Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Göra egna fraktsedlar
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
9 december, 2013 kl. 11:41 #101088JoelDeltagare
Hej hopp i tomteruschen!
Lite förenkjlat ser vårt logistikflöde ut såhär idag:
- Order läggs av kund
- Plocklista skrivs ut tillsammans med ordrar
- Plocklista plockas tillsammans med ordrar
- Ordrar packas och läggs på hög
- Hög går vidare till ”fraktstation” där ordrar vägs och mäts för att bestämma och skriva ut fraktetikett-lapp för varubrev eller mypack
- Färdigmärkt order sorteras i bur för varubrev respektive mypack
Genom att få bort moment #5 så skulle vi kunna spara en hel del tid. Så nu till min fråga; hur löser man detta?
Jag skulle vilja ha så som H&M, Åhlens mfl, dvs en färdigtryckt fraktetikett på ordersedeln. Hur gör man detta och vad behöver jag? Är det en tjänst genom Unifaun eller finns det ett API direkt hos Posten?
9 december, 2013 kl. 11:56 #170970argitDeltagareOm du har vikt och volym i din artikeldatabas kan du boka frakten när du vill automatiskt. Skulle kunna skrivas ut samtidigt som plocklistan. Har du inte dessa uppgifter får du fortsätta att manuellt väga varje paket. (Antar att det handlar mest om vikten om det är Posten de gäller).
9 december, 2013 kl. 12:01 #170971JoelDeltagare@argit 72851 wrote:
Om du har vikt och volym i din artikeldatabas kan du boka frakten när du vill automatiskt. Skulle kunna skrivas ut samtidigt som plocklistan. Har du inte dessa uppgifter får du fortsätta att manuellt väga varje paket. (Antar att det handlar mest om vikten om det är Posten de gäller).
Vikt och volym är inga problem. Problemet är det tekniska. Jag vill inte ha en separat skrivare med fraktetiketter utan jag vill ha dem integrerade på själva ordersedeln.
9 december, 2013 kl. 13:35 #170979FruktsamDeltagareJa jag skulle nog kontaktat Unifaun och Memnon. Beroende på vilket system ni använder så kan de ju mycket väl ha en färdig produkt som passar er. Annars borde det inte vara någon jättegrej att bygga mot deras API.
9 december, 2013 kl. 15:14 #170983StaffanDeltagareHej,
Du nämner frågor ovan som gäller funktioner i Unifauns system. Vi har funktionen OneDoc som ett tillval till våra system. Det gör att du kan få en integrerad utskrift av frakthandlingar och annan information som t.ex. reklambudskap, följesedel/faktura, returinstruktion eller liknande.
Du kan kontakta oss för mer info om OneDoc eller meddela mig om du vill att vi kontaktar dig.10 december, 2013 kl. 07:45 #171004TrogstamDeltagareHej,
Jag kan inte annat än instämma med tidigare talare, det här är en tjänst som finns i både Unifauns och Memnons TA-system.
Det jag tänkte tipsa om här är en presentation som Memnons marknadschef Andreas Randel höll på Världens Farligaste Möte nu för snart två år sedan. Presentationen är drygt 7min lång och i den presenterar han lösningen som då var ny på marknaden. Andreas har en del fokus på returhanteringen i sin presentation, vilket inte var huvudfrågan i den här tråden, men den kanske kan vara intressant ändå.
Den som vill hittar presentationen här: Världens Farligaste Möte 2012 ANDREAS RANDEL Memnon Networks (Commerce Augmented konferens) – YouTube
Har ni fler funderingar är det som sagt bara att höra av sig!
Hälsningar
/ Karin Trogstam
10 december, 2013 kl. 08:14 #171005ParvelitoDeltagareDet finns mycket tid och pengar att spara på att våra webshopar kommunicerar direkt med transportföretagen (eller något gränssnitt som Memnon/Unifaun) direkt när varje order läggs.
Då kan man dels orderbekräfta direkt med ett kollinummer, och på lagret får man en plocklista med en integrerad självhäftande fraktetikett som det bara är att klistra på när paketet är klart.
På de flesta ehandelsföretag idag levereras runt 90% av alla beställningar inom 4 arbetstimmar från det att kunden beställer. Mer än 50% levereras inom 2 arbetstimmar. Logistiken har blivit väloljade maskinerier och man jobbar nu mer och mer med att minska antalet arbetsmoment som bromsar upp personalen. Knappar som det skall tryckas på, streckkoder som skall scannas, värden som skall läsas av eller utskrifter som man måste invänta är typiska saker som sänker arbetstempot, gör det enformigt tråkigt och dessutom ökar sannolikheten för att det blir fel eller att man får driftstopp. Sådana här saker är det bättre om datorerna skött själva i bakgrunden innan en order lämnas över till en riktig människa för att packas med perfektion och passion.
10 december, 2013 kl. 22:20 #171042JoelDeltagareUnifaun verkar vara något på spåret
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.