Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hantera ej uthämtad försändelse
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av bslask.
-
FörfattareInlägg
-
17 april, 2011 kl. 01:46 #95910bloggusDeltagare
Hej alla,
Hur skulle ni hantera ett sådant ärende:
1. kunden beställer och väljer Klarna Konto, med kostnad för vara + frakt (49,-)
2. Paketet skickas iväg
3. Paketet hämtas ej ut, kunden påminns, men hämtar ändå inte ut
4. Paketet skickas tilllbaka från utlämningsstället och butiken debiteras 89,- för returfrakenHur skulle ni göra om kunden inte längre vill ha paketet eller inte ens svarar / hör av sig? Skulle ni debitera frakten/returfrakten och skicka ut en faktura eller ta kostnader för frakten och glömma det?
17 april, 2011 kl. 07:00 #121927JoelDeltagareVi har rutiner för detta och regler i köpvillkoren som reglerar detta:
- Först kontrollerar jag mot Postens paketsök att paketet kom fram i tid
- Om så skett makulerar jag ordern i vårt system och aktiverar samtidigt en ”Postförskottsfaktura” (faktura speciellt utformad för outhämtade paket, finns på Klarna Online) som det heter hos Klarna. Via denna debiterar vi kunden 300 kr för administration, frakt och returfrakt.
- 80% betalar denna faktura, 10% betalar den aldrig, 10% hör av sig med någon dålig anledning (t.ex ”jag har varit bortrest” eller ”jag fick aldrig någon avisering”.
- Om kunden hör av sig erbjuder vi att skicka varan på nytt eller ta bort postförskottsfakturan.
Gör man på detta vis går man +/- 0 på outhämtade paket.
/Joel
17 april, 2011 kl. 18:19 #121939info@sportstolen.seDeltagareVi har skickat några postförskottsfakturor med klarna, har inte koll på hur man ser om den betalats eller inte, för man kan inte se den fakturan på ett enkelt sätt i klarna admin, vad jag har sett iaf?
17 april, 2011 kl. 21:14 #121941bloggusDeltagareTack Joel. Kanske skall ta till mig detta då jag varit för snäll med de som inte hämtar ut sina paket.
18 april, 2011 kl. 06:38 #121946JoelDeltagare@info@sportstolen.se 18655 wrote:
Vi har skickat några postförskottsfakturor med klarna, har inte koll på hur man ser om den betalats eller inte, för man kan inte se den fakturan på ett enkelt sätt i klarna admin, vad jag har sett iaf?
Klicka på ”Sök fakturor” i vänstermenyn, välj sedan Fakturatyp=Extra
Sedan klickar du på Sök
29 maj, 2012 kl. 10:00 #146480PrixDeltagareDiskuteras mycket outhämtade paket när det gäller faktura.
Hur gör ni när kunden betalt med kort? Fick en retur idag med DHL där kunden inte hämtat ut paketet och betalt med kort.
För över en vecka sedan hörde kunden av sig och klaga på att det inte kommit då gav jag alla uppgifter och berätta att paketet och aviseringen har gått fram till denne.
Håller man kvar med pengarna? Väntar till kunden hör av sig? Skickar man en faktura för outhämtat paket?
29 maj, 2012 kl. 10:59 #146477JoelDeltagareFörskottsbetalda outhämtade ordrar (kort/direktbank/paypal) brukar vi packa upp på lagret igen.
Kunden får sedan själv höra av sig och begära att varan skall skickas på nytt eller få pengarna tillbaka. Om det är kundens fel tar vi betalt för en extra fraktavgift (eller drar av 49 kr från återbetalningen om han/hon vill häva köpet), om försändelsen blivit försenad eller avisering inte gått fram så tar vi alla kostnader.
29 maj, 2012 kl. 11:16 #146476PrixDeltagare@Joel 45812 wrote:
Förskottsbetalda ordrar (kort/direktbank/paypal) brukar vi packa upp på lagret igen.
Kunden får sedan själv höra av sig och begära att varan skall skickas på nytt eller få pengarna tillbaka. Om det är kundens fel tar vi betalt för en extra fraktavgift (eller drar av 49 kr från återbetalningen om han/hon vill häva köpet), om försändelsen blivit försenad eller avisering inte gått fram så tar vi alla kostnader.
Tack, känner jag mig lite mer säker på hur jag ska hantera dessa.
Vill kunden ha det skickat eller pengarna tillbaka tänker jag debitera verklig fraktkostnad då den är betydligt högre än dem 29 :- som kunden tidigare har betalt.
30 maj, 2012 kl. 09:55 #146613bslaskDeltagare@Prix 45813 wrote:
Vill kunden ha det skickat eller pengarna tillbaka tänker jag debitera verklig fraktkostnad då den är betydligt högre än dem 29 :- som kunden tidigare har betalt.
Ahhhh, det vet jag inte om det varken låter schysst eller lagligt? Om du på ursprunglig faktura specat att frakten är 29:- så bör det rimligtvis vara samma summa som du sedan låter kunden få betala vid en retur?
30 maj, 2012 kl. 10:21 #146619PrixDeltagare@bslask 45899 wrote:
Ahhhh, det vet jag inte om det varken låter schysst eller lagligt? Om du på ursprunglig faktura specat att frakten är 29:- så bör det rimligtvis vara samma summa som du sedan låter kunden få betala vid en retur?
I sådant fall så kan jag skicka försändelsen utan någon frakt tillbaka till kunden med en faktura på 295 :- som vi enligt villkor debiterar för ej uthämtad försändelse.
Det beror helt på kund också!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.