Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hantering av besvärlig kund
- Detta ämne har 31 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av dgraves.
-
FörfattareInlägg
-
2 augusti, 2012 kl. 23:40 #149773iesusDeltagare
Jag är nog lite radioskadad, ordet används flitigt i Sveriges radio. Ordet hen har funnits med i Nationalencyklopedin sedan 2009.
Jag hade kunnat välja att skriva kundens dennes osv istället om jag ville vara könsneutral, henoms är nog visserligen fel det skulle nog ha varit ”hens” istället.
3 augusti, 2012 kl. 09:27 #149792lappenDeltagare@iesus 49397 wrote:
Jag är nog lite radioskadad, ordet används flitigt i Sveriges radio. Ordet hen har funnits med i Nationalencyklopedin sedan 2009.
Jag hade kunnat välja att skriva kundens dennes osv istället om jag ville vara könsneutral, henoms är nog visserligen fel det skulle nog ha varit ”hens” istället.
Jag mår illa varje gång jag hör ”hen” eller liknande..
3 augusti, 2012 kl. 09:44 #149796Katrin LundgrenDeltagare@iesus 49397 wrote:
Jag är nog lite radioskadad, ordet används flitigt i Sveriges radio. Ordet hen har funnits med i Nationalencyklopedin sedan 2009.
Jag hade kunnat välja att skriva kundens dennes osv istället om jag ville vara könsneutral, henoms är nog visserligen fel det skulle nog ha varit ”hens” istället.
Själv tycker jag att det är det mest löjliga ord som finns och jag håller med er som tycker det är ett oskick att använda. Vi är biologiskt olika och har olika kön inse faktum. Vill man vara könsneutral finns det utmärkta order det eller den att använda. själv orkar jag inte ens läsa när ordet står med, utan hoppar oftast över sådana artiklar, eller stänger av radion när det används
10 augusti, 2012 kl. 15:33 #150158kristina.amexopticsDeltagareOm en kund tar upp så mycket tid och därmed pengar (som man istället kunde lagt på andra kunder e.g.) att det inte längre lönar sig att ha kvar den som kund så kan man dessutom motivera rent ekonomiskt att tacka nej.
11 augusti, 2012 kl. 07:30 #150171FridaDeltagare@Kodmyran 49422 wrote:
Själv tycker jag att det är det mest löjliga ord som finns och jag håller med er som tycker det är ett oskick att använda. Vi är biologiskt olika och har olika kön inse faktum. Vill man vara könsneutral finns det utmärkta order det eller den att använda. själv orkar jag inte ens läsa när ordet står med, utan hoppar oftast över sådana artiklar, eller stänger av radion när det används
Här gör du tyvärr en riktigt stor halmgubbe. Att använda ordet hen är inget likhetsfeministiskt statement – det är bara praktiskt. Spelar det någon roll om kunden i historien är man eller kvinna? Handlade personen med sitt kön/sina hormonnivåer/sin medellivslängd? Hade könet tillfört något till berättelsen? Nej. Du verkar tro att användare av hen försöker låtsas som att inga gruppskillnader finns mellan män/kvinnor, det är inte alls det ordet är till för. Du har all rätt i att strunta att läsa texter som innehåller ordet ”hen”, men det lär inte gagna dig i längden, det här är ingen fluga utan en reform.
Jag blir glad varje gång någon använder hen istället för att krångla till det med ”han/hon” eller använda det onödigt styltiga ”denne”. Ska inte OT:a mer nu men blev lite förvånad över att så många blev upprörda över det här.
11 augusti, 2012 kl. 17:27 #150190Katrin LundgrenDeltagare@Frida 49835 wrote:
Här gör du tyvärr en riktigt stor halmgubbe. Att använda ordet hen är inget likhetsfeministiskt statement – det är bara praktiskt. Spelar det någon roll om kunden i historien är man eller kvinna? Handlade personen med sitt kön/sina hormonnivåer/sin medellivslängd? Hade könet tillfört något till berättelsen? Nej. Du verkar tro att användare av hen försöker låtsas som att inga gruppskillnader finns mellan män/kvinnor, det är inte alls det ordet är till för. Du har all rätt i att strunta att läsa texter som innehåller ordet ”hen”, men det lär inte gagna dig i längden, det här är ingen fluga utan en reform.
Jag blir glad varje gång någon använder hen istället för att krångla till det med ”han/hon” eller använda det onödigt styltiga ”denne”. Ska inte OT:a mer nu men blev lite förvånad över att så många blev upprörda över det här.
Svara mig då, varför hen, varför inte använda det mycket praktiska den, det, kunden etc. Varför behövs ett nytt ord? Det förstår jag inte, de förklaringar jag då fått av henanvändare är att det är könsneutralt och att det är grejen. För mig är den, kunden osv lika neutralr och jag använder det hellre, sen må det vara en reform, dock tycker jag inte att den reformen behövs och för mig ter den sig löjlig. Det står jag för oavsett om det ” gagnar mig ” i länden eller ej.
11 augusti, 2012 kl. 18:58 #150193Anton ADeltagareHåller med många här om att hen är ett töntigt och onödigt ord.
Om folk vill använda det, fine, jag kommer dock själv aldrig att använda det.11 augusti, 2012 kl. 21:56 #150201Ellis75DeltagareVi hade också en sådan kund som du beskriver. Det var fel på precis allt, ändå fortsatte hon att handla…gång efter gång efter gång. Fakturorna betalades alltid för sent – de flesta fick gå till inkasso. Även detta bråkades det naturligtvis om.
Till slut blev jag så less att jag spärrade hennes konto och talade om för henne att eftersom vi inte kunde göra henne nöjd så valde vi att inte längre expediera hennes beställningar.
Det tog naturligtvis hus i helvete. Vi var usla på kundservice. Vi skulle gå i konkurs. Hon hade startat ett av Sveriges största AB och visste minsann allt som gick att veta om precis allt – och så fick vi några arga ”råd”.
Mitt sista svar till henne var ett ”tack för tipsen och lycka till med framtida leverantörer”. Fick ganska många mail efter det men de åkte i papperskorgen. Jag antar att hon tröttnade till slut. Nu har vi inte fått några mail på länge.
Annars har jag märkt att det var mycket försök till att få ersättning och rabatter precis när vi var nystartade. Som nystartat företag tar man ju allt lite hårdare och lite mer personligt. Detta gjorde dock att vi utarbetade rutiner för alla nya typer av klagomål som uppkom. Självklart ersätter man när något faktiskt är fel, men i många fall verkar det handla om att kunden spenderat lite för mycket (vi säljer ju sk lyxvaror), använt varan och sedan ångrat sig.
Vi kräver numera alltid att få varan tillbakaskickad till oss vid ev. klagomål så att vi kan undersöka den. Håller produkten inte utlovad kvalité ersätter vi utan krusiduller. Är det inte så, ja då skickar vi tillbaka varan till kunden med en utförlig motivering till varför vi inte ersätter. Vi förklarar också för kunden att den alltid kan vända sig till KO som i sin tur kan hjälpa till med ett ärende hos ARN (vi följer självklart deras rekommendationer).
Jag tror personligen att det är jätteviktigt att sätta en gräns och sluta vara så jäkla rädd för kunden. När kunden har fel har den fel. Då får man stå på sig och i sådana lägen är det bra att ha rutiner samt veta lite vart man står i lagen. Många gånger handlar det också om magkänsla. Vissa kunder är ju sk storkunder. De handlar mycket och ofta och kan produkten. Får man ett klagomål från en sådan kund bör man kanske, åtminstone första gången, ersätta med en ny produkt utan att kunden ska behöva genomgå alla procedurer med returer och undersökningar. Händer det om och om igen, ja då får man förklara att man måste undersöka varan för att försöka hitta felet. De flesta kunder är trots allt precis som vi själva och vill bara ha en vara utan defekter.
Och där sätter jag nog punkt innan jag totalt babblar bort den här tråden
12 augusti, 2012 kl. 07:49 #126074FridaDeltagare@Kodmyran 49857 wrote:
Svara mig då, varför hen, varför inte använda det mycket praktiska den, det, kunden etc. Varför behövs ett nytt ord? Det förstår jag inte, de förklaringar jag då fått av henanvändare är att det är könsneutralt och att det är grejen. För mig är den, kunden osv lika neutralr och jag använder det hellre, sen må det vara en reform, dock tycker jag inte att den reformen behövs och för mig ter den sig löjlig. Det står jag för oavsett om det ” gagnar mig ” i länden eller ej.
Därför att det låter styltigt och lite nedlåtande att kalla en person för ”den”, så pratar vi om saker inte om människor. Alltså enligt mig och många andra, därför har vi börjat använda hen. Men givetvis är det också praktiskt att det är könsneutralt eftersom man i vissa fall inte vet kön (om man ska berätta om min kompis kusin eller liknande) eller då det inte spelar roll.
Språk är dynamiskt och kommer alltid förändras. Man kan inte bestämma att ett ord ska börja användas eller sluta användas. Så tiden lär utvisa om människor VILL och BEHÖVER använda hen, i så fall stannar det. I annat fall försvinner det. Inget att hetsa upp sig över åt nåt håll.
17 augusti, 2012 kl. 21:55 #150552bslaskDeltagare@Frida 49878 wrote:
Men givetvis är det också praktiskt att det är könsneutralt eftersom man i vissa fall inte vet kön (om man ska berätta om min kompis kusin eller liknande) eller då det inte spelar roll.
Ännu mer praktiskt är ju om du då använder dig av den helt könsneutrala benämningen ’kusin’? Varför duger/räcker inte det?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.