Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Hantera bedrägeri

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96084
    fotofyndet
    Deltagare

    Behöver ett litet råd hur jag ska hantera ett fall med en obetald faktura. Vid köpet uppgav kunden sitt namn och adress som både faktura- och leveransadress. Dock uppgav personen inte sitt eget personnummer utan en annan person skriven på samma adress. Detta upptäcktes inte vid ordertillfället utan ordern levererades och var således en miss från vår sida.

    Fakturan förföll till betalning och vi skickade en påminnelse som blev resultatlös. Jag skrev då ett brev till innehavaren av personnumret, som är den verklige köparens mamma. Inget resultat.

    Nu sitter jag här och funderar på hur jag ska gå vidare. Köparen finns inte i några upplysningssystem så jag antar att denne inte är 18 år ännu.

    Vad göra? Som jag ser det finns det två alternativ.

    1. Polisanmäla köparen. Detta är ett bedrägeri och är således ett brott. Personen är förhoppningsvis straffmyndig.

    2. Skicka lilla mammsen till inkasso. Hon är skyldig att hålla koll på vad dottern gör med hennes personnummer och är således betalningsansvarig.

    Oavsett vilket av alternativen det blir, så kommer det att föregås av ett mail till köparen OCH ett brev vardera till köparen och mamman.

    Ge mig era tankar, är jag ute och cyklar? Vilket alternativ blir mest rätt?

    #123288
    Richie72
    Deltagare

    Lite spontant så skulle jag nog försöka ringa mamman först. Du kanske kan få tillbaka grejerna så slipper du allt juridisk tjafs, förlorar minimalt med pengar och tid. Får du inte tillbaka sakerna så skulle jag polisanmäla köparen. Det är ju inte mammans fel att någon använder hennes personnummer.

    En kort fråga: Är namnen lika? Undrar om det gått igenom Klarnas koll. Kollar du manuellt och missade?

    Ska bli intressant att höra andra e-handlares åsikter/erfarenheter kring detta.

    #123293
    GregerA
    Deltagare

    Som Richie skrev så borde det vara enklast att ta ett samtal med mamman och helt enkelt försöka häva köpet.

    Rent juridiskt kan det vara en hel del konstigheter om man råkat sälja till en underårig. Har man otur så måste man betala tillbaka pengarna även om köparen inte har varorna kvar. (nu fanns det väl inget att betala tillbaka i ditt fall förstås)

    Sen kan det klart vara mer komplicerat, att mamman är sjuk och inte har möjlighet att ha koll etc. Men man behöver ju inte utgå från det värsta.

    Är inte mamman samarbetsvillig så är väl Kronofogden ett lämpligt nästa steg.

    #123300
    Prix
    Deltagare

    Jag antar att du har info angående köp från personer under 18 år på din sida?
    ”Barnet” har då struntat i dina villkor eller så kan det uppfattas som ett samtycke från förälder då dess personnummer användes. (Parantes, hur dum får man va om man vill luras och ge sin egen mammas personnummer?)

    Som GregerA säger kan det bli lite problem med en polisanmälan då det är lite knepigt hur det ligger till. Skulle föräldern har gett tillåtelse till köpet och därför används dess personnummer är det ju dem som bör vara ansvariga?

    Men om du inte hör ett ljud när du skickat påminnelse till mamman så kan du dumpa henne i inkassohögen tycket jag. Roligt att veta om det är lika tyst då eller hon bestrider det.

    #123301
    fotofyndet
    Deltagare

    @Richie72 20181 wrote:

    Det är ju inte mammans fel att någon använder hennes personnummer.

    Denne någon är ju hennes barn och därmed hennes ansvar.

    @Richie72 20181 wrote:

    En kort fråga: Är namnen lika? Undrar om det gått igenom Klarnas koll. Kollar du manuellt och missade?

    Nej, namnen är inte lika. Barnet heter pappans efternamn. Vår kreditupplysning görs automatiskt men jämförelsen mellan kundens namn och namnet på den som upplysningen tagits på gör manuellt.

    @Prix 20194 wrote:

    Jag antar att du har info angående köp från personer under 18 år på din sida?

    Ja, det har vi.

    #123302
    Parvelito
    Deltagare

    @fotofyndet 20196 wrote:

    Denne någon är ju hennes barn och därmed hennes ansvar.

    Njae, man är inte juridiskt ansvarig för allt som ens barn gör, beroende på hur gamla de är. Men däremot brukar man som förälder se en fördel i att inte ens barn blir polisanmälda för bedrägeri eftersom det kan medföra straffansvar för barnet, eller en massa kontakter med sociala myndigheter om barnet är under 15.

    Bästa, och kanske enda, lösningen är att du ringer till mamman och förklarar situationen, och ger dem ett förslag de inte kan tacka nej till.

    #123306
    fotofyndet
    Deltagare

    @Parvelito 20197 wrote:

    Bästa, och kanske enda, lösningen är att du ringer till mamman och förklarar situationen, och ger dem ett förslag de inte kan tacka nej till.

    Du menar ett hästhuvud i sängen alltså? ;)

    Ja, jag får ringa mamman. Brevet jag skickade till henne gav ju tydligen ingen verkan.

    #123307
    Parvelito
    Deltagare

    Njae, man behöver inte använda hästhuvuden, det är sådana logistiska problem med det. Det räcker nog att ringa och förklara att du på fredag vill ha antingen grejerna tillbaka eller pengarna på kontot, eller så lämnas en polisanmälan in då.

    #123308
    Richie72
    Deltagare

    @Parvelito 20202 wrote:

    Njae, man behöver inte använda hästhuvuden, det är sådana logistiska problem med det.

    Ska det dessutom levereras nattetid i en säng så blir det extra dyrt.

    #123310
    Marks-Bleeds.se
    Deltagare

    Kan bara hålla med övriga. Ring och prata med mamman. Ofta kan man komma väldigt långt med det.

    Hade själv för bara några veckor sedan en person som beställde från oss på WallExpression.se mot faktura. Av någon oförklarlig anledning missade jag en kreditupplysning innan varorna skickades. Efter lite påminnelser mm gjordes upplysningen och då visade sig personen ha många skulder och inkassokrav. Även misslyckade utmätningsförsök mm. Möjligheten att få tillbaka något är ju vid dessa fall väldigt låg och pengar på inkasso eller handräckning skulle nog bara ses som bortkastade.

    Istället valde jag det absolut bästa sättet att få tillbaka pengar på. Nämligen att få den andra att känna en stor skyldighet och ge dåligt samvete.
    Genom ett samtal berättade jag om hur svårt det var att vara egenföretagare. Hur man måste vrida och vända på alla kronor samt speciellt i uppstarten hur utsatt man är. Hur jag själv ni måste pumpa in pengar i bolaget och hur jag inte kan plocka ut lön när någon stjäl från mig. Lite snyft helt enkelt.

    Två dagar senare fanns alla pengar för fakturan mm på kontot. Detta från en person som enligt kreditupplysningarna inte har någon inkomst, inte kan få lån och har flera misslyckade utmätningsförsök.

    Så, ring och snyfta, ge lite dåligt samvete och dom kommer säkert betala mycket snabbare än om du hotar med inkasso eller polisanmälan.

    Tycker förövrigt att många människor har alldeles för dålig insyn i hur det är att vara egen eller småföretagare. Betalar dom inte en faktura så slår det för många väldigt hårt.
    Tycker det hade varit intressant att göra en program liknande ”Fuskbyggarna” där ett TV-team åker runt till personer som gång på gång köper saker via nätet från små företag utan den minsta vilja eller tanke på att betala. Häng ut dom i TV och upplys allmänheten om hur mycket detta kostar oss som står bakom företagen. Att vara företagare gör ju en absolut inte på direkten till miljonär. Utan när någon stjäl från oss så bekostas det mer eller mindre direkt av oss privat.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.