Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Har ehandlaren rätt att vägra?
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 2 månader sedan av bloggus.
-
FörfattareInlägg
-
12 september, 2016 kl. 20:40 #103768bloggusDeltagare
Hej,
Skriver som kund nu, faktiskt för en kompis räkning.
– han gjorde ett köp för 6 månader sedan i Sverige över nätet. Skickades till en svensk adress. Butiken skickar endast till svenska adresser,
– han flyttade till Frankrike,
– produkten gick sönder.
Nu är frågan … har ehandlaren skyldighet att stå för alla kostnader för frakter fram och tillbaka vid utbyte av produkten, då den gått sönder? De menar att de skickar endast till svenska adresser och kunden köpte sin vara till en svensk adress. Att han nu bor någon annanstans kan de inte hjälpa det, men kan stå för frakterna inom Sverige, men inte mer.
Visst förstår jag att inom EU har man kanske skyldighet, om man köpt och fått det skickat till Frankrike från början, men hur är det om man köpte och fick skickat till Sverige, och man visste att butiken endast sålde inom Sverige?
13 september, 2016 kl. 06:34 #182382NO LINGODeltagareKolla butikens Köpvillkor. Om avtalet med säljare och köpare avser leverans till en svensk adress så är det rimligt att anta att säljaren INTE har skyldighet att leverera en ersättningsvara till annan adress än det som avtalats om.
13 september, 2016 kl. 06:36 #182383OscarJDeltagareOm köparen flyttat ut till havs och enda färdsättet hade varit helikopter. Hade detta varit en fråga då?
13 september, 2016 kl. 06:41 #182385Stefan72Deltagaresen så beror det ju på vad det är för produkt också och vad man vill ha för relation till sina kunder. Har man få reklamationer och det inte handlar om nå makalösa kostnader så skicka en ny bara och alla är nöjda. Är det nån highend stereo för 89900 kanske det inte är lika ”enkelt”
13 september, 2016 kl. 06:52 #182387bloggusDeltagareJa, i det fallet är det en 700 kronors produkt, så min vän ville stå på sig, men butiken vägrar – kanske befogat i för sig. Han får kolla villkoren, men skicka det till mig, så får det ligga hos mig tills han kommer på besök. Men men dagens EU-påhitt vet man aldrig om shoppen var skyldig till det eller inte.
13 september, 2016 kl. 06:53 #182388 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.