Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Håller på att starta upp en e-handelssida, behöver tips och åsikter!
- Detta ämne har 26 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Daggpunkten.
-
FörfattareInlägg
-
14 mars, 2012 kl. 07:26 #139091Katrin LundgrenDeltagare
@Stefan Aspling 37632 wrote:
Hej på er!
Stefan heter jag, är helt ny här. Jag har efter en del övervägande tänk beslutat mig för att starta upp en ny e-handelssida. Jag är optiker och har en idé om att erbjuda en ny typ av försäljning när det gäller glasögon och kontaktlinser. Enkelt uttryckt går det hela ut på att kunden skickar in ett fotografi på sig själv. Sedan väljer man ut fyra till fem olika förslag på glasögon som passar personen. Ger en prisuppgift på förslagen. Och om kunden väljer något utav alternativen gör dom ett köp. Skulle uppskatta supermycket om ni som läser det här har lust att kika in på min sida. Och ge mig lite kommentarer och åsikter på hur jag kan förbättra sidan ytterligare. Jobbar initialt med små ekonomiska resurser, bara så ni vet. Må gott Mvh Stefan
Kika in på sidan
http://www.linsonline.se
och ge mig kommentarer…..Ok, nu har jag lite dåligt med tid så jag nämner mina intryck i en hast..
Sidan är rörig och känns inte som en butik alls, att klicka på ordet butik innan man kommer in i en butik är no no. Butiken ska man komma direkt in i. Tänk dig en fysisk butik, som du först får gå in i ett förrum i och sedan börja leta efter dörren till butiken för att sen få gå in. det vill man inte ha
Sidan är för lång, jag orkar inte scrolla ner för att läsa allt. Skriv en kort kärnfull beskrivning, upprepa den inte på massor med ställen.
Ingenstans hittar jag varför jag ska välja just er, det bör framgå i den korta kärnfulla texten.Vart är glasögonen? Hittar inte en enda på förstasidan bara en massa text, att klicka för att komma till glasögonen är inte alls bra.
Bort med alla loggor i footern, bort med gästböcker och besöksräknare, det där ser ut som en hemsida på 80 talet som flanders så snällt brukar säga om allas butiker.
Bestäm dig är det en butik, så skapa det som en butik och inte som en lång infosida, för som det är nu blir man bara förvirrad.
Googla lite på glasögon och linser och kika på hur de lagt upp sina butiker, de som säljer dessa. Du ska inte härma såklart, men det är vad dina kunder förväntar sig, så du måste göra det bättre än de som redan finns, och visa varför du är bättre.
15 mars, 2012 kl. 22:44 #139466ElinaDeltagareEn liten fråga gällande texten i Om oss:
Till ett pris som du inte har råd att tacka nej till. Denna mening tycker jag personligen är urusel, för om jag inte köper något är det gratis.. Och det har jag råd med..Sen håller jag med om att sidan ser väldigt rörig ut..
Och länkarna längst ner drar ner hela sidan också..
16 mars, 2012 kl. 09:51 #139494Markus KinnanderDeltagareDu har en väldigt innovativ idé – Kul! Förvirrade människor kan inte fatta beslut så ett fåtal relevanta förslag på glasögon som passar är kanon. (Knappt så man själv klarar av att beställa en hamburgare nuförtiden, ljust bröd eller mörkt bröd, ost eller bacon, pommes eller potatisgratäng eller äppelbitar eller morötter, 25 olika dippsåser och 15 olycka dryckalternativ… ehhh, jag måste fundera)
Några spontana synpunkter,
I egenskap av potentiell köpare så vill jag känna trygghet när jag handlar. En del av den tryggheten kommer ju givetvis från olika igenkänningsfaktorer. Detta känner du redan till eftersom du valt att visa den välkända VISA/PAYPAL-bannern. Vad jag förstår så har ni även en fysisk butik vilket borde uppmärksammas mer på sidan tex genom en bild inifrån butiken eller utanför. Det viktiga är att det inte ser ut som om den är funnen på Google utan faktiskt är en proffsig bild av er butik. Effekten kan förstärkas ännu mer om bilder även läggs upp på personalen. Detta skapar en större trygghet till shopen. Glasögonen och linserna kommer att skickas till kunden vilket gör att du även kan använda fraktbolagens logotyper tex Posten eller Schenker beroende på vad du har för transportlösningar.Vad det gäller logistiken så skulle jag önska mer tydlig information om hur ett köp går till i ren punktform. Hur funkar returer? Som nämnts tidigare, kanske även vilken transportör som används. Hur går det praktiskt till när kunden skickar in glasögon för reparation? Kunden kommer undra vem som bär ansvaret etc.
För kundtjänst är alternativen epost och formulär. Eftersom fysisk butik finns kanske den kan utökas med telefonnummer också. Kundtjänst är ofta grovt underskattat och borde ses som en stor potentiell möjlighet till att skapa mervärden och nöjda kunder.
Vad det gäller trafik till sidan så antar jag att du har en plan för hur det ska ske. Eftersom vi pratar lite multikanaler här (butik och e-shop) finns ju möjligheten att skapa synergier mellan butiken och e-shopen. Respektive kanal marknadsför varandra och de har en gemensam grafisk profil och budskap.
Som sagt, spännande projekt som ska bli intressant att följa!
/Markus16 mars, 2012 kl. 13:36 #139553Stefan AsplingDeltagare@Elina 38131 wrote:
En liten fråga gällande texten i Om oss:
Till ett pris som du inte har råd att tacka nej till. Denna mening tycker jag personligen är urusel, för om jag inte köper något är det gratis.. Och det har jag råd med..Sen håller jag med om att sidan ser väldigt rörig ut..
Och länkarna längst ner drar ner hela sidan också..
Hallå Elina!
Tack för dina åsikter. Håller på att se över sidan helt och tar till mig utav det du skrev. Delar faktiskt att du reagerade på det där med ”att du inte har råd att tacka nej” Inte bra…har tagit bort. I övrigt är jag medveten om rörigheten på sidan. Kikar på olika e-handelsplattformar. Men ännu inte hittat nåt som överensstämmer med om hur jag vill ha det.Må gott!
Stefan16 mars, 2012 kl. 13:56 #139554Stefan AsplingDeltagare@Markus Kinnander 38165 wrote:
Du har en väldigt innovativ idé – Kul! Förvirrade människor kan inte fatta beslut så ett fåtal relevanta förslag på glasögon som passar är kanon. (Knappt så man själv klarar av att beställa en hamburgare nuförtiden, ljust bröd eller mörkt bröd, ost eller bacon, pommes eller potatisgratäng eller äppelbitar eller morötter, 25 olika dippsåser och 15 olycka dryckalternativ… ehhh, jag måste fundera)
Några spontana synpunkter,
I egenskap av potentiell köpare så vill jag känna trygghet när jag handlar. En del av den tryggheten kommer ju givetvis från olika igenkänningsfaktorer. Detta känner du redan till eftersom du valt att visa den välkända VISA/PAYPAL-bannern. Vad jag förstår så har ni även en fysisk butik vilket borde uppmärksammas mer på sidan tex genom en bild inifrån butiken eller utanför. Det viktiga är att det inte ser ut som om den är funnen på Google utan faktiskt är en proffsig bild av er butik. Effekten kan förstärkas ännu mer om bilder även läggs upp på personalen. Detta skapar en större trygghet till shopen. Glasögonen och linserna kommer att skickas till kunden vilket gör att du även kan använda fraktbolagens logotyper tex Posten eller Schenker beroende på vad du har för transportlösningar.Vad det gäller logistiken så skulle jag önska mer tydlig information om hur ett köp går till i ren punktform. Hur funkar returer? Som nämnts tidigare, kanske även vilken transportör som används. Hur går det praktiskt till när kunden skickar in glasögon för reparation? Kunden kommer undra vem som bär ansvaret etc.
För kundtjänst är alternativen epost och formulär. Eftersom fysisk butik finns kanske den kan utökas med telefonnummer också. Kundtjänst är ofta grovt underskattat och borde ses som en stor potentiell möjlighet till att skapa mervärden och nöjda kunder.
Vad det gäller trafik till sidan så antar jag att du har en plan för hur det ska ske. Eftersom vi pratar lite multikanaler här (butik och e-shop) finns ju möjligheten att skapa synergier mellan butiken och e-shopen. Respektive kanal marknadsför varandra och de har en gemensam grafisk profil och budskap.
Som sagt, spännande projekt som ska bli intressant att följa!
/MarkusHej Markus!
Kanonkul att du gillade idéen…..i övrigt så är sidan i sin linda. Funderar och klurar som bäst på hur jag ska förmedla den så tydligt som möjligt. Så där har en hel del att jobba på. Tycker du hade väldigt bra reflektioner på det hela. Men det är en bit som jag tydligen verkar ha förmedlat på sidan, och som inte stämmer. Och det är att det idagsläget inte finns en fysisk butik. Ingår hursomhelst i framtidsplaner. Har en del lösningar och tankar ikring detta. Plus att jag en massa andra idéer om hur jag kan utveckla sidan om det börjar flyta på.Angående logistiken så tar jag den enbart via posten i dagsläget. Blir det andra förutsättningar i framtiden, så tar jag det därifrån. Ska arbeta igenom det där med returer och reparationer o.s.v. Jättebra att du påpekade det.
Må gott och tack för dina synpunkter
Stefan
16 mars, 2012 kl. 14:50 #139557peteDeltagare@Elina 38131 wrote:
En liten fråga gällande texten i Om oss:
Till ett pris som du inte har råd att tacka nej till. Denna mening tycker jag personligen är urusel, för om jag inte köper något är det gratis.. Och det har jag råd med..Inte nödvändigtvis om man tänker på alternativkostnader. Om man exempelvis inte tecknar en försäkring så kan det kosta mer än försäkringen. Om man är gravt synskadad och måste kunna se (vilket de flesta måste), så kanske alternativkostnaden är högre än den aktuella produkten. Nu säger jag inte att det är så just i detta fallet, men det behöver inte alltid vara ”gratis” om man inte köper något.
20 mars, 2012 kl. 11:13 #139849DaggpunktenDeltagareUtmärkt affärside!!
Det fanns någon liknande butik på 1900-kallt där de skickade hem glasögonbågar för påseende i x antal dagar, och sen kunde man beställa vilken man ville ha när man skickade in sitt recept.Det där med att ladda upp foto och sen välja olika bågar skulle vara skoj. Det hade jag labbat med i timmar! Vad mycket tid jag hade sparat på det!
Har du labbat lite med open source lösningar? Det kräver att man kan ganska mycket om weblösningar eller så får man lära sig det den hårda vägen (via alla forum som finns)…..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.