Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hanteringskostnad / order
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2010 kl. 18:06 #94320Katrin LundgrenDeltagare
Har ni någonsin räknat ut den? såklart skiljer den sig rejält beroende på hur man lagt upp sin logistik och vad man säljer, men det kan ändå vara intressant att höra hur det ser ut hos er.
Själv håller jag just nu på och gör logistikförändingar och räknar ut alt möjligt skoj, och jag har räknat ut att min hanteringskostnad / order ligger runt 50 kr.
25 februari, 2010 kl. 20:47 #108948ParvelitoDeltagareVad innefattas i hanteringskostnad?
Själva den fysiska hanteringen hos mig försöker jag klara av under femman. Det är utskrifter, emballage, tejp, etiketter och liknande jag räknar då. I snitt klarar jag av det, men det finns en del ordrar som drar iväg eftersom främst kartonger är rätt så dyrt att köpa in.
Sedan finns det en rätt så dyr post som är att få betalt. Jag ligger runt 7kr/order där i snitt.
Och så är det ju detta med provisioner till Tradera, Adwords, kreditupplysningar och annat jox. Det hamnar runt femman per order det också i snitt.
Min arbetstid har jag inte mätt, kostnaden för lokaler och sådant blundar jag för. Bokföring och sådant ligger också i ett litet svart hål som jag inte ids räkna ut vad det blir per order men jag gör allt själv så det handlar om lite utskrifter och häftklammrar utöver min tid.
26 februari, 2010 kl. 07:31 #108953Katrin LundgrenDeltagareNu var jag tanklös såklart behövs ett förtydligande.
I min hanteringskostnad räknar jag arbetstid för att packa, plocka, hantera inleveranser i lager, se till att få betalt.
Ska jag lägga till lokalkostnad och emballage så ligger den troligen runt 65-70 kr/ order. Jag har många rätt stora varor så kartonger är dyrt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.