Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hemleveranser och aviseringar
- Detta ämne har 16 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
25 juli, 2013 kl. 21:37 #166161verngrenDeltagare
@Parvelito 67240 wrote:
När leveransbilen åker ut för att påbörja sin leveranskedja som skall ske mellan 17-21 så ligger ju redan körordningen något så när fast.
Nu pratar vi en specifik tjänst (hempaket)..
Jag ser poängen i det du skriver för den tjänsten. Dels för att det inte är så många stopp per runda, dels för att det finns möjlighet för att turen kan förberedas långt innan 17.00 när kuriren utgår.Däremot kan jag inte se den appliceras för internationella fraktbolag eller DHL’s nationella tjänst.
Dels har du en tightare deadline.. Paketet landar 4-5 på morgonen. Det ska transporteras till terminal, ibland klareras innan utkörning. Ibland tillkommer paket som legat för klarering.
Chauffören vet inte vilka paket han/hon ska köra innan klockan 9 då de ligger på bandet och de ska lastas in i bilen. Då är det väldigt svårt att ge ett specifikt intervall.
Sen att kurirerna kan sina rundor (ofta väldigt bra) så finns möjligheten att ta reda på ungefär när dom ska vara där. Men jag har svårt att se hur det skulle kunna ske med en tillförlitlig automation. För att en tjänst i en sån miljö ska fungera måste den vara automatiserad och inte gå på ”gefühl”..
Jag hade själv önskat en sån tjänst.. Det hade underlättat i mitt nuvarande jobb samt för beställningar man gör.. Men jag har spenderat tillräckligt mycket tid i terminalen och i datasystemen för att se att det just nu finns inget bra sätt att ordna en sån tjänst.
25 juli, 2013 kl. 21:52 #166162PelmeredDeltagareHar man inte redan idag ett system som räknar ut den bästa rutten för varje körning så fort man vet vilka paket som lastats?
I så fall borde det det ju inte vara några större problem att förutsäga ganska exakt så länge det inte är något oförutsett som händer och som försenar leveransen. Att räkna ut ungefärlig körtid mellan två punkter på kartan är ju inga svårigheter. Sedan är det ju bara att ha en GPS som hela tiden rapporterar in positionen.
Då är det ju inga problem att göra så att det automatiskt skickas ut ett SMS en viss tid innan man beräknar att komma fram. Ska man skicka ett SMS en timme innan bör det ju inte vara några problem att göra en gissning med +-10 minuters precision. Man borde också kunna få en ungefärlig tid så fort rutten har beräknats om man spårar paketet via hemsidan.Det här bör man ju som sagt kunna spara in ganska fort eftersom man kan minska kundtjänstens frågor om leveranstid samtidigt som man förbättrar servicen avsevärt.
26 juli, 2013 kl. 08:06 #166167verngrenDeltagare@Pelmered 67242 wrote:
Har man inte redan idag ett system som räknar ut den bästa rutten för varje körning så fort man vet vilka paket som lastats?
Inte så vitt jag vet. Jag har hört och läst något om att UPS har det i USA..
Men jag har aldrig stött på något.
Problemet med DHL/UPS/FedEx är att dom bara inte har leveranser under dagen. Dom ska även göra upphämtningar. Om vi tar storstäderna som ett exempel (Malmö/GBG/Sthlm) så är upphämtningsfönstret min 1 timme.
Så om Kurir A är ute och levererar paket. Så bokar Kund X en upphämtning inom en timme på en plats bakom Kurir A’s runda. Kuriren har redan de fasta hämtningarna bokade sedan morgonen, men det tillkommer alltid hämtningar från privatpersoner och/eller företag som inte har fast hämtning.26 juli, 2013 kl. 09:48 #166168RikardDeltagareJag tror att det sitter för många som Verngren (inget ont om dig) på fraktbolagen och säger att det här är så mycket om och men att det går inte. Jag tror inte förståelsen för hur stor efterfrågan av leveransaviseringar är. Vi har dagligen folk som ringer in och ber oss att be budet ringa innan leverans. Gäller både företagskunder och privatkunder. Även om Posten och Schenker mfl säger att de jobbar på detta och de förstår att det är efterfrågat så måste det ändå vara så att de inte förstår hur viktigt detta är för att driva e-handeln framåt. Som Parvelito säger, så länge du inte har mer exakta leveranstider så finns det ingen anledning att beställa hem saker med hemkörning.
Rutten läggs direkt och paketen packas in i bilen efter den ordningen om jag har förstått saken rätt, sen kan säkert lastbilarna ta sina egna vägar om de vill. Redan när bilen är lastad borde info kunna uppdateras om när cirka inom 2 timmarsintervall som försändelsen kommer att levereras. Sen varefter paketet levereras så närmar sig mitt paket och när det är 5 stopp kvar borde jag kunna få ett SMS som säger att ”Hej, bilen har 4 stopp kvar sen kommer vi med Tonerlagrets paket till dig, ETA 15.45-16.15 (baserat på historik)”
Det kan inte vara så komplicerat, alla bilar är ju utrustade med scanners som rapporterar in till systemet när paket är levererade.
26 juli, 2013 kl. 11:51 #166172verngrenDeltagare@Rikard 67248 wrote:
Jag tror att det sitter för många som Verngren (inget ont om dig) på fraktbolagen och säger att det här är så mycket om och men att det går inte.
Det är mycket möjligt… Ska inte säga att det inte är så
Men samtidigt så sitter vi med det dagligen. Vi ser problemen med det. Precis som dom som önskar tjänsten ser fördelarna med det.
@Rikard 67248 wrote:
Även om Posten och Schenker mfl säger att de jobbar på detta och de förstår att det är efterfrågat så måste det ändå vara så att de inte förstår hur viktigt detta är för att driva e-handeln framåt.
Även om dessa bolagen säkerligen tjänar bra med pengar på e-handeln, så är det fortfarande inte deras ansvar att e-handeln drivs framåt. E-handeln är fortfarande endast en bråkdel av transportföretagens inkomst. (utan att veta detaljerade siffror)
Jag vidhåller att om det fanns ett system som med säkerhet kunde göra det ni vill ha så hade alla transportfirmor använts sig av det. Det är ingen slump att ingen använder sig av nåt liknande.
Pengar hade sparats på bomkörningar och kundtjänsten. Väldigt mycket pengar.26 juli, 2013 kl. 15:36 #166177ParvelitoDeltagare@verngren 67253 wrote:
Även om dessa bolagen säkerligen tjänar bra med pengar på e-handeln, så är det fortfarande inte deras ansvar att e-handeln drivs framåt. E-handeln är fortfarande endast en bråkdel av transportföretagens inkomst. (utan att veta detaljerade siffror)
Ja, och det finns väl risk att det förblir låga intäkter från Ehandeln när transportföretagen rundas, och Ehandlarna bygger upp egen distribution via alternativa nät. Det finns en rad spännande alternativ redan idag. T.ex. så distribueras kvällstidningarna i ett helt eget nät från tryckeri till många tusen försäljningsställen på några timmar, sju dagar i veckan. Morgontidningar går också från tryckeri direkt till kundernas brevlådor på några timmar, 6-7 dagar i veckan. Svensk direktreklam stoppar reklam i min brevlåda ett par gånger i veckan, varje vecka spelar Hemglassbilen en truddelutt när de passerar förbi. Matkasseföretagen har byggt egen distribution, och Mathem har till och med egna bilar och chaufförer.
I så gott som varje stad finns det en hel del taxibilar som efter att ha kört dagens skolskjutsar och färdtjänst inte har något emot att tjäna lite mer pengar med att köra skubb några timmar på kvällen. De måste inte ha en jacka som det står Posten, DHL eller Schenker på för att köra ut paket.
Om jag var strateg på ett stort transportföretag skulle jag göra klart för allt och alla där att Ehandeln växer, och de är vana vid att göra saker på nya sätt. Skall man bli stor på Ehandlarnas paket så behöver tjänsterna upplevas som väldigt attraktiva av både handlarna och deras kunder. För bygger Ehandlarna upp egna transporttjänster så är det en tidsfråga innan de använder det för att ta hem saker till sina lager också. Det är stora volymer på spel.
Klarar man inte att ta fram rätt tjänster kommer man att om några år upplevas leka spännande som en videouthyrningsbutik med veckans VHS-topplista.26 juli, 2013 kl. 16:44 #166180GregerADeltagare@verngren 67253 wrote:
Även om dessa bolagen säkerligen tjänar bra med pengar på e-handeln, så är det fortfarande inte deras ansvar att e-handeln drivs framåt. E-handeln är fortfarande endast en bråkdel av transportföretagens inkomst. (utan att veta detaljerade siffror)
Det är nog inte bara e-handlare och deras kunder som är intresserade. I princip kan detta appliceras på alla transporter av gods. Så att det bara skulle vara en liten del av transportbolagens kunder som efterfrågar detta tror jag egentligen inte.
Men det är kanske så att vi ehandlare är lite mer medvetna om vad som är tekniskt möjligt, och därför kan framföra konkreta krav/önskemål.
Jag skulle tro att en stor del av problematiken ligger i att transportbolagen jobbar i extremt stora och komplexa system. I ett sånt system fixar man inte till en liten plugin för en extra smart funktion på några kafferaster. Det skall utredas, specificeras och implementeras. Det skall funka i många länder – och det skall inte störa andra funktioner i systemet.
Möjligen skulle det gå att skapa ett enklare fristående system som bara hämtar leveransrutten från det stora systemet.
Jag är säker på att det tittas på hur man kan få till sådana här funktioner.
Men pga komplexiteten och kostnaderna så skyndar man långsamt – och hoppas kanske att det kommer som en standardfunktion i det system man använder. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.