Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hämtar inte ut sina paket
- Detta ämne har 20 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Oscar Troedson.
-
FörfattareInlägg
-
11 november, 2012 kl. 21:54 #155358Oscar TroedsonDeltagare
@PatrikW 54806 wrote:
Vi tar inte extra betalt för outhämtade paket. Vi anser att där är fler faktorer som väger in.
En kund som får en påminnelse om att betala fraktkostnader för ett paket som inte är uthämtat blir förmodligen inte speciellt glad, varken på sig själv eller på butiken. Dvs det blir väldigt enkelt en missnöjd kund. En kund som inte kommer handla av dig igen.
Det tar tid att skapa och skicka ”fraktfakturor” den tiden kan man använda till något positivt istället.
Postförskott har vi tagit bort då dessa stod för den stora delen av outhämtade paketen.
Kort/ Direktbetalningar mailar vi kunden och frågar om dom vill att vi skall skicka paketet igen eller om dom vill ha pengarna tillbaka. (Självklart snyggare formulerat)
Faktura malulerar vi direkt då vi använder klarna och där är 14 dagars förfallodatum. Kund får mail om att hela fakturan är makulerad och att dom gärna får göra en ny beställning om dom haft problem med att hämta paketet.
Dock varnar vi i våra köpvillkor att vi lägger en straffavgift på outhämtade paket men det är inget vi kör med i praktiken.
+1, det känns, åtminstone för egen del, direkt ohederligt att lägga 200 – 300 kr i avgift på kunden bara för att hen glömt (eller, i värsta fall, struntat i) att hämta ut sitt paket. Jag utgår alltid från mig själv i lägen som dessa, hur hade jag reagerat på att få en väl tilltagen extraavgift bara för att jag missat hämta ut ett paket. Inte särskilt positivt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.