näthandel själva.
Från deras hemsida kommer de att ha länkar från sina produkter direkt till samma produkt i min nätbutik.
De har ca 2400 unika besök varje månad.
Hur många av dessa kan man uppskatta kommer att göra ett köp i min nätbutik?Jag har på forumet läst om konverteringsgrader på allt mellan 0,5-7% där ca 2-3% är normalt. Gällande mina förutsättningar med etablerat varumärke och deras direktlänkar till min hemsida, hur uppskattar man konverteringsgraden då? Jag tänker mig att den borde vara högre än normalt men jag vill gärna höra mig för om andras erfarenheter.
En annan fråga. De jag återförsäljer för säljer för ca 200 kr till varje kund. Kan man få en uppfattning om vad mina kunder skulle kunna tänkas handla för? Dvs brukar näthandel röra sig om lägre eller högre belopp och generellt hur mycket?
Tacksam för att höra om era erfarenheter, Fredrik.
Hej Fredrik!
Jag tycker att du gör helt rätt som försöker göra så mycket research du kan i ämnet innan du skjuter skarpt.
Däremot får jag nog vara så jobbig att säga att det du ber om är omöjligt att svara på. Däremot skall jag försöka berätta så enkelt och precist som möjligt om varför, så kanske du kan få en större inblick i vad det är du vill ta reda på iaf!Att uppskatta en konverteringsgrad är omöjligt för att en konverteringsgrad påverkas av vilken trafik du via Google CPC styr in på din webshop, hur din webshop är utformad (hur enkelt är det för besökaren att konvertera), vilken vertikal agerar du i (alltså vilken bransch), hur ser konkurrensbilden ut, hur står sig de varumärken du tänker saluföra i jämförelse med andra konkurrenter’s i mån av pris och kvalitet, samt hur din kampanjstruktur ser ut.
Vad du däremot KAN göra är att uppskatta sökvolym på de olika söktermer som är aktuella, hur konkurrensen på dessa söktermer ser ut samt vad genomsnittligt förstasides-bud ser ut. Vad du sedan gör är att du tar fram ett värde för max CPA (dvs vad kan du betala som mest per konvertering, baserat på marginalerna för de olika produkterna osv) och då göra en jämförelse.
Det här är dock inte så värst enkelt eftersom att det bara är erfarenhet och kompetens inom området AdWords som kan skapa en insikt i sammanhanget.Om du vill så kan du droppa ett mail med lite mer specifika frågor så kan vi se om jag kan hjälpa dig.
/C
10 december, 2012 kl. 12:31 #156918molssonDeltagareDu kan inte underskatta någon budget innan din online-verksamhet. Jag håller fullständigt med christopher
11 december, 2012 kl. 13:00 #156999connywesthDeltagareKonverteringsgraden är inte så intressant för en webbutik. Däremot är marknadsföringskostnaden som andel av din omsättning intressant.
Satsar du 100 kr på marknadsföring så vill du kanske ha 500 kr i ökad försäljning, det betyder att marknadsföringskostnaden är 20% av omsättningen. Eller att du har en försäljningskvot på 5 (500/100).
Så om du sätter upp en budget för din marknadsföringskostnad så kan du mäta hur mycket ökad försäljning du får vid marknadsöfring genom olika kanaler. Börja med en liten summa och testa olika kanaler, sen satsar du mer i de kanaler som ger bäst försäljning för varje annaonskrona.
11 december, 2012 kl. 13:14 #157005Finch SverigeDeltagare@connywesth 57474 wrote:
Konverteringsgraden är inte så intressant för en webbutik. Däremot är marknadsföringskostnaden som andel av din omsättning intressant.
Satsar du 100 kr på marknadsföring så vill du kanske ha 500 kr i ökad försäljning, det betyder att marknadsföringskostnaden är 20% av omsättningen. Eller att du har en försäljningskvot på 5 (500/100).
Så om du sätter upp en budget för din marknadsföringskostnad så kan du mäta hur mycket ökad försäljning du får vid marknadsöfring genom olika kanaler. Börja med en liten summa och testa olika kanaler, sen satsar du mer i de kanaler som ger bäst försäljning för varje annaonskrona.
Precis, vad du är ute efter är en möjlighet att sätta en budget i relation till värdet. Om du tex sätter Cost-Per-Value (CPV) till 20% vet du ju hur mycket mer du kommer sälja. Detta är hur vi arbetar, du väljer helt och hållet vilket CPV värde du vill ha.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.