Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hantering av transportskadad vara?
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2010 kl. 21:55 #94254FreddeDeltagare
Har aldrig drivit en webbshop förut så detta kanse är helt självklart för många men hur hanterar man om kunden hör av sig och säger att varan har skadats under transporten? Är det bara att skicka ut en nya vara direkt eller ska jag ta kontakt med Posten eller hur gör man? Ska kunden anmäla något? Finns det några regler för detta?
Är tacksam för en förklaring.
3 februari, 2010 kl. 23:19 #108474ParvelitoDeltagareNormalt sett skall godset reklameras till transportören av mottagaren, och det skall helst göras redan vid överlämnandet från transportören om man ser synliga skador på paketet.
Finns det inga synliga skador så är det nästan ingen idé att bråka vidare med transportföretaget. De kommer hävda ”otillräcklig paketering”. I de lägena är det också oftast bäst att skicka en ny vara till kunden ASAP.
4 februari, 2010 kl. 09:18 #108477FreddeDeltagareMen om det är en synlig skada som kunden anmäler/reklamerar direkt till transportören, exemplevis Posten, vid utlämnandet. Vad ska jag göra då? Kontaktar kunden mig och visar att han reklamerat varan till Posten eller ska jag invänta något svar från Posten innan jag kan skicka ut en ny vara?
Det är väl här jag känner att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det.
Vad står ASAP för?
4 februari, 2010 kl. 09:29 #108479Katrin LundgrenDeltagareEn bra grundregel är att behandla kunden som du själv vill bli behandlad.
Vill du som kund vänta tre fyra veckor på en ny vara innan posten är klara med sin undersökning, om de nånsin blir det, eller vill du få en ny vara direkt?
vilket företag skulle du handla av igen?ASAP = As soon as possible
4 februari, 2010 kl. 09:35 #108482ParvelitoDeltagareASAP är ”internettiska”. Det är en förkortning av det amerikanska uttrycket ”As Soon As Possible”, dvs så snart som möjligt.
Hur man sedan agerar vid en sådan händelse är svårt att ge ett generellt råd på. Ibland är det lättast att ta en vara från hyllan och skicka, och sedan ordna detaljerna när Posten är klara med sin byråkrati. När det inte finns någon lagervara får man helt enkelt lov att vänta lite, och handlar det om något som kunden kan acceptera, men med prisavdrag så får man hantera det på bästa sätt.
Är sedan kunden en privatperson gäller konsumentköplagen, och där är du alltid ansvarig för att kunden får en komplett leverans. Är kunden en företagare gäller köplagen där mycket väl kunden kan vara ansvarig för transporten.
Normalt är det inga stora problem om en kartong har synliga skador och man reklammerar direkt, så är det gjort en anmälan om skadat gods brukar jag utgå från att det är så.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.