Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Handla saker som ej är i lager
- Detta ämne har 27 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av webbare.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2010 kl. 21:26 #110280ParvelitoDeltagare
Det är administrationen som blir den jobbiga biten. 99% av mina kunder är privatpersoner, och många av dem förstår inte orderbekräftelser med ett leveransdatum på. Även om marginalerna i procent är rätt så tacksamma så kostar prylarna alldeles för lite för att mer än fem minuters administration skall rymmas i en varas pris. Tvingas man sedan delleverera saker så är det stor förlust.
Då känns det bättre att vissa saker under kortare perioder då och då inte syns. Jag har som affärsidé att kunderna skall ha sina saker så snabbt det går, det är ett viktigt konkurrensmedel mot framför allt en massa dropshippande företag med lager i Kina. Dessutom ger det ett bra flöde om man inte har en massa saker som är uppbokade och väntar på något som kommer senare. Sedan speglar jag också leverantörers lager, för jag vet att jag får hem sakerna på ett dygn, och då är det möjligt att beställa dem.
28 april, 2010 kl. 10:00 #110308attitude.seDeltagareÄr så lättad att jag slipper detta problem!
Tryckmaterial får jag kört till dörren samma dag som jag beställer och tröjor dagen efter!
Dock är det surt om enstaka produkter fattas när övriga lagret är välfyllt och det blir onödigt många frakter.
Min leverantör har äntligen kommit till skott med en vettig hemsida där man kan beställa online (dock är jag testpilot för denna och har stött på en hel del problem)Har funderat på att börja importera själv men får rysningar varje gång jag är i kontakt med textilfabriker i t.ex pakistan. Svårare att överblicka arbetsvillkor, leveranstider, kvalité, mm.
28 april, 2010 kl. 16:49 #110326skatekidsDeltagareVi har haft så tidigare men förutom att administrationen av det är riktigt jobbigt så missade väldigt många kunder att det var längre leveranstid på endel av produkterna dom beställde så i slutändan så kändes det som att vi förlorade på det genom att man fick endel kunder som vart missnöjda.
29 april, 2010 kl. 19:41 #110402KiaDeltagareHos oss kan man heller inte handla om varan är slut i lager (inte ens lägga den i varukorgen). Ett meddelande säger till direkt att varan är tillfälligt slut.
Främsta anledning är att jag vill kunna erbjuda kunderna en snabb leverans.
I viss mån tror jag absolut att man tappar försäljning på det tyvärr.
29 april, 2010 kl. 21:39 #110408Rickard JDeltagareUngefär hälften av det vi säljer är beställningsvaror och jag kan bara bekräfta att det är en hel administration med beställningsvaror
20 december, 2010 kl. 19:53 #117408MangeDeltagareJag personligen tror att man vinner på detta i längden, tveksamheten ifall man skall ha 1, 4 eller 10st av dom olika varorna på lager. Har man bara 1st så kanske ena/flera kunden skiter i att höra av sig ifall han/hon vill ha fler.
Ifall kunden beställer 100st prylar alá 299:- = 29900:-
och betalar med kort eller faktura. Va händer om kunden ångrar
sig, då är man ju rökt på transaktionskostnaden?Hur mycket förlorar ni på dessa ”ångrare”?
20 december, 2010 kl. 20:38 #117412GonteDeltagareVi säljer mestadels bara lagervaror, med undantag av vissa varor som trycks på beställning och skickas direkt från tryckeri till kund.
I undantagsfall tar vi även upp förhandsbeställningar av varor som ska komma in, de brukar då redan från början delas upp i separat leverans med egen fraktkostnad.
(I vår kassa styckas ordrarna automatiskt i olika leveranser, när flera transportsätt är möjliga får kunden själv välja för respektive leverans.)
21 december, 2010 kl. 18:06 #117427webbareDeltagareVi har leverantörer som håller lager i Sverige. Därför kopplar vi inte in lagerfunktionen. Vi plockar hem allteftersom varorna säljs altetnativt så jobbar vi med drop-ship. Men det är nog viktigt att ha spärrfunktionen. Man vet ju aldrig vad en leverantörer hittar på eller vilka nya man hittar själv:-)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.