Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Heliga helger, eller dynamik?
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 5 månader sedan av timmy.
-
FörfattareInlägg
-
15 juli, 2009 kl. 21:57 #93963ParvelitoDeltagare
Se det här som ett löst spånande…
Sedan ett antal år är all utlämning av paket till privatpersoner utlagd till olika serviceställen med mycket generösa öppettider. Från tidig morgon till sen kväll. Om inte 365 dagar om året, så 360 av dem i alla fall. I många fall är det öppet 365/24!
Och människor handlar på nätet i ungefär den omfattningen också. Vardag eller helgdag, dag eller natt spelar ingen roll, kommersen rullar på. E-handlarna som inte är fast i traditionellt tänkande har anpassat sin verksamhet så att man självklart kan hjälpa kunderna och serva dem när de önskar.
Därför står många och packar varorna på helgen också.
Men transportörerna har inte lärt sig än. De lever kvar i tanken om att klockan 17:00 på fredagar stannar Sverige i 48 timmar. Ingenting i transportkedjan rör sig förrän på söndagskvällen eller måndag morgon.
Det här ger E-handeln en sämre konkurrenssituation gentemot den traditionella handeln i varuhusen, som begripit att på helgen då man är ledig har man tid att handla. Kunder har kanske inte svårt att förstå, men rent logiskt är det en kullerbytta att E-butiken har öppet och betaltjänsten där man betalar ordern har öppet. Man får mail av E-handlaren om vilket kollinummer produkten har och utlämningsstället har öppet. Allt som saknas är lastbilen som skall köra där emellan, den finns inte.
Är det något transportföretag som tittat på detta med helgservice med hämtningar och leveranser? Jag kan kanske acceptera en något förhöjd kostnad, men räknar med att den är så låg att man tar igen det med mer dynamik, högre marknadsandelar för E-handeln totalt. Trots allt står bilar och sorteringsstationer och kostar pengar ändå på helgerna, och personal är det gott om just nu. Jag kan också förstå om det kanske inte är rimligt med den servicen mitt under den tyngsta semesterperioden eftersom volymerna ändå är låga, men till julhandeln vore det klart bra.
16 juli, 2009 kl. 06:05 #106548SekeDeltagareBra tankar. Det skulle vara en bra affär för alla: kunderna (snabbare leveranser), e-handlarna (mer försäljning), fraktfirmorna (bättre resursutnyttjande av bilar och terminaler) och samhället (bättre resursutnyttjande av vägar).
Större internationella fraktfirmor har fattat det här. Fick till exempel nyss en leverans från USA med FedEx. Paketen hade hämtats i fredags kväll i en liten stad i mellanvästern och på söndag morgon var de förtullade och klara på Arlanda. (Sedan tog biten genom Sverige som vanligt längre tid än från leverantörens dörr till Arlanda.)
16 juli, 2009 kl. 07:10 #106549DanDeltagareJag gillar tänket och det borde verkligen vara så. I danmark får man posten utdelad på lördagar! Det är danmark… inte USA… deras post och vår ägs av samma personer!!!
Dock tror jag kunderna faktiskt fattat… det är känslan jag har. Beställer de på fredag så vet de vad som gäller… sen om de räknar med leverans på måndag eller tisdag varierar väl men jag har aldrig fått klagomål på detta.
16 juli, 2009 kl. 08:54 #106551whyldDeltagareJag tycker att svenska folket redan är för stressade och ska ha allt gjort idag. Själv är jag anhängare av ”mañana mañana”-kulturen och jobbar för ett långsammare samhälle.
16 juli, 2009 kl. 12:13 #106554timmyDeltagareSom Dan säger så tror jag kunder till e-handel vet att lördag och söndag inte ”räknas”. Skulle fraktföretagen börja arbeta även lördag och söndag så är jag som e-handlare praktiskt taget tvungen att jobba då med, eftersom kunderna förväntar sig snabb leverans.
Jag vill hellre ha det som nu, att man kan jobba igen lite under helgen som man inte hunnit under veckan. Kunderna blir istället glada om de får en leverans där de märker att man jobbat helg -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.