Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hämtar inte ut sina paket
- Detta ämne har 20 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 12 månader sedan av Oscar Troedson.
-
FörfattareInlägg
-
30 oktober, 2012 kl. 14:09 #154628Katrin LundgrenDeltagare
jag har kunder av alla de betalsätt som ej hämtar ut, och förvånansvärt många som faktiskt betalar är totalt ontresserade att hämta ut, utan det är mer jaha, ja då har jag väl glömt det då…
30 oktober, 2012 kl. 14:28 #154630QarillionDeltagare@Parvelito 54790 wrote:
Fakturakunder dominerar, men det händer att förskottsbetalda paket inte hämtas ut också. Då är det inte sällan ett j***a liv på kunden att de inte blivit aviserade, har legat på sjukhus, fick paketet så sent att de hann resa bort etc.
Den här typen av kunder tar en oproportionerligt stor del av tid och energi, och de påverkar sannolikt resultatet rejält på den negativa sidan om man skulle försöka räkna på det.
Just att folk skulle ut och resa och inte hann hämta ut har jag hört flera ggr. Nästan varje gång har vi levererat paketet samma dag eller dagen efter.
Då kan jag själv undra hur man tänkte när man lägger en order på nätet och reser bort dagen efter?
30 oktober, 2012 kl. 14:53 #154638GregerADeltagareMånga lever nog kvar i tron att paket ligger kvar en månad på utlämningsstället, men det är ju ett tag sedan även Posten ändrade det till 14 dagar.
Lyckligtvis händer det inte så ofta, och de flesta kunder det hänt på har varit villiga att betala de extra fraktkostnaderna, vilket brukar bli ca 150:- (tur o retur) med de avtal vi har.
För outlösta postförskott debiterar vi 250:-.
Det händer också att kunder skriver fel postnummer, så att paketet hamnar i en helt annan stad. Även där brukar det gå att komma överens om att de får betala de extra fraktkostnadera och att vi direkt skickar ett nytt paket till rätt postnummer.
30 oktober, 2012 kl. 15:43 #154642PatrikWDeltagareVi tar inte extra betalt för outhämtade paket. Vi anser att där är fler faktorer som väger in.
En kund som får en påminnelse om att betala fraktkostnader för ett paket som inte är uthämtat blir förmodligen inte speciellt glad, varken på sig själv eller på butiken. Dvs det blir väldigt enkelt en missnöjd kund. En kund som inte kommer handla av dig igen.
Det tar tid att skapa och skicka ”fraktfakturor” den tiden kan man använda till något positivt istället.
Postförskott har vi tagit bort då dessa stod för den stora delen av outhämtade paketen.
Kort/ Direktbetalningar mailar vi kunden och frågar om dom vill att vi skall skicka paketet igen eller om dom vill ha pengarna tillbaka. (Självklart snyggare formulerat)
Faktura malulerar vi direkt då vi använder klarna och där är 14 dagars förfallodatum. Kund får mail om att hela fakturan är makulerad och att dom gärna får göra en ny beställning om dom haft problem med att hämta paketet.
Dock varnar vi i våra köpvillkor att vi lägger en straffavgift på outhämtade paket men det är inget vi kör med i praktiken.
31 oktober, 2012 kl. 06:01 #154658Runns.seDeltagareHos oss är det många som inte hämtar ut sina postförskott, vi skickar en faktura på 250kr om inte paketet hämtas ut. Tyvärr är det så vanligt att vi funderar på att ta bort postförskott.
31 oktober, 2012 kl. 08:17 #154660Per NilssonDeltagareJag håller med.
Så länge det inte är ett superstort problem så ska man vara snäll mot kunden.
@PatrikW 54806 wrote:
Vi tar inte extra betalt för outhämtade paket. Vi anser att där är fler faktorer som väger in.
En kund som får en påminnelse om att betala fraktkostnader för ett paket som inte är uthämtat blir förmodligen inte speciellt glad, varken på sig själv eller på butiken. Dvs det blir väldigt enkelt en missnöjd kund. En kund som inte kommer handla av dig igen.
Det tar tid att skapa och skicka ”fraktfakturor” den tiden kan man använda till något positivt istället.
Postförskott har vi tagit bort då dessa stod för den stora delen av outhämtade paketen.
Kort/ Direktbetalningar mailar vi kunden och frågar om dom vill att vi skall skicka paketet igen eller om dom vill ha pengarna tillbaka. (Självklart snyggare formulerat)
Faktura malulerar vi direkt då vi använder klarna och där är 14 dagars förfallodatum. Kund får mail om att hela fakturan är makulerad och att dom gärna får göra en ny beställning om dom haft problem med att hämta paketet.
Dock varnar vi i våra köpvillkor att vi lägger en straffavgift på outhämtade paket men det är inget vi kör med i praktiken.
31 oktober, 2012 kl. 12:20 #154670kalsongerDeltagareDet har inte varit så många gånger som detta har hänt mig att kunden inte hämtat ut sina paket. Fast de gånger som det har varit är när kunden valt faktura och inte någon annan betalningslösning. Så problemet är inte så stort ännu men det känns inget roligt med arbete man lagt ner och man får betala för frakter i onödan. Jag håller med om att det inte är bra att få sura kunder häller. Jag ordnade upp det i dag med en kund som inte hämtat ut sitt paket som gått tillbaka till oss. Den var förstående om att betala en extra frakt för att få sitt paket skickat till sig igen.
31 oktober, 2012 kl. 20:55 #154707martinkilandDeltagare@PatrikW 54806 wrote:
Vi tar inte extra betalt för outhämtade paket. Vi anser att där är fler faktorer som väger in.
En kund som får en påminnelse om att betala fraktkostnader för ett paket som inte är uthämtat blir förmodligen inte speciellt glad, varken på sig själv eller på butiken. Dvs det blir väldigt enkelt en missnöjd kund. En kund som inte kommer handla av dig igen.
Det tar tid att skapa och skicka ”fraktfakturor” den tiden kan man använda till något positivt istället.
Postförskott har vi tagit bort då dessa stod för den stora delen av outhämtade paketen.
Kort/ Direktbetalningar mailar vi kunden och frågar om dom vill att vi skall skicka paketet igen eller om dom vill ha pengarna tillbaka. (Självklart snyggare formulerat)
Faktura malulerar vi direkt då vi använder klarna och där är 14 dagars förfallodatum. Kund får mail om att hela fakturan är makulerad och att dom gärna får göra en ny beställning om dom haft problem med att hämta paketet.
Dock varnar vi i våra köpvillkor att vi lägger en straffavgift på outhämtade paket men det är inget vi kör med i praktiken.
Helrätt! Så resonerar vi också. Ofta kan det även bero på saker som kunden inte kan rå på, sms-avisering som strulat etc, och då känns det ju inte bra att smälla på med en faktura på 250 kr till kunden.
3 november, 2012 kl. 11:49 #154878david71DeltagareJag har varit förskonad och tycker Postförskott fungerar bra, kunden står för pf-avgiften så man slipper avgifter som vid tex kortbetalning och paypal. Men i de få fall där postförskott inte hämtats ut fakturerar jag kunden en avgift för omkostnader, den betalas generellt inte av kunden och denne har ofta även betalningsanmärkningar.
Men det är sant som ni säger, man kanske inte ska lägga så mycket energi på denna ”bestraffning”.
8 november, 2012 kl. 13:53 #155216Runns.seDeltagareFick tillbaka 5st postförskott idag och ska ta en funderare om pf är värt att fortsätta med…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.