Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Handla saker som ej är i lager

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #110261
    Skogstrollet
    Deltagare

    Vi säljer även sånt som inte finns på lager, med vissa undantag för produkter från leverantörer där vi vet att produkten kan utgå ur deras sortiment utan förvarning eller där leveranstider varierar kraftigt (om vi inte vet om det dröjer en eller tio veckor) från leverantören till oss.

    #110262
    Dan
    Deltagare

    Hur löser ni det rent praktiskt. Splittas ordrar med restade produkter i två ordrar där den ena går iväg och den andra läggs i någon mapp i väntan på produkter?

    #110263
    Parvelito
    Deltagare

    Restordrar kan man kanske hålla på med om det handlar om saker för många hundralappar, helst tusenlappar. I alla andra fall så brukar det bli en förlustaffär att hålla på, och de flesta kunderna ger ändå ett samlat sämre betyg eftersom de fick vänta på något och det inte kom samtidigt. Då är det bättre att varan är slut och inte går att beställa.

    #110264
    GregerA
    Deltagare

    @Dan 5548 wrote:

    Hur löser ni det rent praktiskt. Splittas ordrar med restade produkter i två ordrar där den ena går iväg och den andra läggs i någon mapp i väntan på produkter?

    Det sköts automatiskt i affärssystemet. Dock får man göra lite trix för att hantera betalningen, och hålla reda på det som är förskottsbetalt. De flesta kortlösningar drar ju antingen hela beloppet redan vid köp eller tillåter bara en inlösen per transaktion.

    Nej, någon vinst är det inte, men det är på något sätt praxis i branschen att man gör så.

    #110265
    Skogstrollet
    Deltagare

    @Dan 5548 wrote:

    Hur löser ni det rent praktiskt. Splittas ordrar med restade produkter i två ordrar där den ena går iväg och den andra läggs i någon mapp i väntan på produkter?

    Står det förväntad leveranstid i produktinformationen inväntar vi alla produkter tills vi skickar ordern. Vi anser då att kunden är medveten om att det kommer dröja eftersom vi upplyst om det. Skulle kund hävda att han/hon inte såg det brukar vi dela upp den.

    Handlar det däremot om en lagermiss så det står felaktigt lagersaldo på sidan delar vi upp ordern direkt.

    Drar leveransen från leverantören ut på tiden så det dröjer längre än vad produktens lagerinfo visade vid orderläggningen delar vi också upp ordern.

    Hanteringen av restordrar är lite småjobbig, men det är ändå så pass många som beställer det vi inte har hemma (som vi kanske tappat helt annars), så vi tycker det är värt det.

    #110266
    Rikard
    Deltagare

    Vi splittar bara order efter ök med kund. Annars släpps ordern först när lagersaldot är justerat för inkommande gods.

    Men återigen, det är nog en himla skillnad på bransch. Vi saluför ju vissa produkter som vi kanske säljer 1 st per år och det finns inte på kartan att ha dessa liggandes på lager. Det vill ju inte kunderna heller eftersom det vi säljer är färskvaror.

    #110268
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vi hanterar restorders automatiskt i butiken, och tidigare lät vi kunderna handla det som var slut i lager, men vi tog bort möjligheten för ett halvår sedan när vi tyckte att det blev för mkt administration.

    Det är himla intressant att höra era tanka kring detta. Tror ni att ni tappat försäljning genom att kunderna inte kan handla det som är slut i lager? Det tror nämligen jag att jag gjort trots min bevaka funktion.

    #110275
    Parvelito
    Deltagare

    Jag är övertygad om att man tappar försäljning på det, men jag ser inte den försäljningen som särskilt lönsam. Därför är det viktigt att sköta om logistiken så att man har på de produkter som kunderna efterfrågar på lager. Det är där lagret förvandlas från en kapitalkrävande kostnadspost till en guldgruva.

    #110276
    Nicklas
    Deltagare

    Intressant att se hur ni hanterar detta. Idagsläget så kan kunden endast beställa varor som finns i lager, men tanken finns att väva in dropshipping där det är möjligt att få detta för att slippa lagerhålla produkterna själv.

    #110277
    Rikard
    Deltagare

    Nu vill jag inte hänvisa till min verksamhet för jag tror att det skiljer sig en del från mycket annat. Vi behöver ha allt tillgängligt att köpa även om en del saker är beställningsvaror.

    Men även i en annan typ av verksamhet som exempelvis Parvelitos så förstår jag inte varför det skulle vara olönsamt att ha varor till försäljning med längre leveranstider? Varför blir dessa så olönsamma? Klart att om man ska delleverera och svara på mail mm men om leveranstid framgår tydligt och allt levereras ihop och leveransstatusuppdateringsmail går ut automatiskt till kunder så att frågetecken inte uppstår vad är då så olönsamt?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.