Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Grov kalkylmodell för (nybörjare) eHandlare inom kläder
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2014 kl. 02:11 #172096NellyPeterDeltagare
Jag tror att påslaget är alltför optimistiskt om du även ska ta hänsyn till tull och hemtagning. Du bör räkna med en mindre marginal.
Bra att du fått med ca 30% osålt + för det är en av fällorna inom mode. Generellt sett skulle jag vilja säga att du bör räkna med en högre overhead inom modebranschen i jämförelse med andra branscher. Standardiseringen finns inte på samma sätt inom mode vilket ger en högre kostnad i hela ”supply chain” kedjan. Framför allt vid stora volymer!
20 januari, 2014 kl. 05:49 #172098ParvelitoDeltagareJag tror det blir väldigt svårt att hålla marginalen på den höga nivån. Risken är mycket överhängande att man visar sig stå med 2500 sålda jackor med ett snittpris på 7-800kr, och 1300 osålda. Det är ändå en marginal på gott och väl över 50%, vilket inte är illa. Men kalkylen ser helt plötsligt väldigt ansträngd ut om man inte lyckats skala ned kostnaderna.
Marknadsföringen kan säkert skalas ned, men i övrigt är det posten lön som får ta smällen.
Man bör också tänka på att jackor är något med ganska starkt säsongsbeteende i försäljningen. 80% av alla vinterjackor säljs under en period av 6-8 veckor när hösten övergår till vinter. Och ungefär 80% av alla vår/sommarjackor går iväg under motsvarande period när vintern försvinner från Sverige. För den som säljer en så liten nisch av kläder innebär det rätt stora krav på logistiken, för försäljningskurvan är ingalunda jämn.
23 januari, 2014 kl. 11:13 #172245connywesthDeltagareBra synpunkter som jag ska ta i beaktande, men jag ser gärna förslag på konkreta siffror.
Eftersom jag själv inte är så insatt inom klädesbranschen, så undrar jag om det är idé att satsa på:
1 – Noname (lågt pris => låg marginal)
2 – Befintliga märkesprodukter (högt pris => låg? marginal)
3 – Eget varumärke på en annan tillverkares produkter ( mellan pris => mellan? marginal)
4 – Helt egen design med eget varumärke (högt pris => hög marginal)Det blir ju helt olika marginaler och upplägg för dessa olika strategier.
Sen har man även frågan vilken del av värdekedjan som är lämpligast.
1 – Enbart Importör och säljer endast till andra distributörer
2 – Distributör till Kedjor
3 – Distributör till små/special butiker
4 – Sälja direkt till konsument -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.