Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hantering av besvärlig kund
- Detta ämne har 31 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av dgraves.
-
FörfattareInlägg
-
1 augusti, 2012 kl. 19:59 #98546jenpalDeltagare
Hej
Vi har lyckats få en riktigt besvärlig kund på halsen.
Kunden handlar och är ALLTID missnöjd. Kan alltid tänka sig att behålla om man får en bra rabatt. Kunden är alltid otrevlig och svarar alltid på ett mkt trist sätt. Flera gånger har vi fått veta att aldrig mer ska ett köp genomföras hos oss. (yes, tänker vi) – sen kommer personen tillbaka igen.Jag svarar alltid sakligt och trevligt men är INTE längre givmild – utan det är verkligen by the book som gäller. Vi bjuder inte på något.
Jag vill inte ha den här kunden eftersom det bara är problem och besvär. Kan jag be kunden at välja en annan butik? Kan jag vara än mer tydlig och säga att vi inte kommer att hantera ordrar från personen i fråga i framtiden utan omgående makulera dessa. Eller finns det regler som styr detta?
Med vänlig hälsning, Jenny
1 augusti, 2012 kl. 20:05 #149671ParvelitoDeltagareDet går alldeles utmärkt att vägra sälja till en kund och förklara för denne att vederbörande får handla någon annanstans.
1 augusti, 2012 kl. 20:21 #149672Jimmy OstromDeltagareSäger samma som Berra!
2 augusti, 2012 kl. 05:52 #149701jenpalDeltagareTack!
Det bär mig emot att be kunden handla på annat ställe pga mitt sätt att agera kring service, men den här gången ska det bli riktigt skönt.
/J2 augusti, 2012 kl. 07:01 #149704QarillionDeltagareUndra om vi har samma kund på halsen
Jag har precis skickat en adresslapp för att han skall returnera varorna då allt tydligen var kasst och det verkade nästan som den enda vettiga ersättningen enligt kunden var att vi gav han sakerna istället ;P
Vissa skall helt enkelt inte handla på nätet……..
Dom skall bara inse det själva också!
2 augusti, 2012 kl. 07:32 #149705BorjeDeltagareJag skulle lagt till en standardparagraf i köpvillkoren som säger att du har rätt att vägra försäljning helt godtyckligt och på dina grunder.
Så undviker man kanske ett diskrimineringsmål eller skyddar sig bättre i alla fall.
2 augusti, 2012 kl. 08:48 #149710Per NilssonDeltagareBra idé i teorin, men det ger inget som helst skydd mot eventuella diskrimineringsmål.
@Borje 49323 wrote:
Jag skulle lagt till en standardparagraf i köpvillkoren som säger att du har rätt att vägra försäljning helt godtyckligt och på dina grunder.
Så undviker man kanske ett diskrimineringsmål eller skyddar sig bättre i alla fall.
2 augusti, 2012 kl. 08:56 #149711SleavelyDeltagareSå länge du inte nekar personen på grund av etnicitet, kön, politisk läggning, osv. så är det fritt fram.
En klassiker vore ju att förklara för personen att hen är för full och att denne borde ”walk it off”.
2 augusti, 2012 kl. 09:12 #149714iesusDeltagareVi har en likadan, går kanske troll i kunderna just nu?
Hen har gjort likadant innan men är förhållandevis lättavstyrd. Men otrevliga mail i endast versaler är ju lite småjobbigt att läsa.2 augusti, 2012 kl. 09:16 #149715Per NilssonDeltagareJag vet att ni vet detta, men tänk på att inte ta det personligt samt att ni inte blir otrevliga och dumma själva i era svar till kunderna.
Försök att vara så sakliga som möjligt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.