Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Har beställt bokföringsprogram – nu då?
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
10 augusti, 2011 kl. 12:45 #96300StampelstuganDeltagare
Herregud vad det är mycket att lära sig vid en företagsstart (ja, det vet ni väl redan förstås ). Man kan ju tycka att jag är smått dum i huvudet som väljer att dra igång den här karusellen samtidigt som en annan karusell (bröllopskarusellen) snurrar för fullt, det är minst sagt mycket i huvudet!
Jag har precis beställt Fortnox Bokföring och Fortnox Fakturering, har varit på banken idag och fått klart alla lån, konton med bankgiro och annat smått och gott. Men hur börjar jag nu min bokföring? Jag måste väl någonstans ange att den summan som sitter på bankkontot finns där, det vet ju inte bokföringsprogrammet…
Och var bokför jag själva inköpet av Fortnox, det kommer på en räkning om några dagar antar men det ska ju bokföras när jag sedan betalar det. Något av IT-kontona? :confused:
Och en sista fråga (yeah, right! Möjligtvis för det här inlägget…), mitt bankkonto som jag har i SEB har ju både bankgiro och bankkort kopplat till sig och det är alltså det kontot jag kommer att använda, är det 1930 då? Eller 1940?
Man kan ju tycka att det börjar bra det här… Bokföringen är min stora huvudvärk men jag har gett mig f-n på att jag i alla fall ska försöka, jag har läst böcker och länsat Internet på information så det ska förhoppningsvis lösa sig, men jag behöver er hjälp
10 augusti, 2011 kl. 13:13 #125181Richie72DeltagareHej Sandra
Varför lejer du inte ut bokföringen till en byrå, slipper du allt strul och kan fokusera på att utveckla stämpelstugan istället.En bra byrå tar runt 450-500 kr per timme och det kostar dig max 2 timmar per månad i början när du har lite att göra. Du slipper bry dig om konteringar, kontoplaner och framför allt momsrapporter och arbetsgivaravgifter. Byrån säger bara till dig hur mycket du ska betala in och ber dig skriva under.
Du kan be byrån bokföra i fortnox så kan du sköta faktureringen, de loggar sedan in och gör all bokföring i fortnox så du kan se allt. Mycket smidigt, så har jag det med ett av mina bolag.
I bolaget som har fortnox lägger jag mina fakturor, kvitton, mm i en plastmapp. I slutet av varje månad skickar jag detta till bokföringsbyrån som bokför och berättar vad jag ska betala i moms/arb giv avg. Jag loggar in på skatteverket, gör moms-/skatterapport och lägger in sedan in summan för betalning i banken.
10 augusti, 2011 kl. 13:16 #125182basse1985DeltagareHåller med Riche72
Få någon annan att göra bokföringen. Du spar tid som du kan lägga på marknadsföring och försäljning. Dessutom är du säker på att bokföringen görs rätt.
10 augusti, 2011 kl. 14:01 #125183lustfullDeltagareDu får gärna kontakta mig om du behöver hjälp med bokföring.
Min webbshop är ”bara” en bisyssla, annars har jag en bokföringsbyrå.
Nästan 90% av mina kunder finns spridda över landet och det funkar alldeles ypperligt att skicka via mail,fax och snigelpost.
Maila mig gärna så kan du få mer info.
H
Susanne
info@insolitus.se10 augusti, 2011 kl. 14:48 #125184MajsanDeltagare@Richie72 22285 wrote:
Hej Sandra
Varför lejer du inte ut bokföringen till en byrå, slipper du allt strul och kan fokusera på att utveckla stämpelstugan istället.En bra byrå tar runt 450-500 kr per timme och det kostar dig max 2 timmar per månad i början när du har lite att göra. Du slipper bry dig om konteringar, kontoplaner och framför allt momsrapporter och arbetsgivaravgifter. Byrån säger bara till dig hur mycket du ska betala in och ber dig skriva under.
Du kan be byrån bokföra i fortnox så kan du sköta faktureringen, de loggar sedan in och gör all bokföring i fortnox så du kan se allt. Mycket smidigt, så har jag det med ett av mina bolag.
I bolaget som har fortnox lägger jag mina fakturor, kvitton, mm i en plastmapp. I slutet av varje månad skickar jag detta till bokföringsbyrån som bokför och berättar vad jag ska betala i moms/arb giv avg. Jag loggar in på skatteverket, gör moms-/skatterapport och lägger in sedan in summan för betalning i banken.
Om man inte vill ha något som helst med bokföring och skattedeklaration att göra så kan man ge sitt ombud behörigheten till att även vara deklarationsombud. På så sätt kan din bokförare/revisor även lämna in skattedeklarationen för moms/arb.avg/skatt åt dig. Det enda du behöver göra är att betala och vara glad.
10 augusti, 2011 kl. 15:16 #125186StampelstuganDeltagareTack för era svar, jag vill gärna försöka fixa det själv men har börjat kolla runt lite på vad det kan kosta att ta hjälp.
Nu behöver jag hjälp för att bokföra banklånet som blev klart idag. Blir det här rätt?
Debet Kredit
1940 Bank (övriga konton) 64500
6570 Bankkostnader 500
2350 Långfristiga skulder 6500064500 sitter ju nu på mitt bankkonto med kopplat bankgiro så det måste väl bli rätt att använda det kontot? Om jag förstått det rätt kan jag även välja 1930 men så länge jag är konsekvent spelar det ingen roll. Snälla säg att jag börjar fatta? :rolleyes:
10 augusti, 2011 kl. 15:18 #125187StampelstuganDeltagareOj, den där uppställningen blev inte lika fin som när jag gjorde den.
Men ni kanske fattar?
1940 Debet 64500
6570 Debet 500
2350 Kredit 65000Hur får man uppställningen att bli rätt egentligen?! 😮
10 augusti, 2011 kl. 15:29 #125188ParvelitoDeltagareÄr det enskild firma du har så rekommenderar jag dig att skaffa ett separat bankkonto för dina företagsgrejer. Sedan är jag inte alls säker på att ett banklån i en enskild firma skall bokföras så där, utan det borde väl vara en egen insättning? (Jag är inte säker, men det borde vara så eftersom det är ditt personnummer allt går på).
Jag tror du kommer behöva lite hjälp av en bokföringsbyrå eller i alla fall en redovisningskonsult som kan hjälpa dig att komma igång med och sedan hjälpa dig med bokslut, deklarationer etc.
10 augusti, 2011 kl. 15:31 #125189StampelstuganDeltagare*suck* Det ante mig att det inte skulle vara så att jag var på väg att fatta. Ringer runt till stans bokföringsbyråer/redovisningskonsulter imorgon. Tack för ditt svar
Edit: Ska bara förtydliga att jag har ett eget företagskonto på banken dit bankgiro är kopplat, det var det jag tänkte när jag skrev 1940, jag blandar inte in mina privata konton.
10 augusti, 2011 kl. 16:33 #125190hansandersDeltagareStarta aktiebolag ! (kostnad 2200:-)
Anlita bokföringshjälp (kostnad 6-8000:-/år
Lägg din tid på att göra affärer ! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.